Praha — Třetí dopravce na trase Praha – Ostrava od prosince 2012, taková je představa firmy RAPID Express, a.s., jež by jako další ráda vstoupila na trh dálkové i regionální drážní dopravy v Česku. Avizovaný projekt by měl na komerčně nejzajímavější trasu přinést vlakové spoje, vedené v dvouhodinovém intervalu elektrickými jednotkami Stadler FLIRT, jejichž pořízení potvrdil i výrobce jednotek. Společnost pod vedením syna někdejšího většinového majitele potravinářského koncernu Hamé Leoše Novotného by se ale v budoucnu pod obchodní značkou RAPID Regio ráda ucházela také o veřejné zakázky v regionální dopravě. Firma RAPID Express, sídlící na pražském Žižkově, zatím v České republice nemá licenci dopravce a své další kroky nechce blíže komentovat. Finanční zajištění projektu vlastních dálkových vlaků by měl poskytovat investiční fond Aakon Capital, patřící rovněž rodině Novotných.
Česká média dávají informace o záměrech RAPID Expressu do souvislosti především s připravovaným projektem dopravce RegioJet, který chce své vlaky InterCity na trase Praha – Ostrava – Žilina naplno rozběhnout v létě příštího roku s pomocí devíti lokomotiv řady 162 a 50 osobními vozy klasické stavby od zatím neznámého dodavatele. Pražský konkurent chce naopak sáhnout po elektrických jednotkách FLIRT švýcarského výrobce Stadler Rail, jež jsou v současnosti jako jediné ve své kategorii schválené pro provoz na české železniční síti, byť zatím pouze na střídavém systému 25 kV/50 Hz. Vedle perspektivní linky Praha – Ostrava se RAPID Express bude chtít prosadit také na dalších rychlíkových linkách, což by mu mohla umožnit postupná liberalizace trhu dálkové vnitrostátní dopravy. Tu chce ministerstvo dopravy rozběhnout už příští rok vypsáním dvou výběrových řízení na soubory linek na severní Moravě a v severozápadních Čechách.
Zdroj: E15, iDNES, Rapid Express, Stadler Rail, Obchodní rejstřík ČR, ŽelPage

Já jsem především pro fungující systém veřejné dopravy a takový musí být založený jak na fungující železnici, tak na fungující autobusové dopravě, protože koleje nevedou všude a ne všude je nejrychlejší dostat se vlakem. A jsem také pro konkurenci, protože ta zajišťuje kvalitu přepravy.
A na základě toho říkám toto: Když mi autbusový dopravce nabídne do ČB komfortní jízdu za lepší cenu a dobu, než ČD, šáhnu po něm. Když mi však nabídne totéž ČD či jiný žel. dopravce oproti autobusovému, šáhnu po něm. Někdy třeba i rohodne to, že se mi prostě chce momentálně jet do ČB vlakem, ale to neznamená, že jindy nevyužiji autobus.
Dovolím si uvést jeden příklad týkající se nepřehlednosti v autobusech: na trase Brno - Uherské Hradiště jezdí autobusoví dopravci ČSAD Uherské Hradiště, ČSAD Vsetín, HousaCar, SAD Prievidza, Tourbus a myslím, že i Studenagency. Každý má jiný tarif a jiné podmínky, dokonce jinou trasu a jiné zastávky, některé linky dálkové, jiné místní, jiné podmínky pro přepravu zavazadel, jiný způsob rezervace a mnoho dalšího. Rozdíl v ceně ve zmíněné relaci činí i několik desítek korun.
Já to vidím naopak jako výhodu. Aneb taky si nebudu stěžovat, jaký je bordel v obchodech, že místo, aby všude měli hezky jen bílou housku, tak v jednom mají ještě celozrnou v druhém zase špaldovou, v třetím dokonce ani bílou nemají, zato mají něco mezi houskou a rohlíkem a je to nějak divně křupavý, navíc to stojí různě, je to různě veliký a vůbec kdo se v tom má vyznat...
Prostě čím větší výběr, tím lépe pro zákazníka.
mimochodem, nidko neříká, že vstupen RJ nebo RE přestanou ČD jezdit. Jen bude větší výběr. Takže pakliže budete chtít uplatnit In-gold, budte mít stále možnost.
Neznám detailně přepravní proudy na téhle trase a nevím, nakolik by zrovna zde se vyplatila jednotka s větší kapacitou. Ale myslím si, že by umožnila snížit cenu jízdenky a tím by se zase víc lidí nalákalo na železnici. Ovšem potenciál tohohle efektu v merku opravdu nemám.
Dovolím si uvést jeden příklad týkající se nepřehlednosti v autobusech: na trase Brno - Uherské Hradiště jezdí autobusoví dopravci ČSAD Uherské Hradiště, ČSAD Vsetín, HousaCar, SAD Prievidza, Tourbus a myslím, že i Studenagency. Každý má jiný tarif a jiné podmínky, dokonce jinou trasu a jiné zastávky, některé linky dálkové, jiné místní, jiné podmínky pro přepravu zavazadel, jiný způsob rezervace a mnoho dalšího. Rozdíl v ceně ve zmíněné relaci činí i několik desítek korun.
A já jen nechci, aby tento chaos zavládl i na železnici - s Českými drahami si člověk může vždy dopředu zjistit cenu, uplatnit komerční nabídku atd. A to dělá železnici s ČD atraktivní - ať jsem v Chebu, ve Zlíně, v Liberci, vždy vytáhnu In-gold (či jinou obchodní nabídku ČD)a hotovo.
Takhle se bude vytvářet skutečně jen zmatek.
A ještě k tomu kapitalismu – já ekonomické principy moc dobře chápu, neboť jsem to vystudoval, ale určitě není dobře, když na trase Praha – Ostrava bude jezdit 10 (čistě teoreticky) soukromých dopravců, kteří si slušně nahrabou a všechny ostatní tratě ve zbytku republiky zůstanou pro neatraktivitu zcela bez frekvence.
Nemohu zcela souhlasit ohledne lukrativity "trati". V soucasnosti jsou opravdu subvencovane prepravni vykony rentabilni (z hlediska provozniho, nevim jak se zapoctenim investic), ovsem to je diky tomu, ze si CD vydupaly dostatecne vysoke subvence. Vzpomente pred dvema lety tomu tak nebylo a myslim, ze prave vy jste s navysenim dotaci pro CD meli problem.
Dale je treba uvazovat miru subvenci po probehlem vyberovem rizeni. Muze se stat, ze vysoutezene ceny nebudou realne a pak vysoutezene prepravni vykony nebudou splnovat vasi defincici "rentability".
Dale je treba uvest, ze zminovana trat PHA-OVA ma sice v soucasnosti relativne nejlepsi potencial pro zajisteni rentability bez subvenci, nicmene za ekonomicky smysluplnych podminek. Pricemz ja jsem presvedcen, ze kalkulace nastavena firmou RJ stezi zajisti provozni rentabilitu (vychazim z informaci, ktere prezentoval p. Jancura v Otazkach Vaclava Moravce). A tedy cilem RJ je dosahnout schopnosti provozovat dopravu i za cenu zaporneho hospodareni (rekneme nerantability) a casem dosahnout na statni dotace. Potiz je v tom, ze dalsi dopravce muze tento napad zcela narusit.
Zpoždění je samozřejmě možné, ale je v zájmu i soukromých dopravců čekat na přípoj.
Každpádně nevím, o čem je diskuze. Současný systém funguje, a to, že tržní liberalizovaná ekonomika umožňuje soukromým dopravcům působit na trhu je dle mého jedině plus.
Komfort nezáleží na tom, jestli je jednotka patrová či ne. Větší zátěži na podvozky mě nezajímá, když to splňuje předepsané normy, tak je to irelevantní argument.
Všechno je to o ceně.To je alfa a omega všeho.
V běžném světě vítězí ten lacinější , na kvalitu se už tolik nehledí. A je jedno , zda jde o uzeniny , leteckou nebo železniční dopravu
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











