..: Vánoční dárek? České dráhy: Ano, máme zájem o railjety! :..

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisPraha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavian Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.

Budoucnost dálkové dopravy Českých drah?, foto: Dennis HűbschV případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.

Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál


JiříK. | 23.12.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 21      Zpráv na stránku:   
24.12.2010 (1:04)  
Ad. Holibajda
Ano, nákup škodovek z itálie Jančurou byl velmi dobrý tah. Pokud jim je ČD zprovozní na tratě SŽDC, tak budou mít to nejlepší co reálně existuje. Všechno ostatní jsou pohádky.
registrovaný uživatel M 
24.12.2010 (0:33)  
pingu - vyrobci to jedno asi nebude, protoze ty ceny asi nebudou stejne
registrovaný uživatel M 
24.12.2010 (0:32)  
Honza - rekl bych, ze Railjety by veskere vykony CD nepokryly, takze nejake vyuziti by ty EC vagony snad nasly...
registrovaný uživatel M 
24.12.2010 (0:31)  
1. to, jak realne to vidim, jsem se snazil naznacit tou sazkou (a zejmenou tu nemoznosti tipu na remizu:)
2. pokud by to CD nejak uplacaly, tak by to byl docela majstrstyk a za Jurajem bych prisel se sklenickou:-)

Mimochodem, uplne se vynechava jedna z moznosti, jak to VR obejit nebo "nejak" obejit. Nakup pro OeBB a potom nejake prevedeni na CD. At uz dalsim prodejem nebo pronajmem nebo cert vi cim. Za sebe rikam, ze ten "pravni" problem s vyberovym rizenim v tomto pribehu neni ten nejzasadnejsi
*Nebo ono je to vlastne primo v tom clanku, k prebirani opce se to stocilo asi az v diskusi
registrovaný uživatel Honza  mail  
24.12.2010 (0:26)  
Doufám že to bude aspoň 1. pohodlný nový vlak. A co by bylo s dnešními EC supravami?
24.12.2010 (0:22)  
Railpic) Co to je jako za lež? :)
24.12.2010 (0:19)  
Ano, lžete, protože "Tu sa totiž z absolútne nepochopiteľných dôvodov vypracovala legenda o tom, že Siemens vinou ÖBB vyhlasuje zimný výpredaj na railjety a ČD sa chytili tejto úžasnej šance". Teď konečně celou diskuzi vracíte někam, kde byla více méně od samotného začátku.
24.12.2010 (0:06)  
NIcKON: Tu je ale problém, že presné podmienky odobratia súprav zo strany ÖBB sú viac-menej vecou ústnej tradície. Nikdy nebolo nikde potvrdené, že ÖBB čakajú prísne sankcie - povedalo sa len to, že vedenie drah jedná so Siemensom o prípadnej možnosti doobjednania poslednej série niekedy v budúcnosti, keď na to budú podmienky. Tým netvrdím, že ÖBB žiadne pokuty nehrozia - len sa to zároveň nedá brať ako jasný fakt. A práve na tomto predpoklade väčšina ľudí stavia ďalšiu úvahu.

pingu93: presne tak.

railpic: to sú stále silné slová a žiadny obsah. Najprv som si prečítal, že klamem, pretože "pokud ČD ukacají OBB, aby jim opci prodaly, nebo ji přece jen vužily a pak soupravy prodaly ČD, tak je Siemens prostě vyrobí a majiteli opce prodá. Proto taky jedná Žalud s OBB a ne se Siemensem" a "pokud ve smlouvě mezi OBB a Siemensem neexistuje ujednání, že OBB nesmí opci nebo případně soupravy prodat někomu dalšímu, tak se to Siemense prakticky netýká",

lenže ouha... to by bolo v pohode, keby ČD tie súpravy mohli vziať bez úprav a mali ich čím voziť. To ale očividne nie je ten prípad. Iste, v prvom kroku ČD so Siemensom fakt nič nemusia mať - za cenu toho, že v druhom kroku si budú všetky úpravy objednávať dodatočne, za dodatočné náklady, a s diskutabilným výsledkom.
Logika hovorí, že ak majú ČD záujem na bezproblémovej kompatibilite súprav pre vlastné spoje, bude v ich vlastnom záujme zahrnúť Siemens hneď v prvom kroku, alebo aspoň prinútiť ÖBB, aby tieto kroky podnikli. Vykoná Siemens príslušné úpravy len preto, že ho o to prípadne ÖBB poprosia?

Vezmime si predaje opcií v leteckom priemysle, kde je to bežný jav. TravelService kúpi opciu na Boeing 787-8 od Icelandairu, lenže očividne nechce prevziať lietadlo podľa špecifikácie Icelandairu, a tak de facto v rámci opcie odkúpi len poradie vo výrobnom programe. V skutočnosti už ale od Boeingu kupuje iný produkt, než aký mal objednaný, a než aký by zaplatil Icelandair.

V prípade ČD a ÖBB je to samozrejme otázka zmluvného nastavenia. Lenže, ako už bolo povedané, aktuálny produkt ÖBB pre ČD nie je 100% vhodný, a tu sa nám to holt komplikuje.

No a pokiaľ ide o legálny postup pre podobné akvizície, tak to samozrejme nie je žiadne voodoo: riadi sa to európskou legislatívou pre verejné obstarávanie - v tomto prípadne Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2004/17/EC - pod jurisdikciou Európskej komisie, ktorá v tom ostatne aj má posledné slovo.
23.12.2010 (23:43)  
pingu93: koukám, že se to dalo vysvětlit i stručněji :-) Naprostý souhlas.
23.12.2010 (23:40)  
Aha. Jenže kolega NIcKON to popsal v principu správně a otočil jste to vy. To, že výroba možná ještě nezačala, nehraje roli, pokud jde o podstatu - ČD jednají s OBB o využití jejich opce. Jediné vysvětlení je, že netušíte, co to je opce. Tím jsme asi měli začít.
Ad 1. Nevím, jaký je zákonný postup, a pochybuju je to víte vy. Dokonce nikdo ani netvrdí, že existuje. Mluví se o tom, že to zkoumají právníci.
Ad 2. No a teď se mi zdá se, že o právu víte ještě míň, než já a než jsem vůbec doufal. No ale když se přidržím jen části vaší úvahy: Jestliže prodáte auto v záruce, budete za kupujícího řešit záruční opravy? Pokud ano, tak nevím, z které části světa pocházíte. Jo, a neříkám, že Siemense se to prakticky netýká, ale tak nějak až v druhém kroku. Zatím se zkoumá, jestli je vůbec možný krok první.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko