Vídeň — Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) definitivně oznámily, že nepřevezmou 16 z celkem 67 objednaných souprav Siemens Viaggio Comfort, které provozují pod obchodním názvem railjet. Již dvakrát odložená akvizice těchto souprav je tak nakonec zrušena, ačkoliv dle ředitele ÖBB Christiana Kerna není vyloučen jejich nákup v budoucnosti. V této souvislosti se již v minulosti objevily zprávy, že o převzetí těchto souprav s ÖBB jednají České dráhy tak, aby ÖBB nemusely platit nemalé storno poplatky za neodebrání vlaků. O záměru jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek ostatně informoval v březnu letošního roku sám generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. V každém případě by takový nákup musel projít regulérním výběrovým řízením, aby vyhověl všem požadavkům zákona. To zatím vyhlášeno nebylo.
Zdroj: Kurier.at

Platí: Vozidla musí být schválená pro provoz. Vozidla musí být vysoutěžená. Vozidla budou hrazena úvěrem, leasingem, nebo kombinací všeho možného na peněžním trhu. Ale to je pdmíněno že vozidla musí být schválená, vozidla musí být vysoutěžená.....
Dále nějaký dopravce pro ně musí mít využití na lince, která si vydělá na svoji obnovu (taková nikde na světě neexistuje). Takže si to přeneseně musí objednat orgán státní správy jako svou dopravní obslužnost území a to musí být vysoutěženo a vozidla musí být schválená pro provoz a celý projekt musí být profinancován....
Takže se zbožnýma přáníma do kostela a Vánoce se blíží, pak ale následuje také apríl....
V tuzemsku proto, že ve srovnání s dlouhými mezistátními vlaky kapacita sedmivozovky malá bez možnosti posílení dalšími vozy. Na vlaky s pěti nebo 6 vozy (kupř. jen jedno A nebo AB) je zase zbytečně kapacitní a navíc tam je zbytečný ten bistro oddíl ...
Když tak všichni hovoří o ekonomice, tak by si měl takový vůz na sebe vydělat, včetně pořizovacích nákladů, jinak nemá v soupravě co dělat ...
Staňa Kulatý : Teoreticky určitě, prakticky asi nic moc, protože ta souprava jezdí zkuplovaná a pochybuji, že by se někomu nějak chtělo tam dávat navíc vozy.
Švýcar, která také jezdí s ucelenými soupravami (patra, klasika) řeší posilování tím, že před ucelenou soupravu nacpe další vozy s řídícím vozem a aby to bylo zajímavější, tak další posilové vozy s řidičákem (nebo bez něj) jedou za lokomotivou ... Třeba na SOB Voralpen Express ...
Siemens medzitým ten koncept trochu doladil a momentálne má vo výrobnom programe modulárne jednotky Venturio, ktoré technicky stavajú na ICE-T/ICE-TD (411/605 DB). Je to presne ten trhový segment ako pendolina: 160-250 km/h s možnosťou naklápania. Zatiaľ to ale nikto neobjednal (ak nepočítame jeden chabý pokus v UK).
Inak by som rád upozornil, aby nikto neskákal k predčasnému záveru, že je tu ponuka na odpredaj nejakých 16 súprav railjetov so zľavou. To je totiž len veľmi hypotetická možnosť, ktorá môže, a nemusí byť pravdivá.
Po krachu českého zaměstnavatele a nositele špičkového vývoje ČKD nemáme 7 italských 680, ale 5 sedmivozových ICE-T. Spolu s německými jezdí na relaci Praha-Dresden-Leipzig-FFM. V Lipsku si je pro potřebnou kapacitu kuplují...
Český railjet jezdí spolu s rakouskými Praha-Brno-Wien (zanedlouho -Graz-Villach...).
Český railjet doplňuje takt Praha-Brno a pokračuje do Bratislavy.
mz-vozy jsou nasazeny do Ostravy a případně Polska.
"Modernizované" ee-vozy jezdí vnitroexpresy a rychlíky.
Zanedlouho se na pražském hlavním objevují ICE-T z Bavorska.
Za větší dlouho se na vysokorychlostních (dvě větve z Německa-Praha-Brno-Vídeň) výkonech objevují aktuální verze Siemensova Velara, railjety jdou do Žiliny (VRT z Brna na sever Moravy a do Polska přes snový optimismus nevěřím), mzety na vnitro rychlíky...
a teď čekám obvinění, že ještě navrhnu Reichsbahndirektion Prag .-))
Osobně si myslím že už pomalu tuší že to nejsou schopní koupit (z mnoha důvodů) a teď už jen oprdelkují aby si několik z nich nemohl koupit Jančura, to by totiž byla kapitální facka pro prestiž ČD, pěkné schválené soupravy tažené (pravda ne až tak nejnovějšími) schválenými lokomotivami které by jim byly schopné velice zle zatápět na prestižní lince Praha-Ostrava... O deset minut rychlejší JD Piňdi by to nezachránilo.
Odhaduju že Jančurovým problémem by asi bylo že by je nedokázal zaplatit a rozumně provozovat všechny (16) takže to není pro Rakušáky úplné řešení, takže asi ještě budou zkoušet jestli je přecejen někdo nevezme všechny...
Railjet je v Rakousku velmi úspěšný koncept z pohledu zákazníka. Podívejte se na jízdní řád od prosince 2010 na Westbahn. Hodinový takt Vídeň-Salcburk, z něj vychází dvouhodina Mnichov a dvouhodina za Innsbruck (tři/čtyři páry Curych nebo Bregenz, Lindau). Přestavba/rozšíření Westbahn na 200km a zvolené destinace vyhovují jednotkám i lokomotivám stavěným na 230. Spolu s ICE, které pokračují z Lince do Norimberku víceméně převzaly na této trati dálkovou dopravu, IC slouží jako meziregionální zastávkové vlaky... Vídeň-Budapešť má railjet ve dvouhodině. Některý z předřečníků zmínil pohodlí - německý/rakouský koncept subtilních polohovatelných sedaček mi vyhovuje daleko více než francouzsko/italský křeslový, do kterého zapadnete a nehnete se. Cestuju ve first, jsem spokojený a líbí se mi i koncept premium, rakouské "premium vrstvy" pochopily, že je i pro ně zajímavý.
Zpět do ČR - nedokončená koridorizace 1. a 2. koridoru s místy vysněnou 160, 3. a 4. koridor rozkopaný, 160 km/h sen. 5 nasazených 680, jediný slušně vozově obsazený směr EC jsou Drážďany, pokud do Rakouska nejede souprava DB/ÖBB. Do Ostravy IBc (skvělé pojmenování! :-) Další sen s 380 není jen opožděný, ale začínáme nepříjemně procitat, že nebude v dohledné době fungovat...
ČR potřebuje nejen netrakční soupravy railjetů, ale i Taurusy...
Ale notak. Přeci si vážně nemyslíte, že si to jen tak formálně přejmenují, načež jim Bárta začne okamžitě s úsměvem vracet ty předtím slíbené stamiliony? Objednávka byla jistě na určité vlaky v určitých časech a určité kategorie, a Bárta objednávku na některé ty vlaky zrušil. Na některé ne, a proto se jim změnila i kategorie na Ex. Jistě to neudělal zcela jednostranně, ale určité jednání s ČD a SŽDC proběhlo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











