..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 23      Zpráv na stránku:   
16.11.2010 (13:54)  
honzatvs a lowcost: Ten už samozřejmě máme a perfektně funguje, jsou to (nejen) všechna béčka.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.11.2010 (13:47)  
waszyn: Jasně, takže namísto v Bmee se budeme vozit na tvrdých seslích regionálního Flirtu. Ostatně Jančura dosud nezveřejnil, čím hodlá jezdit. A moc bych za to nedal, kdyby se tu třicetiletý francouzský Corrail začal vydávat za nějakou super kvalitu...
Vtip je právě v tom, že za 1 Kč/km se žádný zázrak vymyslet nedá. Takže jsou jen 2 možnosti: buď a) zdražit jízdné (opět se vsadím, že základní tarif v těch soukromých vlacích bude o dost dražší, než dnes- myslím v případě, kdy nemám žádné karty a přijdu na nádraží s tím, že chci jet), nebo b) nabízet "socku".
Přitom kdyby byli Češi ochotni jezdit o polovinu dráž, jako Maďaři, tak se v těch Flirtech můžou vozit taky (akorát v regionální dopravě do práce), jen budou mít ještě síťové jízdenky a ucelený dopravní systém, fungující v taktu a s garantovanými přípoji. Stejně tak bychom se mohli vozit líp, kdyby ČD investovaly tak, jak by měly (co nejefektivněji) a nesledovaly "vznešené" (leč nepodstatné) cíle á la zvyšování zaměstnanosti v Šumperku. Kdyby se nepořizovaly Regiošuky, máme dnes v zemi za stejnou cenu 70 Desir a nidko by pak nemohl Desira vydávat za výkřik techniky a vhodný standard do dálkové dopravy.
Apropó- kdo říká, že už dnes je nutné jezdit z Ostravy v Bmee? Vždyť tam přeci jezdí pendolína, která sice nejsou žádný zázrak komfortu, ale Flirt to bohatě předčí. A že je to drahé? No právě- a jsme u toho...
registrovaný uživatel waszyn 
16.11.2010 (13:35)  
Nevím proč furt melete o tom Švýcarsku. U nás si lidi nejsou ochotni zaplatit za zdraví ani za vzdělaní a to ani symbolickou spoluúčast, proč si myslíte, že by byli ochotní si připlatit opravdu hodně za kvalitní železnice?
S cenou jízdenky cca 1 Kč za kilometr se velké divadlo dělat nedá. A pokud nejsou schopny ČD provozovat dopravu rozumnými vozidly nejlevněji, proč bychom měli bránit ji provozovat někomu kdo to umí a obhajovat to nějakými kecy o síťovém charakteru? Nebo to má člověka při cestě z Ostravy do Prahy v roce 2010 ve voze Bmee či v něčem ještě nedejbože horším uklidnit? Že sice jede jak dobytek ale stačí mu jedna jízdenka?
Jsme prostě v porovnání se Švýcarskem "chudá" země čili je jakékoliv srovnávání s touto zemí naprosto bezpředmětné.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.11.2010 (12:46)  
Michal Drábek: Tak v nechuti k "leteckým tarifům" na dráze se určitě shodneme. Nicméně je dobré se zamyslet, proč vlastně takové tarify existují. A pak zjistíme, že jakmile železnice ztratí svůj síťový charakter, dopravcům vlastně mnoho jiných možností nezbývá- najednou totiž máme izolované spoje "z-do", stejně jako v letecké dopravě. A to je přesně to, co už letos nastává v dopravě na Slovensko a do dvou let to nejspíš máme na relaci Praha- OStrava. A jelikož dopravci nemůžou nabídnout síťové jízdenky typu SONE+, jsou "letecké tarify" nejlepší možnost, jak donutit aspoň určitou část klientely platit vysoké ceny. Německo je trochu zvláštní případ, protože země jsou dostatečně velké a "osvícené", takže regionálka funguje perfektně bez ohledu na dálkovou dopravu, tudíž existuje aspoň nějaká alternativa. Ovšem např. ve Francii, Itálii nebo ve Španělsku existuje jako alternativa, když "loterie" nevyjde už jen autobus nebo auto. Obzvlášť na relacích, kde se nejezdí 250 km/h a více je tohle hodně markantní. Každopádně všude, kde se dálková železnice "liberalizovala", jdou výkony tohoto segmentu dopravy jako celku rapidně dolů a kde vlak nemůže soutěžit rychlostí, záhy končí.
Bohužel my budeme mít po té "liberalizaci" podstatně blíž k výše uvedeným zemím, nikoliv ke Švýcarsku. Tam totiž i do dálkové dopravy hodně zasahuje veřejná správa- ať už dotacemi, případně licenční politikou a v neposlední řadě hraje vliv to, že čistě "soukromých" drah je tam velice málo- skoro všude má zásadní vliv veřejná správa- stát, kantony, okresy, města... Problém je v tom, že kde u nás má vliv veřejná správa, je dominance ČD téměř jistá, takže konkurenci zbývá jen ten čistě tržní sektor.
A ačkoliv mám od dětství rád cestování na úrovni (a měl bych se tedy na žluté vlaky těšit), v důsledku mi to může být jedno: na většině relací člověk stejně zaplatí znovu za jiného dopravce (pokud chceme pokračovat někam jinam, než jsou stanice těchto spojů) a navíc si nedělám iluze, že by ty soukromé vlaky jezdily v okrajových časech, takže v 5 ráno na mě stejně zase zbyde jen to umolousané "béčko" a ještě zaplaťpánbůh za to.
16.11.2010 (11:45)  
Švýcaři už na to přišli.
Švýcarský cestující se chová jinak než český. Skvěle fungující systém přenesený do jiného prostředí fungovat nemusí.
16.11.2010 (11:40)  
A je přeplněná v EC i první třída?
Předpokládám, že ne. Jedničkou nejezdím, připlácet si 50 % (často i více) pro celou skupinu nehodlám.

co kdyby se přidal další vagón první třídy?
Co kdyby se přidal další vagón druhé třídy?

Myslím, že tudy cesta k řešení problému vede...
Asi nevede, když je dvojka přeplněná a jednička poloprázdná.
registrovaný uživatel kobros 
16.11.2010 (11:39)  
ad problematika priplatku u EC/IC. Jezdim z mestecka v JM kraji do Prahy. A co si vzpominam, dokud byly priplatky, do vlaku mezi Prahou a Brnem jsem ani nepachl. Onehda jsem jel v nedeli do Prahy driv nez obvykle, s tim, ze vim, ze z Brna jezdi kazdou hodinu neco. Bohuzel se mi postestilo prijit v Brne na povinne priplatkoveho Potemkina. Sel jsem si sednout do rychliku.
A co se tyce toho, jak vymytit z EC kratke cesty - pomerne jednoduse: nezastavovat. Tento problem se podle me netyka EC ani na severni ani na jizni vetvi, ale na EC, ktere jezdi mezi Ostravou a Breclavi. Vubec nechapu, proc zrovna na teto trati to EC stavi kazdych 20 km, kdyz to musi byt ohromna ztrata casu na takove slusne rovne trati.
registrovaný uživatel JV 
16.11.2010 (11:26)  
Michal Drábek: Pokud ovšem zahrneme vlaky EC do základní dopravní obslužnosti spolu s R a Ex, tak proč se ně bude rušit dotace? Takže třeba mezinárodně domluvené vlaky EC budou doplňovat dotované vlaky Ex, aby byl vytvořen hodinový takt?
16.11.2010 (11:18)  
babilon:
Švýcaři už na to přišli. Při jejich přepravních proudech v dálkovce si cestující 1. třídou skutečně připlácí hlavně za klid a jistotu místa k sezení i ve špičce.
16.11.2010 (11:16)  
výsledkem jsou přecpané osobáky i v typicky dálkových relacích typu Berlín- Drážďany

Němci jsou nám určitě vzorem v železniční technice.
Tak věřím, že výrazně méně prodražují a pletichaří.
Bohužel nějak nedotáhli koncepci dálkovky - jednak nechápu, proč tak šetří hodinovým taktem a jednak považuju za prokletí "letecký tarif" - nejen já, ale i spousta Němců se kvůli tomu zbytečně trmácí regionálkou.
Je pravda, že Německo je na Evropu velká země s dost rozdílnými oblastmi co do hustoty osídlení, a proto nelze jednoduše zkopírovat např. švýcarský model.
Ale proč na spoustě tratí nezavedou radši hodinový takt kdysi tak oblíbené kategorie IR se střídavým zastavováním v méně významných bodech, než tu schizofrenní dvouhodinu IC a dvouhodinu RE, to mi nějak nejde do hlavy.

Domnívám se, že za tím stojí nekritické přejímání korporátní a produktové kultury ze strany DB.
Původně jistě chvályhodný úmysl zefektivnit a zatraktivnit železnici se tu zvrhl v cosi obludného, kdy přání manažerů a markeťáků leží v jiné sluneční soustavě než přání většiny cestujících...

Poznámka pro ekonomy: Mám pocit, že DB Fernverkehr si na sebe vydělá. Má to drobnou, řekněme dopravně politickou vadu: Většina Němců jezdí v dálkových relacích autem (ať už vlastním nebo přes spolujízdu), dálkovým busem nebo dokonce vnitrostátním letadlem...

Chraň nás pánbůh, pokud jsou DB jediným vzorem našich drážních manažerů!

Mimochodem Švýcaři produkt IR nevymysleli, ale převzali od Němců...
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 23      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko