Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál

Celé je to pomatené a vyhlášení GŘ, kdy představenstvo, dozorčí rada, řídící výbor, Ministerstvo dopravy a hospodářský výbor poslanecké sněmovny o tom nic neví.
Především ČD nemají a nikdy nebudou mít reálný obchodní záměr na provoz a půjčování vozů do ciziny. ČD nemají peníze, nákup se musí nějak profinancovat a to na nedotovanou dopravu, to je utopie. MD vypisuje VŘ na provozování definovaných linek, kde jistě bude součástí nějaké kvalitativní ukazatele vozidel a to 40 let staré B na Děčín opravdu nesplňují. takže suma sumárum pěkná pohádka ale řešit se bude s největší pravděpodobností to co chtějí objednavatelé dopravy, české výrobní a obchodní podniky a banky, které mají zájem vlivu na území ČR. A hlavně politici a jejich morální úroveň je víc jak mizerná.
A teď vážně – opce je jen dobrozdání majitele, že by mohl něco nad rámec současné objednávky koupit. A ÖBB neřeklo nic víc, než že víc RJ nekoupí, takže nechápu, kde se bere ten bezbřehý optimismus, že se Siemens nutně potřebuje něčeho zbavit. Dyť ty vlaky nikde na Grillgasse nestojí. Je to jen číslo na jednom papíru, který kdysi v dobré vůli Siemens a ÖBB podepsaly.
No tak to je fór dne. Já Ti hochu nevím, ale mám z Tebe silný pocit, že se tu projevuje komplex již níže popsaný kolegou M.
Juraj Kovac - nojo, Slovaci. Zavist:-))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











