Praha — České dráhy pokračují v sérii vyhlašování výběrových řízení, jejichž seznam zveřejnily v březnu letošního roku. Po výběrovém řízení na nové patrové soupravy z minulého týdne přichází na řadu další z kontraktů na modernizaci stávajících vozidel. Nejnověji tak největší český železniční dopravce poptává rekonstrukci 62 kusů motoráků řady 810 a 62 kusů přípojných vozů řady 010 na dvoučlánkové, částečně nízkopodlažní motorové jednotky. V současnosti již České dráhy provozují více než 150 takových rekonstruovaných jednotek ve dvou a třívozovém provedení. Typické „žluté vláčky“ dodává drahám na základě 3 dřívějších výběrových řízení šumperská Pars Nova, patřící do holdingu Škoda Transportation. (Nutno však poznamenat, že v době získání prvních 2 kontraktů ještě do plzeňského holdingu nepatřila.) S velkou pravděpodobností lze proto předpokládat, že se zúčastní i této soutěže, ve které bude horkým favoritem na vítěze.
Hodnota tohoto nejnovějšího kontraktu na přestavbu zastaralých dvounápravových motoráků a jejich přípojných vozů je nyní zadavatelem odhadována na 1,55 miliardy korun bez DPH, tedy 25 milionů korun za jednu modernizovanou jednotku. Nabídky na účast v tomto výběrovém řízení České dráhy přijímají do 17. srpna letošního roku a případný vítěz kontraktu je povinen celou dodávku uskutečnit do 24 měsíců od zadání zakázky. Lze proto předpokládat dokončení série do konce roku 2012, kdy by mělo české koleje brázdit více než 200 modernizovaných souprav ve dvouvozovém a 26 souprav v třívozovém provedení. První takto modernizovaná souprava byla vyrobena v roce 2005 a od následujícího roku až do dnešních dnů probíhá sériová modernizace na jednotky typů 814 a 814.2.

Je to tam, kde jezdí poměrně dost lidí, kde je potenciál dalšího růstu počtu cestujících a kde nasazení nových vozidel bude patřičně efektivní a zvýší kvalitu a rychlost přepravy. Asi ti to takhle nestačí, ale myslím, že se to dá přijmout... Zapadlá regionální trať vedoucí málo obydleným územím se zastávkami daleko od obcí to nebude.
me is very sorry, ale opravdu v tuto chvili je automobilova doprava v globalu levnejsi, nez doprava provozovana zeleznicnim vozidlem. a to jak z hlediska nakladu pro dopravce, tak pro cestujiciho.
To bych si nedovolil tak jednoznačně tvrdit... V současné době v našich podmínkách to tak možná je. Nevím. Tohle je hrozně těžké stanovit, ani nevím, co všechno do toho započítáváš, jestli třeba i náklady na výstavbu a údržbu silnic, na dopravní policii a já nevím co ještě... Záleží na každém případu zvlášť a je skutečně možné, že dnes to u nás globálně takhle vychází. Netuším, jak jsi k tomu došel. Ale i když to tak je, nemusí to vůbec znamenat, že to tak bude pořád. Kdyby třeba významněji narostla nákladní železniční doprava, zvýšila by se efektivita železnice jako celku... Slabá nebo neexistující nákladní doprava je problémem mnoha tratí, protože většinu nebo všechny náklady infrastruktury musí potom hradit osobní doprava... atd.
a tohle me rozesmalo - jako spolumajitel dopravni firmy doufam, ze NIKDY nebudes na postu vedouciho, ci majitele,a nebo "kohokolivjinyho", kdo ma na starosti ekonomiku logistickych provozu - protoze fakt placas kraviny. vidim te jako "Tvrdika v CSA" - co z tech nesmyslu vzniklo platime dneska vsichni pres Osinek. wake-up. my friend...
Co tě tak hrozně rozesmálo/pobouřilo? Byla to nadsázka podobně jako to tvé desiro do každé vesnice... Jen jsem tím chtěl zdůraznit, že bez kvalitních železničních služeb lidé z aut do vlaků nepůjdou...
1) Ten vysoký počet je v podstatě omylem a z nouze. Je tedy na místě se těchto dvounápravových pomalých vozidel postupně zbavovat a neudržovat dál do budoucna masovými rekontrukcemi jejich nadměrný počet. Za zmínku taky stojí to, že s přípojnými vozy se původně vůbec nepočítalo a vznikly z nouze, obojí tady už bylo řečeno... Jinak 810 mají provoz velmi levný, prakticky s ničím se nedá dosáhnout nižších celkových nákladů...
2) Nikdo neříká, že zrovna na okrajové lokálky se mají nakupovat nová vozidla. Řeč byla o významnějších delších tratích, kde ale bohužel jezdí a nejspíš ještě dlouho budou jezdit 814, které tam nepatří.
3) viz bod 2)
4) viz bod 2)
5) Ano, nová vozidla mají vyšší náklady, ale je to vyváženo jejich mnohem vyšším užitkem na zatížených tratích. 814 prostě cestujícím žádné razantní zlepšení nepřinese. Co se týče nákladů 814 oproti 810, tak při započtení ceny za rekonstrukci budou náklady 814 vyšší...
6) To ano, ale 814 je jen takovou parodií na nízkopodlažní vozidlo (i když bezbariérový přístup to splní).
7) Možná tam moc nepřekáží, ale kvůli neschopnosti 814 jsou po celý den rozjebané přípoje v Zábřehu. Viz můj příspěvek z 09.07.2010 (10:03). A toto je jeden z jejich největších problémů, protože k něčemu podobnému může docházet i na jiných tratích.
8) No já zas znám cestující, kteří hned poznali, co je to za šmejd... Tímhle se nemůžeš vůbec ohánět. Opravdu bych netvrdil, že přímo drtivá většina cestujících je považuje za nová vozidla.
9) Tohle je absurdní. Při takovém uvažování by si nikdo nová vozidla nepořizoval, když životnost vozidel je 30 let, ale smlouvy se dělají většinou na 10 let. Může být třeba stanoveno, že vozidla po uplynutí smlouvy převezme nový dopravce... Možností je více. A ještě něco - železniční vozidla se odepisují 12 let.
Auto nemám, ale jsem přesvědčen, že V GLOBÁLU by to pro mě bylo dražší než jezdit vlakem. A to i v případě, že bych měl rodinu.
Prosím nepočítat jen benzín.
Desiro do každé vesnice nikdo nechce...
to byla nadsazka, bohajeho.
Musí se začít tam, kde zvýšení kvality bude největším přínosem a kde po ustálení může znamenat i zvýšení tržeb.
dobre, to beru. ALE! kde "TO" je?? vysvetli a podloz ekonomickym argumentem - exaktnim, prosim. bludy, vymysly a sny me nepresvedci - nic ve zlym.
Bez kvalitní nabídky nebude ani poptávka po železniční dopravě.
na tom se shodneme.
Jestli se má plošně šetřit, tak je to právě příležitost pro železnici - jezdit vlakem je levnější než autem
me is very sorry, ale opravdu v tuto chvili je automobilova doprava v globalu levnejsi, nez doprava provozovana zeleznicnim vozidlem. a to jak z hlediska nakladu pro dopravce, tak pro cestujiciho.
železnice ale musí nabízet patřičně kvalitní služby, jinak do vlaků lidi z aut nenalezou,
nemam ani slovo proti...
ani kdyby litr benzínu stál kilo a platilo se za každý ujetý kilometr po silnicích.
a tohle me rozesmalo - jako spolumajitel dopravni firmy doufam, ze NIKDY nebudes na postu vedouciho, ci majitele,a nebo "kohokolivjinyho", kdo ma na starosti ekonomiku logistickych provozu - protoze fakt placas kraviny. vidim te jako "Tvrdika v CSA" - co z tech nesmyslu vzniklo platime dneska vsichni pres Osinek. wake-up. my friend...
Ale udělám vám ještě trochu víc ekonomický pohled:
1) Zahlídl jsem názor typu: Radši pár nových jednotek a zbytek vhodně dokombinovat. Neměla náhodou ČR po rozdělení nějakých 400 810-tek? Takže koupení nějakých 60 nových vozidel by vyřešilo co? Že by dalších 340 souprav dál tvořily super pohodlné a s ekonomickým provozem provozované 810-tky?
2) ČD potřebuje modernizovat celý vozový park: lokomotivy, elektrické jednotky (kde bude potřebovát víc jednotek s přibývající elektrifikací), motorové jednotky na rychlíky, osobní vozy pro dálkovou dopravu.... A nemá a nikdo ji nedá takový balík peněz, aby pro regionální lokálky nakoupila všechna moderní vozidla.
3) Pořízení nových vozidel by bylo i neekonomické a možná by znamenalo smrt pro mnohé lokálky. Uvědomte si, že v ceně vozidla je i odpis z toho vozidla. Tzn. je dost významný rozdíl rozpouštět do ceny jízdenky vozidlo za 60 miliónů a za 20 miliónů. Jinými slovy pokud na nějaké regionální trati jezdí průměrně 20 lidí, tak by náklady na člověka a km byly tak vysoké, že by bylo levnější těm lidem zaplatit taxi. (ve skutečnosti by kraje objednaly autobusovou dopravu a trať by se mohla zrušit).
4) Neplatí vždy, že nové - lepší vozidlo by přitáhlo víc lidí. Je mnoho (spíš většina) lokálek, které vedou málo osídlenou krajinou, kde nádraží je mnohdy kus za vesnicí a ikdybyste tam nasadili super moderní soupravu třeba s televizí, tak prostě lidi víc nepojede. Jednak dnes je stálé víc rodin, kde mají víc než jedno auto a jednak je pro mnohé lepší jet ty tři zastávky autobusem, který stojí uprostřed obce, než jít někam kilometr na zastávku za vesnici.
5) Je ekonomicky výhodnější z hlediska úspory nákladů na provoz a údržbu mít 200 Regionov, než nějakých 60 nových vozů+ zbytek 810, které díky jejich starým motorům by dál prodražovaly provoz (a co teprve emisní normy). Nehledě na zvyšující se náklady spojené s opravami vozidel. Tam modernizace na 814 přece jen spoutu těchto nákladů ušetřila, protože se při modernizaci mnoho dílů vyměnilo.
6) K dispozici je mnohem víc vozidel s nízkopodlažním přístupem.
7) Jak jste psali o nasazení na trati mezi Zábřehem a Č.Třebovou, jistě toto není ideální vozidlo pro tuto trať ale co by jste tam chtěli místo ní nasadit, když ČD žádnou krátkou elektrickou soupravu pro těch 20-40 lidí, co tam jezdí nemá? Prostě je to ekonomičtější a ničemu to nebrání, protože v tomto úseku koridoru je rozhodně menší provoz než mezi Prahou a Kolínem. Takže ta 80 km rychlostí courající se Regionova nikomu nepřekáží. A určitě je lepší než 810-tka.
8) Drtiva většina obyčejných cestujících bere Regionovu jako "nový vláček" a ani neví, že to vzniklo rekonstrukcí 810. Moje matka tím nedávno poprvé jela a říkala, jak je ten nový vlak pěkný a lepší než ty staré nepohodlné motoráky. Vím jak někteří z okolí Olomouce tím byli nadšeni, že před důchodem se dožili toho, že tam dali konečně nový vlak a že se do práce svezou něčím novým a né těmi starými motoráky, kterými ještě jezdili do školy. (těmi motoráky mysleli 830 a 850).
9) ČD mají smlouvy na 10 let, a ani není jisté, jestli to nakonec po krajských volbách někde nezruší. Kdyby investovali do všech nových motoráků a za 10 let v některých krajích zvítězila konkurence, tak co by s těmi nadbytečnými vozy dělali? Pořizovací ceny kolem 60 mega a byli by v oběhu sotva 5-10 let. Tzn. zaplatila by se ta třetina - což je 20 mega, a to už je hodnota celé Regionovy.
A jak jsem psal dřiv, Regionovy mě neuchvacují, ale manažersko-ekonomickým pohledem se strategií obnovy regionálních vozidel přes Regionovy souhlasím.
Jaké snižování? Pouze reaguji na tvé nesmyslné plačky, které namají opodstatnění...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











