Praha — Ministr dopravy Vít Bárta začíná plnit některé ze svých předsevzetí, alespoň co se týče železnice. Na řadu totiž nyní přišla klíčová otázka převodu některých zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jedná se o výpravčí, výhybkáře, závoráře či hláskaře a další zaměstnance tzv. živé dopravní cesty, kteří se přímo starají o provoz na trati. Tento krok navazuje na dřívější předání infrastruktury a završí tak další fázi transformace české železnice.
Návrh ministra dopravy již schválila vláda. Pod SŽDC tak přejde až 9 500 zaměstnanců Českých drah. Přesná čísla se však ještě upřesňují, stejně jako otázka, kteří zaměstnanci konkrétně budou přesunuti. Ministerstvo si slibuje úsporu nákladů, jelikož nyní musí stát za tyto zaměstnance drahám platit velké peníze. Nově je bude platit přímo, avšak zaplatí Českým drahám asi 400 milionů korun za uniformy či vybavení. Proti přesunu zaměstnanců se již ohradili odboráři, kteří se kvůli tomuto tématu s ministrem dokonce sešli, avšak jednání pro ně nakonec dopadla neúspěšně. V současné době se bojí hlavně propouštění, které SŽDC pravděpodobně plánuje, neboť musí ušetřit asi 6 % financí a úspory se jistě budou hledat také na platech zaměstnanců a s tím související rušení pracovních míst. Otázka, zda bude správce infrastruktury platit drahám peníze za užívání nádražních budov či stavědel, v nichž mají dotyční zaměstnanci zázemí, je zatím bez odpovědi.
Paradoxem je, že ČD vlastní i budovy u tratí, kde dopravu provozuje soukromý dopravce. V současné době je podobný problém například s nádražím ve Varnsdorfu, kde ČD chtějí po dopravci Trilex tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží cestujicími Trilexu. Do doby vyřešení problému zůstane nádraží pro veřejnost zavřené.
| 19.2.2011 (8:00)
Reko jsou nedotažené a ještě mají tu drzost pořádat tiskovky a ukazovat 40 let starý šrot přetřený na modro a tvrdí, jak se zlepší komfort. Žluté krámy jsou to samé. Management ČD na cestujícího kašle...
Snad se dočkáme něčeho lepšího až se začnou otevírat výběrová řízení na dálkovou dopravu, ale obávám se aby to nedopadlo jako na Plzeň - Most...
Mým příspěvkem neútočím na slušné zaměstnance ČD, vyházet by se měl management!!!
Jo, problém úplného oddělení infrastruktury (třeba včetně obsluhy) od dopravců má jeden hák: když bude mět správce infrastruktury hospodařit ekonomicky efektivně, pak bude logicky na poplatcích za DC vydělávat. A takové poplatky, aby pokryly minimálně náklady by byly tak vysoké, že by drážní doprava šla do kytek úplně celá.
Takže se z poplatků dá platit tak maximálně základní údržba DC a obsluha dráhy. Veškeré investice, modernizace a novostavby musí platit někdo jinej. To je daň za hustou železniční síť používanou pro VHD. Kdyby se železniční síť nechala svému osudu, ekonomicky přežije pouze pár tratí pro silnou nákladní dopravu. Takové tratě jsou schopny se uživit a i modernizovat. Takových tratí by bylo v ČR tak asi 7OO kilometrů.
Je to nesmysl, prevod zamestnancu do statni firmy SZDC nicemu nepomuze. Stejne jako treba na Slovensku nic spravce infrastruktury nenuti ke slusnemu hospodareni. Vysledkem nehospodareni je akorat rust ceny za DC.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










