Praha — Ministr dopravy Vít Bárta začíná plnit některé ze svých předsevzetí, alespoň co se týče železnice. Na řadu totiž nyní přišla klíčová otázka převodu některých zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jedná se o výpravčí, výhybkáře, závoráře či hláskaře a další zaměstnance tzv. živé dopravní cesty, kteří se přímo starají o provoz na trati. Tento krok navazuje na dřívější předání infrastruktury a završí tak další fázi transformace české železnice.
Návrh ministra dopravy již schválila vláda. Pod SŽDC tak přejde až 9 500 zaměstnanců Českých drah. Přesná čísla se však ještě upřesňují, stejně jako otázka, kteří zaměstnanci konkrétně budou přesunuti. Ministerstvo si slibuje úsporu nákladů, jelikož nyní musí stát za tyto zaměstnance drahám platit velké peníze. Nově je bude platit přímo, avšak zaplatí Českým drahám asi 400 milionů korun za uniformy či vybavení. Proti přesunu zaměstnanců se již ohradili odboráři, kteří se kvůli tomuto tématu s ministrem dokonce sešli, avšak jednání pro ně nakonec dopadla neúspěšně. V současné době se bojí hlavně propouštění, které SŽDC pravděpodobně plánuje, neboť musí ušetřit asi 6 % financí a úspory se jistě budou hledat také na platech zaměstnanců a s tím související rušení pracovních míst. Otázka, zda bude správce infrastruktury platit drahám peníze za užívání nádražních budov či stavědel, v nichž mají dotyční zaměstnanci zázemí, je zatím bez odpovědi.
Paradoxem je, že ČD vlastní i budovy u tratí, kde dopravu provozuje soukromý dopravce. V současné době je podobný problém například s nádražím ve Varnsdorfu, kde ČD chtějí po dopravci Trilex tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží cestujicími Trilexu. Do doby vyřešení problému zůstane nádraží pro veřejnost zavřené.
| 19.2.2011 (8:00)
Řekněme, že máte rozbitou a nepohodlnou postel, což vám tak moc nevadí, protože už několik let spíte na kuchyňské lince a nemáte potřebu s tím něco dělat. Pak se oženíte a manželka vás vyžene z kuchyňské linky a přikáže vám spát v posteli. Je v takové situaci rozumnější se s ní hádat, že ta postel je rozbitá a bude se vám v ní spát hůř než na kuchyňské lince, anebo začít spát v posteli a co nejdřív ji opravit?
(Jiná věc ovšem je, že je asi rozumné tu postel nejdřív opravit a pak v ní teprve začít spát. Ale komu by vadila rozbitá postel, když v ní nespí, že...)
Prostě a.s. je forma podnikání, kde se nějak a něčím ručí , zatímco státní organizace ručí za vše a pro všechny v podstatě bez limitu. Bohužel je to výkřik do tmy od neználků na MD. Tj. transformace pro novináře a zviditelnění mikrostrany jejíž čas je limitován dalšími volbami. A otázka zní kdy se to dostane do nějakého rozumného modelu s hráči : MD jako zprostředkovatel vizí a společenské objednávky,správce infrastruktury, řízení provozu, veřejní osobní dopravci a ostatní dopravci.
Zde nejde tak ani o úsporu, ale o změnu systému a nápravu chyb minulosti. Pokud někdo zapříčinil svými rozhodnutími vícenáklady, projevující se až dnes, byť o tom někteří dopracvní odbornící věděli už dlouho, ale nebylo v jejich silách a možnostech chyby odstranit, měli by být viníci pohnáni k odpovědnosti a náhradě škody. Bohužel naše zákony jsou prozatím nedokonalé, takže jedinou možností jsou organizační změny a personální opatření. FRK
Jinak nemusíte propouštět, když snižujete provoz přiměřeně pomalu. Stačí přirozená fluktuace jedním směrem :-)
Tomu nějak nerozumím. Řekněme, že zaměstnanec bere měsíčně 25 000 korun. Dneska je má na výplatní pásce ČD a.s., která je dostane od SŽDC s.o. (v jednom balíku) buď bankovním převodem nebo započtením pohledávky, tj. zúčtují se mzdové náklady proti poplatku za použití dopravní cesty.
Po přesunu dostane výpravčí tytéž peníze na výplatní pásce SŽDC s.o., jediné co odpadne bude eventuální bankovní poplatek ...
Jaká bude skutečná úspora mezi „velkými penězi" a tím co se skutečně vyplatí ...
Nebude ta očekávaná „úspora" nakonec nižší, než náklady na organizační změnu ...
A konečně, co z toho bude mít cestující ? Jak se zlepší jeho postavení ... V okamžiku, kdy nebude mít výpravčí nic společného s „dopravcem", bude mu cestující zcela ukradený ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










