Brno — Společnost RegioJet po nákupu 9 používaných lokomotiv Škoda z Itálie vyhlásila výběrové řízení na dodávku 50 zcela nových osobních železničních vozů. Ty by měly být dodány ve třech etapách a jejich celková cena se má pohybovat kolem 50 milionů eur (1,29 miliardy Kč) bez DPH. Zahájení dodávek je plánováno od 15. prosince tohoto roku, přičemž poslední vůz by měl k dopravci dorazit do konce listopadu roku 2012. V první fázi by se mělo jednat o tři typy vozů; dopravce ale, s ohledem na aktuální vývoj, nevylučuje podstatnější změny v dalších etapách nákupu. Vybavení jako klimatizace či elektrické zásuvky by měly být samozřejmostí. Zajímavější jsou ale základní technické parametry požadovaných vozů.
Poptávány jsou zcela nové vozy standardu RIC o délce nejméně 26,4 m. Minimální požadovaná rychlost vozů je 160 km/h; při plánované životnosti 30 let ale podle provozního ředitele Regiojetu Jana Paroubka bude lepší, bude-li mít společnost k dispozici vagony s maximální rychlostí o čtyřicet km/h vyšší. V první etapě nicméně dopravce usiluje o získání vozů pro konkrétní výkony za co nejvýhodnější cenu, a tak se při této sérii spokojí i se zmiňovanou stošedesátkou. Ze stejného důvodu také nebyl zadán požadavek na tlakotěsnost skříně, která je českými předpisy u vozů s rychlostí 200 km/h nebo vyšší vyžadována.
U poptávaných vozů je požadováno velkoprostorové uspořádání. První dodávané vozy by měly být ve dvou vozových třídách a třech provedeních - 1. třída, 2. třída a 2. třída s víceúčelovým zaměřením, jako je přeprava dětí a osob se sníženou pohyblivostí. RegioJet však nevylučuje ani mírnou korekci požadavků s ohledem na vývoj situace. Do budoucna se výhledově počítá také s vozy řídicími.
Vzhledem k plánům společnosti zahájit provoz svých dálkových spojů již příští rok v březnu jsou požadované termíny dodávek vozů velmi krátké. RegioJet proto také předpokládá, že by v krajním případě mohlo dojít i k dočasnému zapůjčení cizích vozů. Tato vozidla by se poté postupně vracela majiteli s příchodem vlastních vagónů. Stejně tak bude zajímavé sledovat, jakou cenu nakonec soukromý dopravce dostane, zejména v porovnání s cenou tlakotěsných vozů Ampz a Bmz Českých drah nebo nových netlakotěsných vozů pro ZSSK. Vítěz tendru by měl být znám 7. srpna.
Zdroj: RegioJet

V příspěvku si velmi protiřečíte:
"Predem napisi, ze krach CD vzhledem ke stavajici situaci (dlouhodobe smlouvy) nepredpokladam."
"Pokud vsak krachne Jancura a nezajisti nasmlouvane spoje, stat (kraj) bude muset tuto situaci nejak vyresit."
Jinými slovy díky smlouvám se ČD krachu bát nemusí, ale Jančura klidně zbankrotovat může, ačkoliv bude mít taky nasmlouvané spoje (nemyslím tu Ostravu, ale v budoucnu jiné spoje). Tomu nerozumím, to mají dráhy tak skvělý management?
A i když tu riziko krachu soukromého dopravce je, opravdu se státu vyplatí neustále lít z několika stran peníze do jednoho neefektivního molochu. Není přeci jen lepší podstoupit to riziko krachu jiného dopravce, s tím že se zlepší kvalita služeb na železnici a ušetří peníze na dotacích?
Nevsiml jsem si, ze by se nekdy zdalo, ze bude Jancura jakoukoliv dotovanou dopravu provozovat. Takze machrovani trva.
Jinak stat v podstane nema na vybranou, nez priklepnout zakazku CD. V CR totiz neni jediny dopravce vyjma CD, ktery by mel jine nez jen drobne nebo nulove zkusenosti a zazemi provozovat osobni zeleznicni dopravu ve velkem rozsahu.
A nakonec - uvidime, zda a jak dlouho bude SA provozovat jakekoliv soupravy/jednotky...
Predem napisi, ze krach CD vzhledem ke stavajici situaci (dlouhodobe smlouvy) nepredpokladam. Tudiz pripadne subvence nebudou treba.
Pokud vsak krachne Jancura a nezajisti nasmlouvane spoje, stat (kraj) bude muset tuto situaci nejak vyresit. To pri zachovani objemu dopravy znamena nekoho bez vyberovero rizeni nasmlouvat (v techto pripadech netreba tendrovat) a to bude stat nemale penize.
Ono "machrování kolem nových jednotek" probíhalo v době, kdy se zdálo, že bude možné provozovat dotovanou dálkovou dopravu. Zatím ale "machruje" jenom stát, který tuto dopravu přiklepne vždycky ČD. Nehledě na to, že Jančura není ČD a určitě si nekupuje lokomotivy a vagony, aby tady s nimi jezdil dalších 30 let (jako ČD...). Takže věřím, že na ty jednotky taky dojde.
Úprava je snáď technicky nemožná? Zvládne to hneď niekoľko firiem. O tom nepochybuji. Mel jsem na mysli machrovani SA kolem novych jednotek a nakonec toto. Jen cekam, kdo to za jak dlouho udelala...
- Vozy len v okruhu 1000 km vyrába minimálne 6-7 dodávateľov, možno viac. Samozrejme. Nedivil bych se ale kdyby cena + terminy = 0 prihlasenych...
- Kde zbrojili doteraz? Aj v JMK majú zázemie prenajaté. Srovanavame 2 pronajate jednotky a provozni a opravarenske zazemi pro "9 velkych vlaku". Podle toho, co vim, z tohto budou mit hosi jeste hodne zamotane hlavy...
- Kto riadil vlaky doteraz? Strojvůdci.cz. A nebojím sa, že by nedokázali pretiahnuť ľudí od ČD. A toho zase ja se bojim. Ono je neco jineho sehnat brigandika a sehnat zamestnance. Zejmena, kdyz bude muset v provoznich pauzach uklizet vozidlo jako to maji BUS soferi a kdyz mu budou pomalu snizovat mzdu.
- Stewardky sú z autobusovej divízie presunuté a zaškolené už dnes. Nejaký ďalší problém? Ano, uroven zaskoleni. Bud jste neinformovany anebo zivotni optimista. Holky uz sice umeji ovladat palubni rozhlas, ale zatim nenajdou brzdovou zdrz. O navestnim predpisu nemluve. Vlak SA sam vypravuje strojvedouci, coz ovsem u X vozove soupravy pujde tezko...
- Tarif je už tretí v poradí a s istotou sa vie, že na diaľkové trasy sa ešte zmení. Fajn. Kolik jich jeste hodlaji vydat? Ja, ze u CD je v tarifu bordel a jeste do toho dalsi matlalove...
- IC RJ majú lepšíe jazdné doby ako IC ČD a horšie ako IC ČD pod značkou SC (čo je celkom logické) Maji, asi o 3 minuty, ale ja napsal "srovnatelne"...
- Áno, to nikto nenamieta.
- ČD robia všetko preto, aby nemohli. Uvidí sa podľa SŽDC. Myslim, ze to bude vsechno trochu slozitejsi, nez jen rozhodnuti SZDC. Nicmene neverim tomu, ze by na HL.N. nakonec SA nejezdili.
- Ak sa ukáže, že Pha-Ova sa dá jazdiť bez podpory štátu, nie je dôvod, aby MDČR navyšovalo subvencie. Naopak, bude to podnet na urýchlený tender. Tendr nemohu vyloucit. Co je ovsem temer jiste je zvyseny pozadavek CD na dorovnani prokazatelne ztraty zpusobene pripadnou cinnosti SA. To vyplyva z platne smlouvy mezi MD a CD. A dokud nebude nova smlouva, tak se uctuje podle stare!
(Chápu, že takhle napsané je to pro mnohé lidi asi hodně nezvyklé, ale mě to přijde logické. Na druhou stranu nemyslím, že by se dálková doprava úplně bez dotací obešla. Je to spíš o rovném přístupu k dotovaným spojům/linkám a o otevřené soutěži více dopravců).
Nevím proč pořád zastánci ČD trpí představou, že Jančurův případný krach budou platit oni.
Tak co kdybychom se zbavili té firmy, které pořád musíme platit prokazatelnou ztrátu? ;)
Ten smajlik je na miste, nebot v oblasti verejne dopravy je mozne pouze nahradit jednu firmu jinou, ktere budeme dorovnavat prokazatelnou ztratu (pri zachovani objemu dopravy, samozrejme). Jak vysokou ztratu? To jest otazka viry v informace podavane CD a Jancurou.
Uvery, ktere si CD berou --- vestina diskutujicich chce nove vozy, ty ale bez uveru nebudou. A je lhostejne, kdo si je vezme, zda CD nebo SA. Oboje zaplati cestujici + danovy poplatnik. Jasne?
- Úprava je snáď technicky nemožná? Zvládne to hneď niekoľko firiem. No já si myslím, že ta úprava není po technické stránce nijak složitá, spíš mám obavy z toho kdo ji je schopen z kapacitních důvodů udělat. A taky to není jen o tom tu úpravu provést, ale taky Ty mašiny zhomologovat...
- Vozy len v okruhu 1000 km vyrába minimálne 6-7 dodávateľov, možno viac. Tady jen vidím problém v šibeničním termínu na výrobu a schválení. A taky milion euro za jeden vůz se mi zdá docela málo, kdo ví, kdo z výrobců bude schopen a ochoten to za tychle peníze realizovat.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











