Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál

Tiež ten "násilný zásah" do súprav nemusí byť úplne bezbolestný, ak chcú ČD počítať s niečím ako záruka.
Aby sme sa chápali, toto nie je hľadanie prekážok; len ma trochu udivuje bezbrehý optimizmus, ktorý sa tu zrazu rozlial. Napríklad stále žasnem nad tým, kde sa vzal dojem, že Siemens sa tých súprav za každú cenu chce zbaviť a urobí všetko preto. V skutočnosti sú to od začiatku ČD, ktoré vystupujú v pozícii zúfalého možného zákazníka, i keď by to spústa ľudí rada videla inak.
Neztratili bychom tím záruku? Když si v záruční době doma rozmontuju třeba nějakou elektroniku a udělám tam nějaké zásahy, taky záruka pozbývá platnosti... Avšak bez znalosti smluv, podrobností atd. se k tomu samozřejmě můžu těžko vyjadřovat. Samotný nákup taky ještě není realitou :-) Ale přidávám se k tomu nadšení, které ta zpráva vyvolala, držím tomu palce, aby to vyšlo.
A taky doufám, že právní analýzy dopadnou dobře a že ta případná koupě bude právně v pořádku (a nebude v tom tak moci někdo rýpat a hledat, jak to zpochybnit).
A předělat se to dá i potom, nevím, proč by Siemens měl jako dělat obstrukce okolo řídícího systému, tak jako tak ta jednotka nebude na chlup stejná s OBB, ale pokud se to přiklepne ČD, tak se tam asi nějaké drobnosti změní, pro české použití. Zapomínáte, že ta jednotka ještě neni postavená někde v hale a může se upravovat (drobně). A nebo se to udělá násilně, pokud by Siemens trval, že za tu cenu s tim a tim, přesně podle vzoru OBB, tak se to holt udělá dle Siemensu, přiveze se to do ČR a nažene se to do hal na výměnu řídícího systému, demontáž premium class atd.. No za tu cenu bych do toho šel, Siemens neSiemens : )
Prvá vec je samotná právna forma nákupu. Samozrejme si ČD môžu vypracovať nejakú právnu analýzu, ktorá povia, že to je vlastne úplne v pohode, lenže z pohľadu súťažného práva už v tejto chvíli nie je možné tvrdiť, že by nemohla existovať alternatíva. Ak by takýto priamy nákup niekto napadol u EK, tak mu dávam pomerne veľké šance uspieť a pripraviť ČD o stamilióny na pokutách.
Dva: Napájanie súpravy, čo na tom...
http://img687.imageshack.us/i/p1140451w.jpg
Viaggio zvládne skoro všetko, okrem československej špeciality 3000 V 25 Hz. Jedna vec je ale šťava, druhá je riadenie. Rozhodne nie je pravda, že by existoval nejaký jednotný riadiaci jazyk štýlom plug&play: zapojím UIC kábel, na mašine vyskočí "Nový hardware je nainštalovaný a pripravený na použitie", odkliknem a hurá na trať. Naopak, vozidlá si spravidla nerozumejú a je vecou dopravcov, aby sa rozhodli, aký protokol budú používať. ČD zo zásady fungujú na Unicontrols, ZSSK teraz prechádza na nový zázrak od Škodovky. Keby na to ale prišlo, 380 ČD zrejme nebude schopná riadiť 951 ZSSK.
Keby teda mala byť schopná 380 riadiť Viaggio "out of the box", bol by som fakt veľmi prekvapený. Tu sa samozrejme ešte ponúka úvaha, aký ochotný bude Siemens "dobrovoľne" sa adaptovať na Škodovku, alebo naopak poskytovať svoje riešenie konkurencii. Ešte by si dosť dobre mohli dať podmienku, že to proste musí ťahať ES64U4-C a celý nákup sa nám ďalej skomplikuje.
Na záver...
Juristic007: Kto tvrdí, že RegioJet nemá zmluvu na vagóny?!
Takže príjemné predvianočné snenie, ale prosím, buďte s tými oslavami ešte opatrní.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











