Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.
Konec úhrad za vlaky EuroCity
Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.
Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.
Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo
Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.
České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage
| 15.11.2010 (13:00)
(Tuhle jsem jel uz nevim odkud kam, vlak vicemene plnej, v kupe byl chlapek s nim ctyri ruzny tesco igelitky na ruznych mistech. Takze jsem mu je posbiral a sedli jsme si misto "tech pasazeru, co prave odesli". Chlapik nerekl ani popel, ale zjevne byl nasranej, ze mu jeho vychytraly plan nevysel)
A to je přesně to, oč píšu: je-li nad tou konkurencí kuratela veřejné správy, nelez než ji uvítat, ovšem bezbřehá konkurence na kolejích je z dlouhodobého pohledu ničivá. Konkrétně i na té Ostravě to znamená, že komu nebude vyhovovat tarif a časová poloha soukromníků, bude mít asi smůlu a dostane dotované B od ČD. A co se týče Flirtu, tak je otázka, co to bude, ale Westbahn taky neslibuje žádný extra komfort- jen výrazně nižší cenu, než ÖBB. Jaké tam budou sedačky těžko říct, ale podle informací o cenách těch LEoExpresů se to od standardního provedení moc lišit nebude, cena je totiž podobná jako sjednaly MÁV-START.
Jinak souhlasím, že v regionální dopravě se konkurence hodí, dohlíží-li nad tím nějaký státní subjekt, který rozumně přidělí trasy o které se soutěží a stanoví podmínky uznávání jízdních dokladů - v Německu na spoustě relací cestující ani nepozná, s kým jede, a existují i linky (Neustrelitz - Stralsund), provozované v taktu více dopravci, kteří se střídají. Proč by toto nemohlo fungovat také u nás?
Michal Jaroš: Výborně, takovým cestujícím bude naše železnice vyhovovat i za 20 let, aniž by musela něco měnit. Dobrá věc jsou i zatažené záclonky, zamčené a zhasnuté kupé, sluchátka na uších, a do té pohody si pustit na notebooku nějaký film. V tomto ohledu mám nejradši přistupování do Excelsiora a hledání místa k sezení.
Pro člověka, který jede přes dva okresy ECeckem do Lidlu urcite 15 minut nehraje zadnou roli. Vsadil bych boty, ze tento clovek ale pusobi ponekud rusive na klientelu EC, ktera uz priste vlakem taky jet nemusi
Jenze toho lze dosahnout jen a vyhradne tim, ze bude odlisna cena nicim jinym. Ovsem plati to i na delsi vzdalenosti, nejen na 15 minut.
PS: Co se tyce toho furt dokola srovnavani se Svycarskem, tak to mne "fascinuje" taky. Kupodivu vzdy jen kdyz se to hodi...
honzatvs
Rychlost OK, od toho je to rychlik, ale problem je v naprosto odlisnych podminkach. Bmz a B to neni stejna kategorie vlaku, dokonce to neni ani "vedlejsi":( Stejne tak to ale plati i pro ten elefant (vs 810 treba). Jsou proste naprosto sileny rozdily ve kvalite. Pokud je to na ruznych tratich, tak snad (chudaci ti, kteri maji smulu), ale na jedne trati...
Michal Drabek
Ta lowcost trida je v podstate to, co se minimalne ja snazim naznacit - ze neni "vhodne" vybirat stejny penize za B i Bzm... A jak jsem uz napsal - pokud ma nekdo problem s priplatkem, tak tem nabizim uzasne slovo SLEVA (za pouziti toho B). Cili oba rikame to, ze dve vozove tridy ani zdaleka neodpovida tomu, co je u nas realne k videni. Jako kdyby se auta prodavala jen podle objemu motoru a na vybave nezalezelo.
Kuprikladu na uzivateli "kobros" je pekne videt, ze kvuli 60 korunam uspory jsou lidi obetovat leccos a ze by krome ruznych trid byli i ruzni zakaznici, kteri by se mezi sebou vzajemne "nemisili" (viz waszyn)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










