Česká společnost CZ LOKO spolu s leasingovou společností IMPULS–Leasing–AUSTRIA (součást bankovní skupiny Raiffeisenlandesbank) se staly vítězi výběrového řízení Českých drah na modernizaci a zpětný leasing 19 lokomotiv řady 750, známých pod přezdívkou „brejlovec“. Celková částka, včetně nákladů na finanční služby bude celkem 678 milionů korun. Všechny modernizované lokomotivy by měly vyjet nejpozději do 2 let a budou nasazovány zejména v rychlíkové dopravě z Prahy do Českých budějovic přes Písek, na dálkových i regionálních spojích v okolí Brna a také na tratích z Hradce Králové do Letohradu či Trutnova. Příchod těchto modernizovaných strojů bude znamenat konec provozu starších řad dieselových lokomotiv.
Modernizované dieselové lokomotivy, jejichž obdobně modernizované typy již využívají například ČD Cargo, OKD Doprava nebo několik italských dopravců, dostanou zejména nový motor. Půjde o výkonnější a úspornější motor značky Caterpillar o výkonu 1455 kW, který by měl oproti dosavadnímu motoru uspořit cca 1,1 litru motorové nafty na 1 kilometr. Další úspory vyplynou z vyšší spolehlivosti modernizovaných lokomotiv, kdy předpokládané náklady na údržbu (třeba ve mzdách) mají poklesnout o několik milionů korun ročně. Dalšími výhodami modernizovaných strojů mají být, kromě lepší dynamiky jízdy, také tišší chod a produkování menšího množství škodlivých emisí. Po dokončení této modernizace se počítá s vyřazením nejstarších velkých motorových lokomotiv řady 749 a omezením provozu větších lokomotiv středních výkonů, např. řady 742.
České dráhy se u této modernizace rozhodly pro financování formou zpětného leasingu, kdy všech 19 lokomotiv odprodají za 40 milionů korun společnosti IMPULS–Leasing–AUSTRIA, která následně zajistí jejich modernizaci a poté je bude po dobu 10 let pronajímat Českým drahám s jejich následným odkupem. Podobný postup před dvěma roky zvolili při modernizaci vozů pro vlaky EuroCity, které financovala leasingová skupina ING Lease.
Zdroj: České dráhy

Nu ano, presne to stejne tvrdivaji obcas nekteri o tom Hummeru...
No a ted se na to podivejme trosku blize - takze zapredne, to v jakych otackach pracuje pri udrzovani (stejne) konstantni rychlosti ktery motor tez do znacne miry zalezi na prevodovce, nemyslite? Taktez ma kazdy motor jiste optimalni otacky ve kterych vykazuje nejnizsi spotrebu, s tim ze motory nizsich objemu mivaji tyto optimalni otacky ponekud vyse polozene nez motory vyssiho objemu. Takze ano, pravdepodobne bude "Desiro" (pisu schvalne v uvozovkach abych upozornil ze lze substituovat jinou moderni dieselovou jednotku) "tocit" pri stejne rychlosti ponekud vyssi otacky nez 749 (ackoliv nezapomenme na rozdil Vmax), ovsem to jeste neznamena ze nutne musi mit horsi spotrebu (tedy presneji urcite ma lepsi, o tom snad neni sporu, jde o to jestli zhruba dvakrat nebo trikrat).
No a ted to cele ovsem bylo o ustalene rychlosti a jeste po rovine, to ovsem neni zrovna typicky stav na nasich kolejich zeano? Tak nejak se nam tu vyskytuji docela casto zmeny povolene rychlosti, pomale jizdy, prejezdy, zastavky, pak taky kopecky... tam vsude se ta krasne nastradana setrvacnost meni v teplo pomoci brzd a nevyuzita odchazi pryc, coz dale kazi Vas scenar usporne jizdy na nizkych otackach. O vyssich jizdnich odporech diky vetsimu poctu naprav a zatizeni a taktez o poznani horsi aerodynamicke konfiguraci u soupravy uz vubec nemluve.
A nejhorsi na tom je ze CD si ani neni ochotno platnost svych predpokladu proverit prakticky - zapujceni rekneme dvou jednotek na rok by nebylo nijak zvlast drahe a umoznilo by vetsinu predpokladu o usporach overit prakticky. Snad mozna diky RJ by za jistych okolnosti mohlo byt mozne vyhodnotit skutecnou spotrebu jejich Desir pri nasazeni na nasich tratich (ackoliv byly pomerne ruznorode - ale to by az tak vadit nemuselo), pokud budou ochotni se s nami o ziskana data podelit...
Tez bude mozno prakticky zjistit zda v tom bude v zime chladno. Ja se ovsem domnivam ze to nebude zadna hruza, ocekavam normalni prumer, u CD jsou totiz nejhorsi extremy - vozy totiz obvykle budto topi a jsou pretopene, nebo z nejakeho duvodu netopi vubec a je v nich ledarna. Rozumny prumer je to co by clovek ocenil nejvic, pres 20 stupnu by ani nebylo zadouci.
Kdyz pisete o vypoctu rentability tak prosim laskave nepominte ze by hned od "dne 1" doslo (krome uspor nafty) tez k propastnemu rozdilu kvality oproti dosavadnimu stavu, coz PT pasazerstvo velice oceni...
2) Nezáleží jen na tom, jakou kapacitu má souprava, ale také jak často jezdíte. V tom je naopak klasická souprava nevýhodná, protože Vás tlačí do vlaků se zbytečně velkou kapacitou místo toho, abyste šel na lepší interval (60 nebo 30 minut). Navíc mě úplně fascinuje, když tady tvrdíte něco o tom, že daná jednotka na určitou poptávku nestačí. Vždyť objednatel by měl být schopen poptávku dopředu odhadnout (a to i třeba na deset let - klidně ve vztahu k vývoji infrastruktury IAD) a podle toho si jednotky zvolit.
3) Už vidím, jak čekají u našeho milého majoritního dopravce desítky vozů v perfektním stavu na to, až budou moci jet v pátek odpoledne na posilových rychlících, když má problémy s dodržováním řazení na kmenových soupravách (a to i početně - občas prostě na Galánu jedou místo 6 vozů 2).
4) Co se týče nějakých mimořádných přeprav na festivaly (a podobné marginálnosti), ty se dost často odbývají v sobotu a to jsou volné jednotky jezdící jen ve všední dny. Nebo se dopravce může dohodnout třeba s KŽC. Staří vozidel je stejné jako u ČD pouze s tím rozdílem, že KŽC je má v lepším stavu.
SYN : když nechcete, tak vás nikdo nepřesvědčí. To je vaše právo.
Faktem je, že při výpočtu rentability pronájmu Desira vůči 749 by se to rentilo za deset let. Takže ta Desiří úspora nafty není nic převratného ...
Ono jaksi výhodou té těžké soupravy je, že když ji jednou rozjedete, tak má poměrně velkou setrvačnost a na udržení stanovené rychlosti stačí relativně nízké otáčky, zatímco lehké Desiro musí držet motor na vysokých otáčkách ...
Nehledě na to, že Desiro - ač pojizdný skleník s jednoduchými okny a velkými tepelnými ztrátami - nevyniká výkonným topením (prakticky chladicí voda spalovacího motoru), takže za tuhé zimy tam bude docela chladno. Zkušenost z německých tratí. Němcům to moc nevadí, ti jsou zvyklí na studený odchov ve vlacích, ale mít v Desiru alespoň těch 20 stupňů bude dosti obtížné ...
Jinak ať vážené auditorium nepřehlédne, že v současné době se vesměs na rychlících jezdí z kapacitních důvodů v řazení BDs + 2B, takže ta Desira by musela jezdit trvale dvojmo ...
Zvlaste kdyz vime ze bastard neni prilis povedeny tak bych to videl jako dulezite.
Samotná rekonstrukce 163 na 160km/h je taky taková ne zrovna jednoduchá věc. Pokud by to bylo na mě, šel bych v první řade cestou rekonstrukcí na řadu 36x s Vmax 160 km/h dosazení nové výzbroje, upravné výkonější motory atd. a je toho spousta co se musí dodělat, až pak bych šel cestou rekonstrukcí 16x na 160 km/h. I když úplně nejlepší variantou by byla koupě nových loko..
Ono jde dělat hodně věcí, ale je důležité si uvědomit, na kolik by celá taková sranda vyšla. Můžeeme mít DMU, EMU, netrakční jednotky ... ale kde na to vzít.
Hybrid > 100 km dojezd na V max 100 km/h mimo dráty.
moderní jednotka není jen 2 dílné naftové Desiro či RS1 a může být i na elektriku :))))
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











