Ústí nad Labem (aktualizováno 1.30) — Dnes v 16.47 hodin vykolejil ve stanici Ústí nad Labem jih osobní vlak 2316 jedoucí z Prahy Masarykova nádraží do Ústí nad Labem hl.n. Podle již potvrzených informací při nehodě zemřel strojvedoucí vlaku a bylo zraněno 11 cestujících. Čelní řídící vůz 971.005 (jednotka jela v řazení 971.005 + 071.005 + 471.005) je zcela zdemolován, část vlaku se při nehodě převrátila na bok a poškodila čtyři sloupy trolejového vedení. Na místě zasahují záchranáři, kteří dočasně uzavřeli i silnici na Prahu. Podvozek řídícího vozu se zastavil daleko před soupravou. Osobní vlaky jsou nahrazeny autobusy, dálkové vlaky byly vedeny po odklonové trase přes Lysou nad Labem, Mělník a Ústí nad Labem-Střekov. Od 19 hodin se pracuje na odklizení následků nehody tak, aby byla alespoň jedna z traťových kolejí průjezdná v nezávislé trakci. To se krátce po půlnoci podařilo, vlak EN 477 Metropol jel již ve své pravidelné trase, byť s 1,5hodinovým zpožděním. Předběžně také byla vyčíslena škoda na trati ve výši 15 miliónů korun a na vlaku 50 miliónů korun. Dle prvotního prozkoumání záznamových zařízení z vlaku i ze zabezpečovacího zařízení ve stanici, měl vlak povolenu maximální rychlost 50 km/h, v okamžiku nehody se však pohyboval rychlostí 108 km/h.
Okolnosti nehody se vyšetřují, další průběh mimořádné události sledujeme.
Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz, Novinky.cz; foto: Faigja
| 28.6.2010 (18:23)
V minulosti se na tramvajových zastávkách, pokud byly souběžně na jednom místě, stavěla zábradlí, aby omezila pohyb chodců mezi nástupišti v celé jejich délce. Po havárii několika sanitních vozů, které při jízdě s majákem se snažily objet stojící kolonu vozidel a při jízdě po tramvajovém pásu se "napíchly" na tato ocelová zábradlí, se zábradlí začala rušit. Taky by se dalo použít: "Po bitvě..." Ale to je pohled bezpečáků a techniků - pokud se setkají s (opakujícím se) problémem, tak se snaží jej nějak řešit. JTB jen nabídl jednu z možností.
Podobná situace je na přejezdech. Kdysi stačil lanovod a cinkání, následně se zavedlo světelné zařízení se žárovkami a hitem současnosti je LED výstražník (snad se už i někde testuje.) Zajímavé rychlost vlaku se v mnoha místech už 50 let nezměnila, ale jelikož na přejezdech umírá nemálo řidičů, řeší se pasivní bezpečnost. Je zajímavé, že pouze na náklady SŽDC, tedy ze strany dráhy. Každou opravu přejezdu, jeho rekonstrukci, či stavbu nového, by si mělo zaplatit ŘSD, neboť to jsou jejich "zákazníci", kteří se na přejezdu neumí chovat a pak se vymlouvají na ostré slunce, nefunkční světla a radí policistům, aby si jako první věc zajistili pásek z registračního rychloměru mašiny... Co kdyby fíra jel o kilometr rychleji?
Pasivní bezpečnost kolejových vozidel se také pohnula málovými kroky. Tedy hlavně u lokomotiv, co si budeme povídat. Ale ani UIC a TSI normy neřeší všechny případy, kor ne při rychlosti nad 100 km/h. Navíc většina z nich počítá s nárazníka jako s deformačními prvky. Ty ve včerejším případě téměř neměly šanci cokoli pohltit, proto vše dostala skříň. Berte v potaz i fakt, že jde o hliník, který je na tom s pevností jinak, než ocel. Ta by se v tomto případě nejspíš prohla, nicméně hlináková slitina takovou možnost nemá (hlavně ty s přísadou křemíku - AlSi.) Proto bočnice dopadla tak, jak dopadla. Mno a kabina strojvůdce? Co chcete po laminátu?
Dá se vymyslet sto a jedna věc, jak zamezit ohrožení lidského života v případě, že si tento dílčí lidský život způsobí problémy sám. Naštěstí není možné zacházet do 100% absurdity (ačkoli hodnota současnosti je okolo 90%) a stále se počítá s tím, že člověk by měl mít jistou dávku pudu sebezáchovy a měl by vědět, co dělá. Jasně, není na to brán takový zřetel jako před těmi 50 lety, ale něco málo stále zůstalo. Společnosti ročně vynakládají obrovské peníze na řešení předcházení lidské blbosti, ale člověk stále vymýšlí nové a nové způsoby, jak se zabít. A vliv prostředí na výsledný "efekt" nehody nepředpoví nikdy nikdo...
Dotaz: Je v daném úseku AVV? Pokud ne, je zajímavé, že to zde zatím nikdo nezmínil. Pokud daným úsekem jezdí vozidla, která AVV umožňují a podporují, proč není využito? V tomhle případě by určitě pomohlo...
Problém z generálstvím je nejenom po bitvě, ale také s chystáním se na minulou válku. Kolik je v síti výměn, kolik je překážek kolem nich... a co úplně jiného potenciálně smrtícího se může ještě stát v případě (těžko předvídatelné a doufejme nijak velmi pravděpodobné) nehody?
Krutas57:
Je pevnost konstrukce a pevnost konstrukce... třeba 100km/h do pevné překážky je 100km/h do pevné překážky. Ale nejde jenom o pevnost ochranné schránky pro člověka (kabina, úkryt ve strojovně...), jde i o něj samotného. I Vaše tělo má svou hybnost. A co je horší, i když jste přikurtován, svou setrvačnost (a bohužel navzájem různou) mají i různé části Vašeho těla a Vaše vnitřní orgány.
Různé deformační zóny, které se pokusí "chytře" pohltit energii a zmírnit zpomalení mohou pomoci, ale jenom do určité míry. S rostoucí rychlostí nezbývá než více doufat v příznivou schodu okolností (vč. případných technických zlepšení), ale na zaručeně bezpečný způsob ze 100km/h do čehokoliv/jakkoliv bych se nespoléhal.
109E/380 je mnohem novější vozidlo (dokonce dosud neschválené) a zpřísnění norem v průběhu vývoje si vyžádalo změny v projektu. To už Ešusy brázdili naše tratě.
-----
Celá má pointa: Je to tragédie (i když to mohlo být ještě mnohem horší, a tak trochu štěstí v neštěstí, to horší není), o tom žádná. Vyšetřování DI může přinést i případná doporučení, ale spíše bych se (alespoň zatím) zdržel nějakých dalekosáhlých závěrů stran stavebních úprav tratí nebo stavby drážních vozidel. Prostě to byla šlupka, kterou za mnoha okolností nebylo možné pro tak křehké stvoření, jakým člověk je, přežít.
V dřívějších dobách také svodidla u cest neměla postupné nájezdní hrany, jak je známe ze současnosti (kdy auto na svodidlo může v krajním případě vyjet). To se začalo řešit až v momentě několika smrtelných nehod, kdy se řidiči, kteří sjeli z cesty (a pravděpodobnost, že se jim to povede, je nesrovnatelně vyšší, než u vlaků jedoucích po kolejích), se s auty doslova "napíchli" na začátky svodidel. Obdobně prošly testováním (a hledáním optimálního tvaru) třeba i betonové dělicí pásy, aby se omezilo "vystřelení" vozidla nebo jeho otočení na střechu při najetí z boku... Aniž bych tím chtěl nějak zlehčovat tragické důsledky včerejší nehody, domnívám se, že ojedinělý takovýto případ asi nedonutí naše či evropské úředníky ke změnám stavebních předpisů.
Ale spíše ve mně hlodá otázka jiná. 109E odpovídá všem současným bezpečnostním předpisům. Řada 471/971 byla zkonstruována před více než 10 lety, kdy tyto předpisy asi tak přísné nebyly. Nová je ale řada 671... Je brána jako nová (a pak by současné předpisy splňovat měla) a nebo je to jen modifikace staré, dávno schválené řady, a současné předpisy splňovat nemusí? Studenti či absolventi dopravní fakulty, jak to je?
Jinak je mi jasné, že fyziku neokecám. Ale zrovna škodovka u 380 aplikovala (nebo aspoň sem o tom zaslech zmínku během vývoje) systém kdy je kabina tvořena pevným rámem, který se při nárazu posune dozadu (bez významné deformace) a jako deformační zóna slouží prostor za kabinou. Toto už se dlouho používá např. v závodních vznášedlech, Formuli 1 nebo v jiné úpravě i v osobních autech a bez debat to zachránilo spoustu životů. Nevidím důvod, proč by to nemohlo být i v elefantech. Maximálně by deformační zóna nahradila ty sklopný sedačky za kabinou, ale tam se stejně cestuje bídně. Kdyby byl kolem kabiny a čelního skla pevný ocelový rám, tak jsem přesvědčen, že náraz do sloupu ve stovce přežije víceméně v celku a tu zídku taky. Na fotkách je vidět, že "bod zlomu" jsou spodky těch plastových sloupků, tam prostě neni vůbec nic pevnýho. A bezpečnostní pásy by tam být klidně mohly, pokud by prokazatelně zvedly bezpečnost.
Nějak si nedovedu představit, jak zkušený strojvedoucí rok před důchodem vjede plnou rychlostí do odbočky.
Já právě taky ne, proto vytahuju ten počítač. Samozřejmě infarkt nebo jiná věc spojená s věkem / zdravím se nabízí, ale to by snad stihnul fláknout do nouzový brzdy...
Strojvůdce > Právě v té bezbrannosti je problém... Jinak viz. výše.
xyz > Opět viz. výše.
Samozřejmě na vyšetřování si počkám, ale myslím, že pro konstruktéry (nejen) ze Škody, je to taky věc k zamyšlení. Prostě ten vlak může naletět tak nešikovně, že zídka funguje jako skalpel a vlak se takto zmasakruje. Ovšem myslím, že strojvůdce doplatil spíš na srážku se sloupem a to se dá řešit jednoduše zpevněním čela. Chtělo by to s tím prostě počítat při konstrukci vozidel...
Jinak v jednom dokumentárním filmu věnovaném železnici na Discovery říkal jeden americký konstruktér zhruba "vlaky stavíme z oceli - při nárazu nedojde k deformaci, zatímco lehké evropské vlaky se sešrotují" - tak tady to máme se vším všady...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.















