Vídeň — Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) definitivně oznámily, že nepřevezmou 16 z celkem 67 objednaných souprav Siemens Viaggio Comfort, které provozují pod obchodním názvem railjet. Již dvakrát odložená akvizice těchto souprav je tak nakonec zrušena, ačkoliv dle ředitele ÖBB Christiana Kerna není vyloučen jejich nákup v budoucnosti. V této souvislosti se již v minulosti objevily zprávy, že o převzetí těchto souprav s ÖBB jednají České dráhy tak, aby ÖBB nemusely platit nemalé storno poplatky za neodebrání vlaků. O záměru jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek ostatně informoval v březnu letošního roku sám generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. V každém případě by takový nákup musel projít regulérním výběrovým řízením, aby vyhověl všem požadavkům zákona. To zatím vyhlášeno nebylo.
Zdroj: Kurier.at

Pokud ne, protože cena je výhodná proto, že mají rozjetou "sériovou" výrobu, což je dost pravděpodobné, tak zkusit Railjet alespoň nechat upravit, aby byl vhodnější. Napadá mě např 6-ti vozová souprava, bez řídícího vozu, na obou stranách s UIC mezivozovými přechody. 6 vozů není přehnaná kapacita a daly by se připojovat klasické vagony (zejména Ampz, Bmz a budoucí modernizované Bmee), případně spojit dvě tyto jednotky a táhnout je jen jednou lokomotivou.
Nutnost výběrového řízení to samozřejmě poněkud komplikuje...
Jinak tedy Kurier (ne zrovna vrchol spolehlivosti a přesnosti) píše o tom že byla původně dohodnuta dodávka 67 souprav v ceně přes 800M€, ovšem nyní bylo definitivně odřeknuto objednání třetí série 16ks, objednaných jich tedy je 51 z toho dodaných 37. Z toho teda o opci nic nekouká, otázka je jakou formou bylo stanoveno těch původních 67...
Nejde o charitu, ale o to, že ČD potřebují nové vozy jako sůl a takhle by k nim mohly přijít za celkem zajímavou cenu a OeBB by zase měly vyřešený svůj problém s neodebráním něčeho, co už mají nasmlouváno...
Díky za upřesnění.
Přesto trvám na tom, že solidní osobní dopravce by tu strategii, koho, s čím a za kolik vozit, měl mít sakra rozmyšlenou, než vyplázne pár miliard třeba na Railjety. Tedy doufám, že ČD uvažují v kontextu nějaké své strategie, a ne nahodile...
Ďábel vězí v detailu a Railjety byly, jak známo, navrženy na míru pro určitý produkt ÖBB...
Já jako dopravní inženýr jsem fandou systematické veřejné dopravy pro všechny, tedy regulované konkurence a více vozových tříd, nikoliv příplatkových vlaků.
Teoreticky by ji měly zajišťovat koordonovaně MD a krajští organizátoři IDS formou nestranných výběrovek.
SŽDC by pak měla být jejich nástrojem pro konstrukci GVD, koordinaci s nákladkou a přidělování zbylé kapacity, v rámci níž ať si vozí kdo chce co chce (pokud je technicky a finančně způsobilý).
Opakuji ovšem, že v současném neutěšeném stavu vítám i čistě komerční produkty soukromých dopravců, protože bez konkurence v osobní železniční dopravě se to nikam nepohne...
Všechny tyto fakta si uvědomuji a právě proto jsem se ptal, tak jak jsem se ptal. Já jsem to totiž tak pochopil a bylo mi to hrozně divný.
ČD si to taky uvědomují a v tomto duchu pracují už dlouho. Všechny svoje rezervy redukují na minimum a to nejen ve vozidlovém parku. Takže zas bych tu spásnou funkci národního dopravce tak slavně neviděl. V.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











