..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 23      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
16.11.2010 (16:39)  
Zabrat si kupe pro sebe je ubohost nejvetsiho kalibru... Svym zpusobem i jeden z duvodu, proc ne kazdej chce jezdit vlakem. Proste lide nechteji narazet na podobne ubozaky a pokud muzou, tak se jim radeji vyhnou.

(Tuhle jsem jel uz nevim odkud kam, vlak vicemene plnej, v kupe byl chlapek s nim ctyri ruzny tesco igelitky na ruznych mistech. Takze jsem mu je posbiral a sedli jsme si misto "tech pasazeru, co prave odesli". Chlapik nerekl ani popel, ale zjevne byl nasranej, ze mu jeho vychytraly plan nevysel)
Registered user SzKT  mail  
16.11.2010 (16:36)  
Tomáš Kraus: To máš pravdu, že není problém, aby se víc dopravců synchronizovalo a cestující nic nepoznal. V Německu je takových případů opravdu hodně a je to pěkné. Ovšem jedná se vždy o dotované regionální výkony v závazku veřejné služby. Naproti tomu v dálkové dopravě v Německu neotřesitelně kralují DB a soukromníci se moc neuchytili. A to proto, že tam soukromníci nemůžou konkurovat ani rychlostí (ICE jsou drahý špás) ani komfortem (DB jsou pohodlné dost) a síťový efekt nenabízejí, takže jsou to podivné relace typu Desirem z Bad Brambachu do Berlína.
A to je přesně to, oč píšu: je-li nad tou konkurencí kuratela veřejné správy, nelez než ji uvítat, ovšem bezbřehá konkurence na kolejích je z dlouhodobého pohledu ničivá. Konkrétně i na té Ostravě to znamená, že komu nebude vyhovovat tarif a časová poloha soukromníků, bude mít asi smůlu a dostane dotované B od ČD. A co se týče Flirtu, tak je otázka, co to bude, ale Westbahn taky neslibuje žádný extra komfort- jen výrazně nižší cenu, než ÖBB. Jaké tam budou sedačky těžko říct, ale podle informací o cenách těch LEoExpresů se to od standardního provedení moc lišit nebude, cena je totiž podobná jako sjednaly MÁV-START.
Registered user chio 
16.11.2010 (16:01)  
Tomáš Kraus, Josef Petrák: v tomto prípade (zamykanie a neochota niekoho pustiť) by pomohlo dôsledné vymáhanie TR10. 5x500 (5x100) za neoprávnené obsadenie miesta a sladké sny.
Registered user TTtrain  mail  
16.11.2010 (15:58)  
For Josef Petrák: Na moji trati 220 se jiného vozu naž klasického "A" dočkají snad moji vnuci, takže u mne spokojenost :-)
Registered user TTtrain  mail  
16.11.2010 (15:51)  
For CHIO: Dovolil bych si s vámi polemizovat. Kdyby sedačky byly určené pouze k sezení, těžko by je výrobce dělat sklopné.A pokud jdou dvě sedačky sklopit tak, že vytvoří "skoropostel", jistě to též není náhoda. Takže pokud jedu ve volném kupé 1.třídy (téměř pravidelně), okamžitě si sklápím sedačky, zhasínám, zatahuju, zamykám a usínám. Ještě se mi nestalo, že by někomu vadilo, že spím. Pokud někdo přistoupí (vyjma nervních režistů, považujících 1. třídu za vnitropodnikovou dopravu), většinou udělá to samé co já - zalehne a je klid. Že je někdo prase a neumí si zout boty je věc druhá.
16.11.2010 (15:45)  
SzKT: Víceméně souhlasím, zvlášť ten Brenner se opravdu "povedl", ale jestliže se jedná o relaci kde "síťová" alternativa existuje (Praha - Ostrava), nevidím proč tam nepustit další dopravce, sloužící především cestujícím jedoucím "z bodu A do bodu B" - podaří-li se vyřešit jízdní řád ke spokojenosti obou dopravců. Ostatně ty Sp vlaky RegioJetu z Plzně do Domažlic se v Plzni také celkem dobře "síťují" na přestupní vazby. A myslím že nic nebrání vyrobit verzi Flirtu pro dálkovou dopravu, WestBahn také nebude mít totéž co S-Bahn Zürich či Budapešť (totéž pro zmiňovaný CityElefant, kde by to snad jen chtělo zrušit ty mohutné mezivozové přechody s práskajícími můstky, ale to se týká i příměstského provedení). Firma Bombardier, která chrlí patrové vozy pro nejpodřadnější S-Bahny DB Regio, bude pro transšvýcarské IC Brig - Romanshorn dodávat také "trošku" jinou verzi.
Jinak souhlasím, že v regionální dopravě se konkurence hodí, dohlíží-li nad tím nějaký státní subjekt, který rozumně přidělí trasy o které se soutěží a stanoví podmínky uznávání jízdních dokladů - v Německu na spoustě relací cestující ani nepozná, s kým jede, a existují i linky (Neustrelitz - Stralsund), provozované v taktu více dopravci, kteří se střídají. Proč by toto nemohlo fungovat také u nás?
Michal Jaroš: Výborně, takovým cestujícím bude naše železnice vyhovovat i za 20 let, aniž by musela něco měnit. Dobrá věc jsou i zatažené záclonky, zamčené a zhasnuté kupé, sluchátka na uších, a do té pohody si pustit na notebooku nějaký film. V tomto ohledu mám nejradši přistupování do Excelsiora a hledání místa k sezení.
Registered user chio 
16.11.2010 (14:42)  
Michal Jaroš: lenže vozne na sedenie nejazdia preto, aby si z nich niekto robil posteľ, ani aby si vykladal nohy na sedačku (optimálne ešte v topánkach)
16.11.2010 (14:35)  
Z hlediska 2.třídy chápu, že B na EC je absolutní katastrofa, ale z hlediska 1.třídy, je to trochu jiné. Při cestování na delší vzdálenost mám mnohem raději A, s polohovatelnými sedačkami, ze kterých si mohu udělat "postel", oproti Aee či velkoprostorákům, kde si ani nemohu opřít nohy o protější sedadlo.....já momentálně využívám 1.třídu stále, jelikož mne stojí 1.třída asi tak stejně jako dětská obyčejná do dvojky (mám IK a jsem ještě dítě pár měsíců), a opravdu občas preferuji starší vozy oproti např. Apee či ARmpee, jelikož pohodlí a soukromí je nejlepší u A. Absence klima v zimě mi moc nevadí, a 6 míst v kupé je tak jako tak....jen pro srovnání - Pha-Olomouc zpáteční jedničkou mne stojí 300Kč cca, a za 520Km to je méně než 75haléřů/km...no nevyužít to by byla blbost...
Registered user M 
16.11.2010 (14:22)  
waszyn
Pro člověka, který jede přes dva okresy ECeckem do Lidlu urcite 15 minut nehraje zadnou roli. Vsadil bych boty, ze tento clovek ale pusobi ponekud rusive na klientelu EC, ktera uz priste vlakem taky jet nemusi
Jenze toho lze dosahnout jen a vyhradne tim, ze bude odlisna cena nicim jinym. Ovsem plati to i na delsi vzdalenosti, nejen na 15 minut.
PS: Co se tyce toho furt dokola srovnavani se Svycarskem, tak to mne "fascinuje" taky. Kupodivu vzdy jen kdyz se to hodi...

honzatvs
Rychlost OK, od toho je to rychlik, ale problem je v naprosto odlisnych podminkach. Bmz a B to neni stejna kategorie vlaku, dokonce to neni ani "vedlejsi":( Stejne tak to ale plati i pro ten elefant (vs 810 treba). Jsou proste naprosto sileny rozdily ve kvalite. Pokud je to na ruznych tratich, tak snad (chudaci ti, kteri maji smulu), ale na jedne trati...

Michal Drabek
Ta lowcost trida je v podstate to, co se minimalne ja snazim naznacit - ze neni "vhodne" vybirat stejny penize za B i Bzm... A jak jsem uz napsal - pokud ma nekdo problem s priplatkem, tak tem nabizim uzasne slovo SLEVA (za pouziti toho B). Cili oba rikame to, ze dve vozove tridy ani zdaleka neodpovida tomu, co je u nas realne k videni. Jako kdyby se auta prodavala jen podle objemu motoru a na vybave nezalezelo.
Kuprikladu na uzivateli "kobros" je pekne videt, ze kvuli 60 korunam uspory jsou lidi obetovat leccos a ze by krome ruznych trid byli i ruzni zakaznici, kteri by se mezi sebou vzajemne "nemisili" (viz waszyn)
Registered user Martin Michl  mail  
16.11.2010 (14:20)  
michal drabek.... nejak mi nedosla souvislost zruseni priplatku do pendolina s KMB a timto clnakem. Take KMB neni nijak vyjmecna aby se zrovna ji melo rusit priplatek. kdyz spousta lidi vlastni treba IN GOLD a ti by priplatek meli nadale platit?
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko