Česká společnost CZ LOKO spolu s leasingovou společností IMPULS–Leasing–AUSTRIA (součást bankovní skupiny Raiffeisenlandesbank) se staly vítězi výběrového řízení Českých drah na modernizaci a zpětný leasing 19 lokomotiv řady 750, známých pod přezdívkou „brejlovec“. Celková částka, včetně nákladů na finanční služby bude celkem 678 milionů korun. Všechny modernizované lokomotivy by měly vyjet nejpozději do 2 let a budou nasazovány zejména v rychlíkové dopravě z Prahy do Českých budějovic přes Písek, na dálkových i regionálních spojích v okolí Brna a také na tratích z Hradce Králové do Letohradu či Trutnova. Příchod těchto modernizovaných strojů bude znamenat konec provozu starších řad dieselových lokomotiv.
Modernizované dieselové lokomotivy, jejichž obdobně modernizované typy již využívají například ČD Cargo, OKD Doprava nebo několik italských dopravců, dostanou zejména nový motor. Půjde o výkonnější a úspornější motor značky Caterpillar o výkonu 1455 kW, který by měl oproti dosavadnímu motoru uspořit cca 1,1 litru motorové nafty na 1 kilometr. Další úspory vyplynou z vyšší spolehlivosti modernizovaných lokomotiv, kdy předpokládané náklady na údržbu (třeba ve mzdách) mají poklesnout o několik milionů korun ročně. Dalšími výhodami modernizovaných strojů mají být, kromě lepší dynamiky jízdy, také tišší chod a produkování menšího množství škodlivých emisí. Po dokončení této modernizace se počítá s vyřazením nejstarších velkých motorových lokomotiv řady 749 a omezením provozu větších lokomotiv středních výkonů, např. řady 742.
České dráhy se u této modernizace rozhodly pro financování formou zpětného leasingu, kdy všech 19 lokomotiv odprodají za 40 milionů korun společnosti IMPULS–Leasing–AUSTRIA, která následně zajistí jejich modernizaci a poté je bude po dobu 10 let pronajímat Českým drahám s jejich následným odkupem. Podobný postup před dvěma roky zvolili při modernizaci vozů pro vlaky EuroCity, které financovala leasingová skupina ING Lease.
Zdroj: České dráhy

Ostatně co dělaj slováci s řadou 263 pro tahání push-pull Elefantů kromě dálkovýho řízení? Ano, správě. Zrychlujou je na 160. Pro lehčí vlaky to je výhoda. EC by správně měly tahat Taurusy a 380ky, ne žádný Peršani ani Bastardi.
Superkapacitory: Ano, ale sám uvádíte (a já s tím souhlasím), že reko Brejlí není zrovna priorita, takže se klidně může odložit na dobu, kdy to už bude standard (a to na neelektrifikovaných tratích brzo bude, jiný řešení neni).
Smysluplnost reko Brejlí: No... nová elektrická lokomotiva vyjde dneska přes 100mega a na trati s Vmax=100 udělá asi stejnou práci jak ty Brejle, takže bych to až tak nezavrhoval. V přidání trafa atd. problém nevidím. Samozřejmě netuším, co by to stálo, ale těch 100mega snad ne. Vždyť na kabinu, podvozky a vůbec celou skříň by nemuseli ani šáhnout a vnitřnosti stejně vymění tak jako tak...
Rekonstrukce lokomotiv obecně: Nejdřív by opravdu měly nakoupit dost jednotek, aby zjistili kolik těch lokomotiv vlastně je potřeba. Jinak rekonstrukce mi určitě nevadí, ale musí se posoudit jejich smysl. U 74x a 75x to až takovej smysl nemá, ale třeba 163 by šla předělat na Vmax=160, dosadit novej řídící sysém, pohrát si s brzdama (a případně dodat trafo na střídavý napájení) a bude z toho ještě fajnová rychlíková lokomotiva při minimální investici. Asi nejlepší by ale bylo vys**t se na reka a prostě nakoupit kvalitní modulární systém, kterým se dá řešit všechno od lokálek po eurocity při 100% interoperabilitě vozovýho parku. Do toho by se ta investice podle mě určitě vyplatila.
S předchozím příspěvkem jinak nelze než souhlasit.
Modularni stredni soupravy tu uz dokonce mame - nejlepe to splnuje 843 (pridate ci uberete vlozak = variabilita o 72 sedicich pasazeru), bohuzel jaksi jich je malo, a vlozaku/ridicaku k nim jeste min, takze si s nimi moc stavebnicove nepohrajete. Ale nebylo by to spatne, kdyz uz ne MV tak aspon par vlozaku/ridicaku by snad nas prumysl v obnovene produkci vyrobit dokazal (kdyz to dokazal pred 15 lety), jde jen o to chtit (a mit aspon par penez). A to uz radeji nemluvim o tom ze by ten vlozak sel vytvorit i jako skoronizkopodlazni...
Pomer vykon/hmotnost ma jednotka mirne lepsi nez souprava s loko, podil pohanenych naprav ma jednotka citelne lepsi nez souprava. Tak od ceho odvozujete tu cast "Desiro bude sotva stihat"?
Jestli je to vas osobni dojem tak to reknete a nepodavejte to jako definitivni neomylnou pravdu!
Jedine v cem s vami souhlasim je ta modularita soupravy, no ale jak casto se vyuziva (kolikrat za minuly rok jel dany spoj posileny?) a za jakou cenu pak ta modularita je dosazena?
Abychom si rozumneli, netvrdim ze se musi nutne vsechny klasicke loko zrusit a nahradit jednotkami, ovsem tvrdim (a za tim si stojim) ze minimalne 50% jejich vykonu by s vyhodou mohly prevzit jednotky (ony uz dodnes slusnou porci vykonu prevzaly 854/842/843 a zhostuji se toho vesmes dobre, ale je jich malo a maji tez svoje musky, chtelo by to doplnit necim co vice odpovida soucasnemu stavu techniky). Tomu ovsem neodpovida soucasny trend v nakupu, kdy se loko aspon rekonstruuji a vetsi jednotky se neporizuji vubec zadne (aspon u malych se neco pohlo s RS1, ale stejne jeste porad nejsou - uverim az uvidim, jeste porad se muze CD blysknout zrusenim smlouvy). Odmitam do toho pocitat regiosuky, to je uplne jina trida, s tim nemuzete ani na spesnak natoz na rychlik, a stejne je to tez jenom polovicata rekonstrukce.
Takze tak - reko klasickych loko? Ano, v poradku, ale tez nakup novych jednotek. Jinak se z toto svrabu nevyhrabeme.
P.S. Je tez nejakym zpusobem signifikantni ze na reko klasik loko nemaji CD sanci dostat zadny prispevek z fondu EU, jelikoz rozumni lide usetrili ze takovato cinnost neni hodna podpory. Plne s nimi v tomto souhlasim. Ale CD za to presto vydava penize, jeste drive nez za to na co sanci dostat prispevek ma. Proc to proboha delaji takhle? Dostali se do vlastniho bludiste preferovanych dodavatelu a nedostupnosti modelu z jejich nabikdy tak to konci takhle - udrzbou skanzenu.
Nicméně jednotky nemám moc rád - právě ta variabilita tam citelně chybí - mám Elefanta na 330 lidí, předpokládanej objem dopravy je ovšem 400 lidí -> spřáhnu dva Elefanty (kapacita 660 lidí) -> sice si všichni sednou, ale 79% z druhý jednotky se poveze jen jako 123t mrtvý zátěže. Přitom by stačilo přidat jeden vagónek (kapacita 88 lidí, váha 40t)... Podle mě by bylo řešení mít jednotku, ale s rozpojitelnými vozy - automatické spřáhlo na každém voze. Minimální konfigurace by byla hnací-řídící a podle potřeby by se vložil odpovídající počet vložených vozů. Třeba můj modelový příklad by řešila čtyřvozová verze elefanta. A hnací může být třeba i ta běžná lokomotiva, pokud vlak má 3 a více vozů (se dvěma to je výsměch ekonomice provozu, tam to chce motorový vůz)...
A není to poprvé, co si neodpustím poznámku, že sem zásadně proti čemukoliv, co jezdí výhradně na fosilní paliva. Zrovna u Brejlí se přestavba na hybrid přímo nabízí, stačí jen (když to zjednoduším) doplnit superkapacitory. Všechny zmiňované výhody (emise, hluk, provozní náklady) by se tím ještě prohloubily. A určitě by se dal přidělat i pantograf a pod dráty jezdit na elektřinu (a že zrovna ty rychlíky PHA-ČB jedou pod drátama dobrou půlku cesty)...
EDIT: Jo a Desiro má poměr váha/výkon podobnej, jak ten dvouvozovej rychlík s Barčou / Brejlíkem, maximálku má ještě o 20 větší a nemusí objíždět kolem soupravy, takže o stíhání času bych se opravdu nebál...
Tak se nedivte ze k tomu kdekdo vzhlizi jako k modle, vzhledem k okolnostem je to nanejvys pochopitelne.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











