Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál

2. Výrobce vynechají asi těžko, ale myslím si, že je mu jedno, komu RJ prodají. ČD musí jednat s ÖBB, protože ty mají obci na jednotky a od nich ji chtějí převzít.
Z pohledu Siemensu:
1. Výroba pouhých 16 jednotek za tak nízkou cenu je na hranici rentability, takže by bylo lepší, kdybychom je vyrobit nemuseli a výrobní kapacity pak (třeba) můžeme využít na výnosnější zakázky.
2. Na druhou stranu pokud je vyrobíme a pokud budou jezdit v ČR, můžeme si udělat reklamu tam, kde se nám dosud příliš nedařilo.
3. ČD to koupí od ÖBB a budou jim za tak výhodný nákup zavázány (samozřejmě skrytě). ÖBB to nebude nic stát a budou nám tak trochu zavázány za to, že jsme jim pomohli k utužení vztahů s ČD.
Z pohledu ÖBB:
1. Pokud to nabídneme ČD za tak výhodnou cenu, budou nám zavázány.
2. Možná tím trochu popudíme Siemens, vůbec jsme ho do této nepříliš výhodné výroby nemuseli nutit. Nicméně i Siemensu by to mohlo něco přinést (viz výše).
Z pohledu ČD:
1. Konečně jsme udělali dobrý kšeft, kvalitní vozidla za velice slušnou cenu.
2. Nebudou od nás ÖBB na oplátku něco chtít???
3. Siemensův Railjet by svou kvalitou mohl zvýraznit nekvalitu toho, co jsme dosud kupovali.
Samozřejmě je to velice zjednodušené, nejsem schopen podchytit všechny politickoekonomické vazby.
________________________________________
Petr112: Ne platí, že ten kdo platí vybírá z nabídky a taky že kupuji jen to co potřebuji a mám pro to využití. Všechno ostatní je karikatura na podnikání.
Jančura nedávnou taky koupil stroje, se kterými původně vůbec nepočítal. Když se objevila výhodná nabídka, tak jí bral všemi deseti. A v diskuzi jsme se shodli, že to byl dobrý tah.
Postedit: Jediná možná odpověď na první otázku zřejmě spočívá ve vytvoření nějakého účelového partnerství.
A stále čakám odpoveď na obe otázky:
1. Akú túto opciu prevziať s použitím verejných zdrojov bez porušenia zákonného postupu?
2. Ako sa dá z prevzatia opcie vynechať výrobca? Nenaznačujete dúfam, že by ÖBB vystupovali len ako reseller, u ktorého by si ČD riešili prípadné nutné úpravy a reklamácie?
Podstatnú časť uplynulého roka som strávil na palube vlakov ČD, často v tých najhorších šrotoch, aké vôbec jazdia. Ak tento dopravca Viaggia skutočne kúpi, budem prvý, ktorý bude na nástupišti čakať a tlieskať, a ešte aj donesiem fľašu šampusu, pretože z toho budem ťažiť v prvom rade ja, platiaci cestujúci.
O čo sa tu ale snažím - a o čo sa snažím na ŽP od začiatku svojho pôsobenia - je vniesť do šotosveta trochu kritického myslenia. To neznamená a priori negativizmus, ale snahu vidieť veci čo najbližšie realite, a nie tak, ako by som ich chcel vidieť. Toto je bohužiaľ bežný jav v ČR, na Slovensku, a vlastne všade: prianie je otcom myšlienky.
Problém je, že sme tu s rovnakým nadšením vítali Bimzy, druhú sériu pendolin, jednotky 675 a čo ja viem ešte čo - pritom mnohé z nich pôsobili už takmer hmatateľne, len ich realizovať. Dnes tu máme zase vyhlásenie GR, akých sme za uplynulých 10 rokov čítali minimálne tucet. A znova, bez rozdielu, už sa tu všetci vidia na palube jednotky Viaggio na EC Praha - Brno.
Verte, že budem prvý, kto na týchto stránkach bude railjety v Najbrte vítať a nebudem chýbať na palube inauguračnej jazdy. Lenže z praxe som skrátka skeptik, kým neuvidím niečo viac, než pár nejasných vyhlásení. A ďaleko radšej budem takto o rok milo prekvapený, než by som sa zapojil do ďalšej 200-príspevkovej diskusie o tom, akí sú všetci sklamaní, že to nakoniec nevyšlo. Takých tu máme totiž viac než dosť.
M je myslím veľmi dobré jasné, čo som chcel povedať.
Luxian si môže dohľadať mojich aktuálne 115 textov na ŽelPage a na ich základe posúdiť, či skutočne trpím nejakým komplexom, notabene v momente, keď ročne s ČD najazdím viac, ako väčšina tu diskutujúcich dohromady.
NIcKON: toto sme tu riešili už minule. Nákup 67 súprav je ošetrený rámcovou zmluvou, rozdelenou do troch objednávkových sérií. ÖBB sa na základe predchádzajúcich odkladov vo svetle nepriaznivého vývoja hospodárenia spoločnosti rozhodli tretiu nerealizovať. V skutočne tak stále platí objednávka na 51 súprav, z toho dodaných je 37. Rozhodne teda nie je pravda, že by niekde na Grillgasse stálo 16 načatých súprav, na ktoré sa teraz práši a chudáci majstri zo Siemensu nevedia, čo s nimi. Siemens nemá jediný dôvod akokoľvek odpredaj posledných jednotiek zvýhodňovať - ak sa skutočne predajú ČD, od začiatku sa hovorí, že to bude štandardných dodacích podmienok v súlade s rámcovou zmluvou ÖBB.
Railpic: videl niekto z nás tú zmluvu? Tu sa totiž z absolútne nepochopiteľných dôvodov vypracovala legenda o tom, že Siemens vinou ÖBB vyhlasuje zimný výpredaj na railjety a ČD sa chytili tejto úžasnej šance. To ale nikdy s istotou nezaznelo. A kto by chcel argumentovať vyhláseniami GŘ ČD, tak ho skromne odkážem na nedávny "skoro istý" odkup ETR 610.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











