Praha — České dráhy pokračují v sérii vyhlašování výběrových řízení, jejichž seznam zveřejnily v březnu letošního roku. Po výběrovém řízení na nové patrové soupravy z minulého týdne přichází na řadu další z kontraktů na modernizaci stávajících vozidel. Nejnověji tak největší český železniční dopravce poptává rekonstrukci 62 kusů motoráků řady 810 a 62 kusů přípojných vozů řady 010 na dvoučlánkové, částečně nízkopodlažní motorové jednotky. V současnosti již České dráhy provozují více než 150 takových rekonstruovaných jednotek ve dvou a třívozovém provedení. Typické „žluté vláčky“ dodává drahám na základě 3 dřívějších výběrových řízení šumperská Pars Nova, patřící do holdingu Škoda Transportation. (Nutno však poznamenat, že v době získání prvních 2 kontraktů ještě do plzeňského holdingu nepatřila.) S velkou pravděpodobností lze proto předpokládat, že se zúčastní i této soutěže, ve které bude horkým favoritem na vítěze.
Hodnota tohoto nejnovějšího kontraktu na přestavbu zastaralých dvounápravových motoráků a jejich přípojných vozů je nyní zadavatelem odhadována na 1,55 miliardy korun bez DPH, tedy 25 milionů korun za jednu modernizovanou jednotku. Nabídky na účast v tomto výběrovém řízení České dráhy přijímají do 17. srpna letošního roku a případný vítěz kontraktu je povinen celou dodávku uskutečnit do 24 měsíců od zadání zakázky. Lze proto předpokládat dokončení série do konce roku 2012, kdy by mělo české koleje brázdit více než 200 modernizovaných souprav ve dvouvozovém a 26 souprav v třívozovém provedení. První takto modernizovaná souprava byla vyrobena v roce 2005 a od následujícího roku až do dnešních dnů probíhá sériová modernizace na jednotky typů 814 a 814.2.

A s 380 to bylo myšleno jinak. Je to určitě výbornej stroj a moc se těšim až bude na kolejích. Jenže nesplnil moje očekávání - je o pár (možná i deset?) let novější, než Taurus. Tudíž jsem čekal, že bude o generaci lepší - výkonější, rychlejší, vybavenej nějakou ojedinělou vychytávkou... Jenže on je to vlastně Taurus - akorát jinej design, výkon stejnej, rychlost stejná (nižší?). Sice má 6 zabezpečovačů, hliníkový brzdy a splňuje nejnovější crash normy (fajn, to se hodí), ale jinak to je jen modifikace už dávno existující lokomotivy. Design se mi osobně moc nelíbí, ale to neřešim - o něj nejde. Těšim se na ní, ale ze židle mě prostě nezvedla.
Totéž Elefanty, Stadlery, RN (na odpovídajících výkonech) a vlastně i Desira. Prostě docela fajn vlaky, ale technologicky už je znát, že jsou z minulého století. Mě asi zvedne ze židle až žlutý Desiro ML Hybrid (modrý by mě zvedlo víc :-] ), ale to si eště počkám...
Žáby přesluhují už dlouho, tam se to má vyřešit nákupem přibližně 40 elektrických jednotek do roku 2014. Navíc v Praze pomalu ale jistě mizí už teď. Od prosince už nebudou jezdit vůbec třeba na Beroun.
380 je dobrá mašinka. Pokud byste měl možnost se s ní svézt, tak jsem si jistej, že změníte názor. I když tam to bylo myšleno asi víc po stránce designu. Ten mi také neuchvátil, ale stejně tak se mi nelíbí vzhledově třeba Desiro a přitom je to jinak dobrý vůz.
Regionova je sice relativně levná, ale přínos je ceně odpovídající (také jen malý). Interiér dobrý, WC vynikající, nízkopodlažní část, ale tím to tak hasne. V řidičáku je neskutečně málo míst k sezení, takže nízkopodlažnost přinesla obrovskou daň - tahá se velká hmota, ale není si tam moc kde sednout. Trakční vlastnosti - no všichni víme, taktéž chdové vlastnosti a nakonec hluk - ani to nespolňuje současné evropské hlukové normy.
V dobách, kdy se zkoušela Esmeralda jsem si říkal - no na bohem zapadlé lokálky, proč ne, ale on se z tohoto vehiklu stal standard regionálních vlaků, spojují se do dvojic a trojic což je podle mne katastrofa. S tím se snad dá udržet zbytek cestujících ve vlaku, ale noví zcela jistě nepřijdou. A to je bolest železnice. Prostě potřebuje nové cestující, protože vytíženost většiny vlaků je zoufalá (prosím, nevypichujte následně těch pár narvaných výjimek - plošně vlaky převážně vozí vzduch plus pár jedinců). Tuším, že v nějaké závěrečné zprávě to bylo kolem 15%. Jen změna tohoto stavu by přinesla obrovské peníze do pokladny ČD, ale na to je třeba soustavné aktivity a lobovat na MD a krajích je zdá se pohodlnější.
Je asi pravda, že by nový vůz pár cestujících přilákal, ale 810 jich to samé množství odradí. A myslím, že cestující raději přijde na nádraží s jistotou, že mu přijede každý den RN, než že sice jednou pojede RS1 a pak bude 4x trpět v 810. A strojvedoucí bude mít názor podobný.
Každý by chtěl nové vozy, ale na celkové řešení je určité množství peněz a tak se musí udělat i nějaký kompromis. Jsme v Čechách, kde se vozový park neobnovoval díky krátkodobé smlouvě mnoho let a ne v Německu, s kterým nás tak rádi někteří srovnáváte, kde ta obnova probíhá průběžně a je na ní výrazně více peněz. Pokud už srovnáváte, tak doporučuji Slovensko, s kterým jsme měli stejnou výchozí pozici. A i oni, hlupáci, dělají reko 810.
Nákup nových vozů bude probíhat průběžně. Začal už nyní, kdy do 2012 přijde 70 nových motorových vozů, které RN postupně budou nahrazovat na nejméně vhodných výkonech a ty pak nahradí 810, které zmizí. A takto ty nákupy budou dále pokračovat. My potřebujeme rychlé řešení na většině tratí a tohle to řeší alespoň nejrychleji. Netvrdím, že je to super řešení, ale pouze nákup nových to řeší ještě méně. A jak už jsem napsal, kupují se i ty nové.
ad peníze: Pořád se řeší "rozdíl počtu vozů při konstantích penězích", jenže to je následek, ne příčina. Zkusme popřemýšlet nad příčinou - proč ty peníze nejsou? A výše dotací problém spíš nebude (dotace 70kč/km za jednu single 810 je ažaž) - problém spíš bude efektivita jejich vynakládání. Osobně nepochybuji, že kdyby ČD vhodně zredukovaly zaměstance a zefektivnily oběhy vozidel (zejména u těch "lokálek" tam je snad víc "vaty", než jízd), tak podle mě ušetřej klidně i tu desetinu výdajů, což už jsou miliardové částky. [Někde v diskuzi zde jsem četl o částce 150 miliard ročně na regionální dopravu, ale asi se to týká i ne-kolejové dopravy a zdá se mi to dost.]
ad zachování provozu a vozidla: No tady je to takový paradoxní... Na jednu stranu se rušej lokálky z důvodu nedostatku cestujících. Na druhou stranu cestujících nejspíš přibyde když se zainvestuje do zlepšení komfortu a grafikonu. Začarovaný kruh? Současná situace většiny lokálek je, že si cestující vybírá mezi starší karosou co jezdí několikrát denně (o víkendu dvakrát) s dobou X, která nenabídne ani nízkopodlažní nástup ani velký komfort. Druhá varianta je vlak - asitak dvakrát starší, než ta karosa, jezdí dvakrát denně (a ještě v nesmyslnou dobu) i přes týden s dobou X*3, leze se do něj "po žebříku" a nabízí spíš "antikomfort" (*). Co si cestující vybere?
Pokud si 810 nahradíme "desirem" (**), dodáme kvalitní grafikon a možná i malinko zapracujem na trati (hlavně zabezpečení přejezdů), tak oproti karose nasadíme něco, co bude jezdit v příhodnou dobu, často a i o víkendu, s dobou v rozmezí X až X/2, nízkopodlažní a komfortní. Co si cestující vybere? Samozřejmě záleží i na docházkové vzdálenosti k nádraží, ale ta mi zase napříde tak drastická, jak se prezentuje...
Příklad z praxe: Bydlím nedaleko od 074 (Čelákovice - Brandýs nad Labem - Neratovice; technicky je to lokálka), takže zkusím uvažovat o ní. Určitě existuje víc takových tratí, kde se ta úvaha dá aplikovat. V tuto chvíli zde jezdí single 810 (resp. 809), rychlost je katastrofa. Ner - Čel je 24km za 48min (tj. Vp=30km/h), úsek BnL - Čel (ten jezdím docela často, do Ner už jsem nejel dlouho) se jezdí max. 40km/h a na přejezdech krokem. Přitom zde (je a nadále v textu bude myšlen hlavně úsek BnL - Čel) vlak jezdí simultálně s busem (***), který má horší jízdní dobu (i podle JŘ, v praxi ještě horšejší). Ale platí zde to, co o odstavec (dva) výše.
Moje domněnky o stavu trati se mají tak, že svršek vypadá ještě slušně, trasování je "skoro přímka" a pomalu se jezdí jen kvůli konstrukci 810 (809) (ty zvuky v obloucích to je něco) a kvůli nezabezpečným přejezdům. Prosím někoho znalejšího, aby mi ty domněnky potvrdil/vyvrátil. IMHO by tam šla na většině trati dát aspoň 80-ka...
Teďka tam je hodinovej takt, takže při 80-ce a redukci zbytečnejch čekání (5min v BnL, 15min v Čel) by [ad počet vozidel] šel místo 2x809 ujezdit s jedním "desirem". Spíš bych to viděl tak, že by tam standardní hodinovej takt jel jeden kus něčeho menšího ("RS1", možná "812"?) a ve špičkách by se rameno Bnl-Čel posílilo "třívozovým desirem", které by vhodně vozilo studenty a pracovníky (pokud by přebralo lidi z busu, tak se krásně uživí), mezitím může posilovat rameno Pha-MlB, aby se využilo. Pokud se nasadí moderní vozidla a budou rozumně jezdit v taktu 60/30min (až do Čel-Jiřina a případně vybudovat Bnl-Sídliště), tak po busu nikdo ani neštěkne => jednotky se zaplatí.
Jinak abych bral komplet 074, tak Čel-Ner se busem ani nedá přímo, takže tam je to jasný a Bnl-Ner busem sice de přímo (ikdyž blbě) a trvá 36min, takže vlak vede. Co na to "zkušenější"? [A věřím, že je víc tratí s podobnou situací.]
Jinak výhledově se nabízí možnost přímých vlaků Bnl-Čel-Pha, pokud se jízdní doba Bnl-Nádr -> Pha-Rajská zahrada (počítám vybudování této stanice) dostane aspoň na 20min (nejrychlejší autobus ve všední den ve špičce - 346), tak by celej Brandejs jezdil do Prahy vlakem místo busu (a to už je sakra dost lidí), možná i někteří místo auta. Případně se nabízí propojit Bnl-Zastávka přes Zápy do Zelenče, ale to by se musela stavět nová trať, to ani nečekám. :-)
* Trochu nadneseno, ale rámcově sedí...
** Píšu to schválně v uvozovkách, každý nechť si dosadí svojí oblíbenou moderní dvouvozovou motorovou jednotku.
*** Linka 405 vypadá tak, že ráno v maximální špičce se jezdí obvykle kombinací stará (něco jako 753.187 ČDC :-D ) krátká karosa & stará (rádoby humanizovaná) kloubová karosa, cestuje hromada studentů a pracujících, takže se "stojí na jedné noze a ještě ne vlastní" a jízdní řád platí jen orientačně. O víkendu sice jezdí krásné nové autobusy, ale zato jen několik denně, už z výchozí stanice pravidelně s "akademickou čtvrthodinkou" zpoždění a nepříjemným řidičem.
PS: Na ty TUČNÉ OTÁZKY bych rád odpověď, ať to zase (jak mi děláte často) nezůstane jen tak viset bez povšimnutí.
Odpoved A - NE!!!
Pozn.: Tato otazka clankem nebyla ani v nejmensim otevrena.
Otazka B - pokud se z nejakeho duvodu na vsech tratich jezdit musi, jakym zpusobem je optimalni vyuzit stanoveny objem prostredku?
Odpoved B nesouvisi s otazkou A, protoze ta je jiz zodpovezena predem a tazatel se pta na neco jineho
V pripade tech televizi tudiz nema smysl radit "nic nekupujte, skodi to ocim", ackoliv si to mohu myslet...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










