Ústí nad Labem (aktualizováno 1.30) — Dnes v 16.47 hodin vykolejil ve stanici Ústí nad Labem jih osobní vlak 2316 jedoucí z Prahy Masarykova nádraží do Ústí nad Labem hl.n. Podle již potvrzených informací při nehodě zemřel strojvedoucí vlaku a bylo zraněno 11 cestujících. Čelní řídící vůz 971.005 (jednotka jela v řazení 971.005 + 071.005 + 471.005) je zcela zdemolován, část vlaku se při nehodě převrátila na bok a poškodila čtyři sloupy trolejového vedení. Na místě zasahují záchranáři, kteří dočasně uzavřeli i silnici na Prahu. Podvozek řídícího vozu se zastavil daleko před soupravou. Osobní vlaky jsou nahrazeny autobusy, dálkové vlaky byly vedeny po odklonové trase přes Lysou nad Labem, Mělník a Ústí nad Labem-Střekov. Od 19 hodin se pracuje na odklizení následků nehody tak, aby byla alespoň jedna z traťových kolejí průjezdná v nezávislé trakci. To se krátce po půlnoci podařilo, vlak EN 477 Metropol jel již ve své pravidelné trase, byť s 1,5hodinovým zpožděním. Předběžně také byla vyčíslena škoda na trati ve výši 15 miliónů korun a na vlaku 50 miliónů korun. Dle prvotního prozkoumání záznamových zařízení z vlaku i ze zabezpečovacího zařízení ve stanici, měl vlak povolenu maximální rychlost 50 km/h, v okamžiku nehody se však pohyboval rychlostí 108 km/h.
Okolnosti nehody se vyšetřují, další průběh mimořádné události sledujeme.
Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz, Novinky.cz; foto: Faigja
| 28.6.2010 (18:23)
A už po několikátý mi při podobný nehodě napadlo, jestli by nestálo za to mít na dráze hlasovej dispečink jako u létadel, takže "fíro přistání povoleno, máš tam čtyricet, ale tentokrát je to opravdu do odbočky".
A není to jedno? Jednou tady máme rychlostní návěstní soustavu, tak můžu jet takovou maximální rychlostí, jakou mi návěstí. A je mi jedno, jestli těch 40(50) je do odbočky nebo rovně.
V kazdom pripade reagoval, takze teorie o infarkte sa asi daju vylucit. Blba rutina :(
Je zajímavé, že pouze na náklady SŽDC, tedy ze strany dráhy. Každou opravu přejezdu, jeho rekonstrukci, či stavbu nového, by si mělo zaplatit ŘSD, neboť to jsou jejich "zákazníci", kteří se na přejezdu neumí chovat a pak se vymlouvají na ostré slunce, nefunkční světla a radí policistům, aby si jako první věc zajistili pásek z registračního rychloměru mašiny.
Je to zcela mimo téma, ale nedá mi to. Možná by Vás to nějak osobně ukojilo, ale jinak netuším, k čemu by bylo dobré vzít peníze SŽDC a dát je místo toho ŘSD, aby se starali o přejezdy. Leda byste si myslel (a šlo by to asi v ČR i pochopit), že drtivá většina s dráhou souvisejících organizací a podniků je tak neschopných, že by bylo lépe najít na jejich výkony někoho jiného.
...
V rychlosti 117 kilometrů v hodině použil strojvůdce rychlobrzdu. Bylo pozdě. Vjel na výhybku. Již při přejíždění z druhé na první kolej došlo k vykolejení, dojel ještě po první koleji za přejezd, kde se u zdi první vůz soupravy převážil na bok. Rychlost 117 kilometrů v hodině je poslední korektní záznam. Potom bylo použito rychlobrzdy a rychlost se postupně snižovala vlivem užití rychlobrzdy i vykolejení soupravy,“ uvedl k tragédii Přemysl Živný, vrchní inspektor regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy ČD v Ústí.
Osudné odbočení
Drážní inspekce uvedla, že v okamžiku nehody jela souprava CityElefant rychlostí přibližně 108 km v hodině. Podle záznamového zařízení z vlaku osudovým okamžikem byla rychlost 117 kilometrů v hodině, kdy strojvedoucí použil rychlobrzdu.
Lze jen spekulovat, že to byl okamžik, kdy si uvědomil, že nejede přímo dál po druhé koleji, ale vlak odbočuje (nebo za okamžik odbočí) na první kolej. Použil rychlobrzdu, protože si uvědomil, že do výhybky může jet jenom padesátikilometrovou rychlostí.
...
Hluk zo zeleznice sa denne dotyka spusty ludi, je dokonca dost mozne, ze okrem zhorsenej kvality zivota vedie cez zvyseny stres k vacsiemu poctu predcasnych umrti, ako nehody na zelezniciach.
Riesit na celej infrastrukture co sa stane, ked sa vlak uz raz vykolaji, mi nepripada efektivne. Efektivne je na viacerych urovniach riesit, aby sa nevykolajil.
Mna skor desi, ze raz ta vyhybka na ktorej vyskoci a vyvali sa na bok, bude na nejakej zastavke a nebude za nou betonova stena, ale nastupiste plne cestujucich...
Zajímalo by mne, nakolik se na devastaci čela kabiny podepsal strženej příhradovej portál TV .. asi docela podstatně. Zlatý lanový převěsy.
A už po několikátý mi při podobný nehodě napadlo, jestli by nestálo za to mít na dráze hlasovej dispečink jako u létadel, takže "fíro přistání povoleno, máš tam čtyricet, ale tentokrát je to opravdu do odbočky".
Jestli se "něčeho v čelním voze bojím", tak je je skutečnost, že bycom jeli proti jinému vlaku...
Vlak prostě nemá vykolejit a nebo se dostat na obsazenou kolej. Toť vše. Nevím jaké zdi byste chtěli stavět třeba na viaduktu nového spojení, třeba také trychtýře u tunelů aby tam náhodou nebyla ostrá hrana o kterou by se dal vlak rozpárat. A co s vysokými náspy a skalami?
Model je jednoduchý a na moderních železnicích osvědčený. ATP nedovolující ignorování návěsti strojvedoucím (u nás pravděpodobně ETCS) a péče o infrastrukturu tak aby nebyly části svršku v havarijním stavu...
A jestli chceš posílat konstrutkéry za mříže, docela by mě zajímalo za co, pokud vozidlo splňuje platné normy a výpočty a zkoušky při výrobě a homologaci vozidla prokáží, že vozidlo normě vyhovuje...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.















