Praha — Ministerstvo dopravy (MD) požádalo Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o okamžité zastavení veškerých staveb na dopravní infrastruktuře, které probíhají. Výjimkou jsou místa, kde nelze po zastavení zaručit bezpečný provoz. Stop stav se týká asi 15 staveb, zejména na III. a IV. koridoru nebo klíčové rekonstrukce stanice Přerov. Informovali jsme i o projektu rekonstrukce nádraží Olomouc nebo elektrifikace trati Otrokovice – Vizovice, kde byly zastaveny již přípravné práce a vypsání výběrového řízení. Účelem tohoto zastavení je zejména prověření veškerých smluv, jestli jsou plněny časové, kvalitativní i finanční závazky. Zastaveno je i proplácení faktur stavebním firmám. Tým, který prověří veškeré stavební projekty, povede Pavel Habarta, který bude na SŽDC zastávat nově vytvořenou pozici náměstka pro audit. Dříve působil jako krizový manažer v ČD–Telematika. Ministr Vít Bárta na tiskové konferenci připustil i vyjednávání s firmami o slevách a dalších úlevách. Ty však mnoho úspor nenabízí — v návrhu je vyškrtání některých dílčích prvků z projektů, např. protihlukové stěny v místech, kde nejsou bezprostředně nutné. Jejich výstavba byla ostatně kritizována dopravními odborníky i veřejností. Stavby mohou být po prověření opět rozběhnuty. Investice do údržby nebudou nijak omezeny.
| 9.8.2010 (15:30)
a hlavně jsem chtěl vyvrátit "mýtus", že stěna nemusí (rozuměj nikdy) být vysoká 3 metry, protože kola jsou na zemi....
Na začátku hledejte, proč projektanti PHS navrhují. A skončíte u zákona 148/2006 Sb, o veřejném zdraví, ( http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/701?number1=148/2006&number2=&name=&text= ), podle kterého se v rámci projektu zpracovává akustická studie. A v momentě, kdy je hotová studie, musí se její závěry zapracovat do projektu - jinak stavební úřad nevydá stavební povolení. Co může vyřešit projektant? Navrhnout nasazení nových, tišších vozidel? Nikoliv. Pouze nějaká technická řešení - od upevnění kolejnic až po protihlukové stěny. Protihlukové stěny jsou navrhovány z různých materiálů: betonové, dřevěné, z recyklovaných plastů, ocelové i z lehkých kovů, skleněné průhledné. Výběr materiálu závisí na požadovaných akustických vlastnostech (stěny pohltivé nebo odrazivé), v úvahu však musí být vzata i trvanlivost konstrukce a odolnost proti poškození a krádeži. Tam, kde to nevadí provozu, dovolí to majetkové poměry, můžete stěny doplnit zelení - popínavou, keřovou...
Chcete-li omezit výstavbu PHS, musíte začít u změny legislativy. A to nejen české, ale evropské, se kterou je ta naše provázána.
slovenský koridor, nemohu posoudit, protože jej neznám....., které místo u Benešova máte konkrétně na mysli?? o tom už by se dalo debatovat věcně a trefně, tam bych se v nejhorším zajel podívat......
další možné důvody proč se u nás staví i tam kde nejsou na první pohled potřeba (rozumné i nerozumné):
1) v územním plánu je na poli vedle tratě plánována výstavba, je lépe tam PHS dát teď když kopu, než ji za 5 let dodělávat
2) obecně v ČR se moc nezkoumá jak účelně se projektují stavby, ve veřejné sféře zatím platilo co si řeknou, to jim erár zaplatí.... (takže proč se hádat s majitelem chatky, když tu PHS kolem ní neplatím, proč nedát 40 km zbytečných stěn, když mi budou scházet prachy, část jich neudělám a ušetřím)
takže obrazně, když můžu mít zlaté kliky zadarmo, proč používat bakelitové, i když by bohatě stačily
3) projektanti jsou často v časovém presu, není čas dělat složité výpočty, tak daj od oka něco, co je předimenzované (tudíž bezpečné)
k tomu nastudování, přímo drážní problematiku taky nemám nastudovanou, ale na stavební fakultě jsem se akustikou zabýval, kromě ochrany proti hluku uvnitř staveb, jsme se zabývali i ochranou naší stavby před hlukem z vnějšku tj. od komunikací... takže nějakej základní přehled mám
Osobně to nevidím zas až tak žhavě a čtu to hlavně jako vzkaz do sídla Skansky a spol, že doba se trošku změnila. A uvědomte si, že i kdyby se ušetřila jen procenta z celkových investic, tak jsou to desítky milionů korun ročně.
pokud budete bydlet v blízkosti tratě, tak úspěšné řešení téměř neexistuje.... vždy Vás to bude rušit (při otevřeném okně), ale musel byste zadat parametry, tj. dům/zahrádka je tolik a tolik daleko od trati, na trati je takový a takový provoz, okno je tolik a tolik velké.....
pak se dá navrhnout řešení, ale takto položená otázka nemá jednoznačné řešení....
mírný efekt na snížení hluku (o 7-8 db) bez použití PHS mají podpražcové podložky + gumové tlumící lišty.
(poprvé vyzkoušeno na Rekonstrukci kolejí trati Havlíčkův Brod-Okrouhlice) http://www.zepa-film.cz/player.php?video=Havlickuv%20Brod%20-%20Okrouhlice.FLV (druhá polovina propagačního videa), pak následovalo něco podobného tuším v Poděbradech.
jaké vybrat záleží na znalosti jejich vlastností, PHS se používají hlavně pro jejich prostorovou nenáročnost (zemní val zabírá mnohem více místa, i když je účinější), stromy a keře je nutné neustále udržovat a znovu vysazovat, navíc v případě rostliných bariér musejí být chráněné prostory poměrně daleko od zdroje hluku.....
mimo jiné hluk pohlcuje i vzduch, jen málo účinně
k výšce PHS, při jízdě vlaku vzniká hluk v poloprostoru (nešíří se do země, vybrace od kol jsou jiná záležitost), pomocí PHS odrazíme směr šíření hluku do stran (vodorovně a částečně šikmo vzhůru), ale na vrcholu stěny už hluku nic nebrání, aby se šířil i do stran, tedy zjednodušeně řečeno, pokud svršek tratě a okolní terén (nebo patro domu) jsou cca. ve stejné výšce, tak půlmetrová stěna umožňuje šířit hluk nad vrcholem stěny směrem do chráněného prostoru s jen nedostatečným utlumením hladiny hluku....
na návrh výšky a dalších parametrů PHS existují fyzikálně podložené výpočty, čím vyšší stěna, tím méně hluku dojde do chráněného prostoru....
doufám, že z toho je zřetelné, proč musí být PHS někdy tři metry vysoká......
Stčí si projít (projet) dobudované nebo budované části 3. koridoru a takovýchto míst je tam hned několik.
...Zajimalo by mne, jak JINAK lze hluk uspesne vyresit. Prosim nejake reseni, ktere vyresi klidny spanek pri otevrenem okne, pripadne posezeni na zahradce...
Odstěhovat se mimo civilizaci. Tam zase ale hrozí, že budou "cikády řvát jako krávy":-)))
U aut nebude hlavním problémem aerodynamika, ale spíš hluk odvalujících se pneumatik. U vlaků nevím, ale kolik z nich u nás jezdí dejme tomu nad 130 km/h. Hranatá Esa? Spíš celkem aerodynamická Pendolina. A na kolika tratích? Tohle může trápit leda tak Němce nebo Francouze.
A pokud jde o snížení hluku mimo PHS, tak to už zmínil Josef Petrák. Mimo rekonstrukce tratí i obměna vozového parku, což je ale asi největší slabina ČD. Potom nemusíme nutně jezdit v drahých betonových korytech. Ono čumět půl cesty do zdi není moc příjemné a já určitě nejsem žádný fotošotouš ani ten, který potřebuje mít otevírací okénko.
---
PHS by se nejlíp hodily přímo do stanic na nástupiště - takové dobržďující B(t) dokáže slušně potrápit bubínky - ovšem potom by se špatně nastupovalo. :)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










