Praha — České dráhy pokračují v sérii vyhlašování výběrových řízení, jejichž seznam zveřejnily v březnu letošního roku. Po výběrovém řízení na nové patrové soupravy z minulého týdne přichází na řadu další z kontraktů na modernizaci stávajících vozidel. Nejnověji tak největší český železniční dopravce poptává rekonstrukci 62 kusů motoráků řady 810 a 62 kusů přípojných vozů řady 010 na dvoučlánkové, částečně nízkopodlažní motorové jednotky. V současnosti již České dráhy provozují více než 150 takových rekonstruovaných jednotek ve dvou a třívozovém provedení. Typické „žluté vláčky“ dodává drahám na základě 3 dřívějších výběrových řízení šumperská Pars Nova, patřící do holdingu Škoda Transportation. (Nutno však poznamenat, že v době získání prvních 2 kontraktů ještě do plzeňského holdingu nepatřila.) S velkou pravděpodobností lze proto předpokládat, že se zúčastní i této soutěže, ve které bude horkým favoritem na vítěze.
Hodnota tohoto nejnovějšího kontraktu na přestavbu zastaralých dvounápravových motoráků a jejich přípojných vozů je nyní zadavatelem odhadována na 1,55 miliardy korun bez DPH, tedy 25 milionů korun za jednu modernizovanou jednotku. Nabídky na účast v tomto výběrovém řízení České dráhy přijímají do 17. srpna letošního roku a případný vítěz kontraktu je povinen celou dodávku uskutečnit do 24 měsíců od zadání zakázky. Lze proto předpokládat dokončení série do konce roku 2012, kdy by mělo české koleje brázdit více než 200 modernizovaných souprav ve dvouvozovém a 26 souprav v třívozovém provedení. První takto modernizovaná souprava byla vyrobena v roce 2005 a od následujícího roku až do dnešních dnů probíhá sériová modernizace na jednotky typů 814 a 814.2.

V Opavsku, kde je opravdu dost 810 pro zdejší tratě na Hradec, Hlučín, Chuchelnou, Jakartovice dorazily první dvě před asi měsícem. Další takovou tratí je třeba Česká Třebová-Skalice nad.Sv. Ta je sice trochu delší, ale tam nikdo celou trať nejezdí a stav tratě umožňuje těch 50 km a tam by taky byly Regionovy lepší než soupravy 810+010.(Byť občas ji tam z České Třebové nasadí)
Cestující z Jeseníku do Javorníku nebo do Zlatých Hor by určitě taky raději jeli Regionovou než 810. Na Šumavě jsem taky moc Regionov neviděl.....
A to že jsou někde nasazovány nevhodně např. pod dráty souvisí s tím, co jsem psal, že ČD prostě nemají dost elektrických souprav a už vůbec žádné třeba 2-3 vozové pro 40-120 cestujících.
Nicméně jsem taky viděl výborné použití Regionovy a to na trati Ostravice- Frýdlant nad. O. kde soupravu 810+010+810 nahradili 814 + 810. Nějak jsem nepochopil, proč zde nepřiřadili Trio Regionovu - ušetřili by na strojvedoucím (mzdové náklady) a určitě i na naftě.
Kolego, regionova je pomerne levne vozidlo, ktere CD potrebuji jako sul na vsech reginalnich tratich. Kdyby jich nebylo, kraje by uz davno sahli k masivnejsimu ruseni lokalek a dalsich... A do budoucna budou jeste k nezaplaceni, stajne jako ted zatracovane 810, protoze budou ucetne odepsane a tudiz levne. S tim CD vyhrajou VR na lokalce jako nic!
Byl bych podstatně raději kdyby jich bylo dneska 100 a k nim 25 pořádných středních motoráků, a to by plusmínus vyšlo.
Cena sice na 20 miliónech začínala, ale (viz článek) dneska je někde na 25 milionech bez daně, to už není žádná láce. Pravděpodobně za tím (kromě běžného plíživého růstu cen) budou "vylepšení" která mají částečně napravit nejvíce ktritizované body - snížení hlučnosti uvnitř (řádově o 2dB - no to je úspěch), zlepšení spolehlivosti a výkonu motoru (o nějakých 10 koňů). Takže to nakonec postupně vede k tomu že RN bude pořád ještě hlučná a chcíplá (ale už o trochu míň než první série) ale cenou se bude stále víc blížit skutečným vozidlům, čili obvyklá šaráda jak mít krám za stejnou cenu jako něco podstatně rozumnějšího...
Rozhodně je lepší když se za daný balík peněz pořídí 200 Regionov, než 60 Desir a zbytek provozu budou doplňovat dál staré nerekonstruované 810. To pak se sice jednou ze 3 jízd svezete Desirem, ale 2 ze 3 jízd dál pojedete super pohodlnými a díky starým motorům ekonomickými a ekologickými 810-tkami. A to nemluvím o nízkopodlažnosti 810-tek.
Nákupem nových vozidel by se opravdu měly řešit motorové jednotky na větší vzdalenost, které zajišťují rychlíkovou dopravu na hlavních tratích. 843 je málo, 842 to ani po rekonstrukci nevytrhnou a 854 už od rekonstrukcí mají taky něco najeto a navíc nemají patřičné trakční vlastnosti. Prostě 854+054+094 není schopna nahradit 749+B+B(A/B).
S přibývající elektrifikací tratí, bude třeba pořídit nové elektrické jednotky, protože tam není ani z čeho rekonstruovat - tady bude taky potřeba dost peněz.
To by bola naivita si myslieť. Toto vytrubovalo len tlačové oddelenie ČD. Regionovy budú jazdiť, až kým sa nerozpadnú. Určite by nevyhadzovali milióny do vozidiel, ktoré budú jazdiť len niekoľko rokov. Takže najbližších 30 rokov regínam zdar!
P.S.: Aj tak sú stále lepšie ako Boží trest ... ehm 811/812 ZSSK (vraj modernizácia).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











