..: 19 dieselových lokomotiv pro České dráhy zmodernizuje CZ LOKO :..

Ukázka stávajícího PZZ u Nýrska, foto: ythomas_ct Česká společnost CZ LOKO spolu s leasingovou společností IMPULS–Leasing–AUSTRIA (součást bankovní skupiny Raiffeisenlandesbank) se staly vítězi výběrového řízení Českých drah na modernizaci a zpětný leasing 19 lokomotiv řady 750, známých pod přezdívkou „brejlovec“. Celková částka, včetně nákladů na finanční služby bude celkem 678 milionů korun. Všechny modernizované lokomotivy by měly vyjet nejpozději do 2 let a budou nasazovány zejména v rychlíkové dopravě z Prahy do Českých budějovic přes Písek, na dálkových i regionálních spojích v okolí Brna a také na tratích z Hradce Králové do Letohradu či Trutnova. Příchod těchto modernizovaných strojů bude znamenat konec provozu starších řad dieselových lokomotiv.

Modernizované dieselové lokomotivy, jejichž obdobně modernizované typy již využívají například ČD Cargo, OKD Doprava nebo několik italských dopravců, dostanou zejména nový motor. Půjde o výkonnější a úspornější motor značky Caterpillar o výkonu 1455 kW, který by měl oproti dosavadnímu motoru uspořit cca 1,1 litru motorové nafty na 1 kilometr. Další úspory vyplynou z vyšší spolehlivosti modernizovaných lokomotiv, kdy předpokládané náklady na údržbu (třeba ve mzdách) mají poklesnout o několik milionů korun ročně. Dalšími výhodami modernizovaných strojů mají být, kromě lepší dynamiky jízdy, také tišší chod a produkování menšího množství škodlivých emisí. Po dokončení této modernizace se počítá s vyřazením nejstarších velkých motorových lokomotiv řady 749 a omezením provozu větších lokomotiv středních výkonů, např. řady 742.

České dráhy se u této modernizace rozhodly pro financování formou zpětného leasingu, kdy všech 19 lokomotiv odprodají za 40 milionů korun společnosti IMPULS–Leasing–AUSTRIA, která následně zajistí jejich modernizaci a poté je bude po dobu 10 let pronajímat Českým drahám s jejich následným odkupem. Podobný postup před dvěma roky zvolili při modernizaci vozů pro vlaky EuroCity, které financovala leasingová skupina ING Lease.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 3.7.2010 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
03.07.2010 (15:56)  
martinrozsy > Něco jinýho je těžký EC a něco jinýho je rychlík (navíc Bastardi mají jen 6/7 výkonu Peršanů). Já sem to uvažoval pro nasazení na běžný pěti-šestivozový rychlíky, na což ten výkon stačí. 163 má tah 300, resp. 177KN (maximální a trvalý), na 160 by měla 225, resp. 133KN. Při plném poměrném tahu by tak měla akcelerovat stejně, jako běžná 163 při tahu 8/10. Výpočtem mi vychází, že pro zrychlení 0 - 160km/h s pěti vozy při plném tahu by potřebovala 96s a 2150m, oproti tomu u běžné 163 mi s pěti vozy z 0 na 120km/h vychází 53s (na 160km/h by bylo 71s) a 883m (na 160km/h by bylo 1577m). [Samozřejmě je to zjednodušený výpočet neberoucí v potaz výkonovou křivku.] Trasu Praha, Libeň - Kolín (57km; předpokládám konstantní Vmax=160) by 163 dala za 29min 23s a "zrchlená" 163 za 22min 58s. [Podobně zjednodušený výpočet.] Takže na běžné rychlíky to podle mě je vhodné (samozřejmě za předpokladu provozu na trati, která umožní rozumný provoz rychlostí 160km/h).

Ostatně co dělaj slováci s řadou 263 pro tahání push-pull Elefantů kromě dálkovýho řízení? Ano, správě. Zrychlujou je na 160. Pro lehčí vlaky to je výhoda. EC by správně měly tahat Taurusy a 380ky, ne žádný Peršani ani Bastardi.
registrovaný uživatel martinrozsy  mail  
03.07.2010 (15:16)  
Krutas57: rekonstrukci 163 na rychlost 160km/h je blbost,na takovou rychlost má slabé trakčáky a dopadlo by to jak s bastardy 371,které mají problém s EC soupravou vůbec dostat se k rychlosti 160km/h.Ta 371 je ždímaná na pokraji svých sil a dlouho ji trvá než se ke 160km/h dostane a co jsem slyšel od fírů co stím jezdí jsou rádi,když 371 udrží rychlost na 155 km/h.Na 163 by jsi při rekonstrukci musel dát jedině ještě silnější trakčáky
registrovaný uživatel BigDye 
03.07.2010 (12:57)  
Ad posily na Švejcích: ono to není dvakrát ročně, ale teď to má být celé léto...
03.07.2010 (12:54)  
SYN >
Superkapacitory: Ano, ale sám uvádíte (a já s tím souhlasím), že reko Brejlí není zrovna priorita, takže se klidně může odložit na dobu, kdy to už bude standard (a to na neelektrifikovaných tratích brzo bude, jiný řešení neni).

Smysluplnost reko Brejlí: No... nová elektrická lokomotiva vyjde dneska přes 100mega a na trati s Vmax=100 udělá asi stejnou práci jak ty Brejle, takže bych to až tak nezavrhoval. V přidání trafa atd. problém nevidím. Samozřejmě netuším, co by to stálo, ale těch 100mega snad ne. Vždyť na kabinu, podvozky a vůbec celou skříň by nemuseli ani šáhnout a vnitřnosti stejně vymění tak jako tak...

Rekonstrukce lokomotiv obecně: Nejdřív by opravdu měly nakoupit dost jednotek, aby zjistili kolik těch lokomotiv vlastně je potřeba. Jinak rekonstrukce mi určitě nevadí, ale musí se posoudit jejich smysl. U 74x a 75x to až takovej smysl nemá, ale třeba 163 by šla předělat na Vmax=160, dosadit novej řídící sysém, pohrát si s brzdama (a případně dodat trafo na střídavý napájení) a bude z toho ještě fajnová rychlíková lokomotiva při minimální investici. Asi nejlepší by ale bylo vys**t se na reka a prostě nakoupit kvalitní modulární systém, kterým se dá řešit všechno od lokálek po eurocity při 100% interoperabilitě vozovýho parku. Do toho by se ta investice podle mě určitě vyplatila.

S předchozím příspěvkem jinak nelze než souhlasit.
registrovaný uživatel SYN 
03.07.2010 (12:31)  
Krutas57: Dopleni superkapacitoru je hezky sen, bohuzel je to i ve svetovem pomeru zatim horka novinka ktere je minimalne provozne proverena, takze je to nemaly neklad (financni i casovy - cekat nez bude hotove, overene, schvalene) a nejisty vysledek. V tomto pripade souhlasim ze bych to neriskoval. Prestavba na "neco s pantografem" je takovy masivni zakrok ze to uz by vyslo lip to postavit cele znova. Jinak ze se o podobne vozidlo (dieselelektricky prenos vykonu, pantograf + schopnost provozu alespon na DC (neresit prozatim jeste trafo)) povazuji za skodu, v nasich podminkach by pravdepodobne naslo uplatneni takze je jen otazka o kolik vic by stalo) - mozna to ale neni v realnych moznostech nasich vyrobcu, to je docela mozne.

Modularni stredni soupravy tu uz dokonce mame - nejlepe to splnuje 843 (pridate ci uberete vlozak = variabilita o 72 sedicich pasazeru), bohuzel jaksi jich je malo, a vlozaku/ridicaku k nim jeste min, takze si s nimi moc stavebnicove nepohrajete. Ale nebylo by to spatne, kdyz uz ne MV tak aspon par vlozaku/ridicaku by snad nas prumysl v obnovene produkci vyrobit dokazal (kdyz to dokazal pred 15 lety), jde jen o to chtit (a mit aspon par penez). A to uz radeji nemluvim o tom ze by ten vlozak sel vytvorit i jako skoronizkopodlazni...
registrovaný uživatel SYN 
03.07.2010 (12:13)  
Martin Grill: Nikdy me nepresvedcite ze treba i moderni motor (v tomto pripade CAT) tridy 1,5MW tahnouci soupravu (vcetne loko) 200 tun bude mit priznivejsi spotrebu nez 2x300kW motor pohanejici jednotku 80t. To je jako byste se pridal k tem chytrakum co vysvetlujou ze Hummer bude mit priznivejsi spotrebu nez Prius protoze jeho velky motor ma vetsi rezervu a proto i s tezsim vozem bude jezdit minimalne stejne usporne - realita je ovsem vyrazne jina ze, jak se muze kdekdo prakticky presvedcit.
Pomer vykon/hmotnost ma jednotka mirne lepsi nez souprava s loko, podil pohanenych naprav ma jednotka citelne lepsi nez souprava. Tak od ceho odvozujete tu cast "Desiro bude sotva stihat"?
Jestli je to vas osobni dojem tak to reknete a nepodavejte to jako definitivni neomylnou pravdu!
Jedine v cem s vami souhlasim je ta modularita soupravy, no ale jak casto se vyuziva (kolikrat za minuly rok jel dany spoj posileny?) a za jakou cenu pak ta modularita je dosazena?
Abychom si rozumneli, netvrdim ze se musi nutne vsechny klasicke loko zrusit a nahradit jednotkami, ovsem tvrdim (a za tim si stojim) ze minimalne 50% jejich vykonu by s vyhodou mohly prevzit jednotky (ony uz dodnes slusnou porci vykonu prevzaly 854/842/843 a zhostuji se toho vesmes dobre, ale je jich malo a maji tez svoje musky, chtelo by to doplnit necim co vice odpovida soucasnemu stavu techniky). Tomu ovsem neodpovida soucasny trend v nakupu, kdy se loko aspon rekonstruuji a vetsi jednotky se neporizuji vubec zadne (aspon u malych se neco pohlo s RS1, ale stejne jeste porad nejsou - uverim az uvidim, jeste porad se muze CD blysknout zrusenim smlouvy). Odmitam do toho pocitat regiosuky, to je uplne jina trida, s tim nemuzete ani na spesnak natoz na rychlik, a stejne je to tez jenom polovicata rekonstrukce.
Takze tak - reko klasickych loko? Ano, v poradku, ale tez nakup novych jednotek. Jinak se z toto svrabu nevyhrabeme.

P.S. Je tez nejakym zpusobem signifikantni ze na reko klasik loko nemaji CD sanci dostat zadny prispevek z fondu EU, jelikoz rozumni lide usetrili ze takovato cinnost neni hodna podpory. Plne s nimi v tomto souhlasim. Ale CD za to presto vydava penize, jeste drive nez za to na co sanci dostat prispevek ma. Proc to proboha delaji takhle? Dostali se do vlastniho bludiste preferovanych dodavatelu a nedostupnosti modelu z jejich nabikdy tak to konci takhle - udrzbou skanzenu.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
03.07.2010 (12:07)  
vlak o dvou vozech to je supr rychlik tam by fakt stacily desira..
03.07.2010 (12:04)  
Podle mě není problém se spotřebou lokomotivy jako takovou (a potvrzuji, že pokud má dva vagónky tak určitě spotřebuje méně, než s tisícitunovým nákladem). Problém je spíš v tom, že když má dva vagónky, tak lokomotiva tvoří skoro 50% celkové hmotnosti soupravy (vozy 2x 40t, 750 má 75t) - takže přibližně 50% celkové energie spotřebované soupravou tvoří energie pro pohyb samotné lokomotivy, která ale neveze cestující. To u jednotek nehrozí.

Nicméně jednotky nemám moc rád - právě ta variabilita tam citelně chybí - mám Elefanta na 330 lidí, předpokládanej objem dopravy je ovšem 400 lidí -> spřáhnu dva Elefanty (kapacita 660 lidí) -> sice si všichni sednou, ale 79% z druhý jednotky se poveze jen jako 123t mrtvý zátěže. Přitom by stačilo přidat jeden vagónek (kapacita 88 lidí, váha 40t)... Podle mě by bylo řešení mít jednotku, ale s rozpojitelnými vozy - automatické spřáhlo na každém voze. Minimální konfigurace by byla hnací-řídící a podle potřeby by se vložil odpovídající počet vložených vozů. Třeba můj modelový příklad by řešila čtyřvozová verze elefanta. A hnací může být třeba i ta běžná lokomotiva, pokud vlak má 3 a více vozů (se dvěma to je výsměch ekonomice provozu, tam to chce motorový vůz)...

A není to poprvé, co si neodpustím poznámku, že sem zásadně proti čemukoliv, co jezdí výhradně na fosilní paliva. Zrovna u Brejlí se přestavba na hybrid přímo nabízí, stačí jen (když to zjednoduším) doplnit superkapacitory. Všechny zmiňované výhody (emise, hluk, provozní náklady) by se tím ještě prohloubily. A určitě by se dal přidělat i pantograf a pod dráty jezdit na elektřinu (a že zrovna ty rychlíky PHA-ČB jedou pod drátama dobrou půlku cesty)...

EDIT: Jo a Desiro má poměr váha/výkon podobnej, jak ten dvouvozovej rychlík s Barčou / Brejlíkem, maximálku má ještě o 20 větší a nemusí objíždět kolem soupravy, takže o stíhání času bych se opravdu nebál...
registrovaný uživatel SYN 
03.07.2010 (11:53)  
Mirek Hruska: pokud odhledneme od konkretniho pojmu Desiro a dosadime si za nej "kterakoliv moderni dieselova jednotka, dvo- az triclankova, s vhodne zvolenym usporadanim interieru" tak je to ono, vuci tomu co CD pouzivaji doted je to skutecne skoro jako zazrak. Jinak vseobecne je to docela normalni vozidlo, jen u nas tak vyrazne vycniva. U nas s tim snesou srovnani tak akorat slony (coz taky neni zadny zazrak, ale v porovnani s tim zbytkem tez vyrazne vycniva), ty ovsem jsou urcene na zcela jiny typ trati pochopitelne (a PORAD JESTE NEEXISTUJE VERZE POUZITELNA NA TRETINE REPUBLIKY!) a nekde o kus pozadu pajdaji regiosuky. Pak uz je to vse jen vetsi ci mensi bida.
Tak se nedivte ze k tomu kdekdo vzhlizi jako k modle, vzhledem k okolnostem je to nanejvys pochopitelne.
registrovaný uživatel JB 
03.07.2010 (11:51)  
Martin Grill: Váš tón mi vůči DenSha přijde až příliš kritický, v zásadě s ním lze spíše souhlasit. I když: miliony za trakční naftu, takový ten rozdíl jistě nebude. Ale např. obraty souprav jsou v našich podmínkách velmi důležité, už kvůli mzdovým nákladům (mají větší váhu než trakční nafta) a krácení zpoždění (v našich podmínkách nezpochybnitelný argument). Podstatná je otázka investic a odpisů - Desira by se nejspíš taky musela najmout.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko