Praha — Ministr dopravy Vít Bárta začíná plnit některé ze svých předsevzetí, alespoň co se týče železnice. Na řadu totiž nyní přišla klíčová otázka převodu některých zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jedná se o výpravčí, výhybkáře, závoráře či hláskaře a další zaměstnance tzv. živé dopravní cesty, kteří se přímo starají o provoz na trati. Tento krok navazuje na dřívější předání infrastruktury a završí tak další fázi transformace české železnice.
Návrh ministra dopravy již schválila vláda. Pod SŽDC tak přejde až 9 500 zaměstnanců Českých drah. Přesná čísla se však ještě upřesňují, stejně jako otázka, kteří zaměstnanci konkrétně budou přesunuti. Ministerstvo si slibuje úsporu nákladů, jelikož nyní musí stát za tyto zaměstnance drahám platit velké peníze. Nově je bude platit přímo, avšak zaplatí Českým drahám asi 400 milionů korun za uniformy či vybavení. Proti přesunu zaměstnanců se již ohradili odboráři, kteří se kvůli tomuto tématu s ministrem dokonce sešli, avšak jednání pro ně nakonec dopadla neúspěšně. V současné době se bojí hlavně propouštění, které SŽDC pravděpodobně plánuje, neboť musí ušetřit asi 6 % financí a úspory se jistě budou hledat také na platech zaměstnanců a s tím související rušení pracovních míst. Otázka, zda bude správce infrastruktury platit drahám peníze za užívání nádražních budov či stavědel, v nichž mají dotyční zaměstnanci zázemí, je zatím bez odpovědi.
Paradoxem je, že ČD vlastní i budovy u tratí, kde dopravu provozuje soukromý dopravce. V současné době je podobný problém například s nádražím ve Varnsdorfu, kde ČD chtějí po dopravci Trilex tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží cestujicími Trilexu. Do doby vyřešení problému zůstane nádraží pro veřejnost zavřené.
| 19.2.2011 (8:00)
Bezvýhradní souhlas!
Osobně mám také negativní zkušenosti s vlakovým personálem a to již dva roky jezdím 1. třídou, abych nebyl nucen v neděli stát ve dvojce... Personál si podle mého myslí, že je 1. třída určená pro režisty na dojíždění do zaměstnání a podle toho se často chová...
A pouze dodávám, že já naštěstí jezdím hodně a tím pádem mám z 95% štěstí na dobrý personál, ale kdo jede jednou a pak se k němu takovej blb chová arogantně, tak již služeb železnice nevyužije... Na rychlících je arogantní chování časté. Vzorem všech by mělo být chování personálu SC, tam jsou vždy ochotní.
Stalo se mi mockrát, že mě průvodčí, než si načetl mou kartu upozornil, že jsme v 1. třídě. Jednou mě chtěl dokonce vyhodit, že ho nějaká karta nezajímá... Na toho dědka jsem tenkrát psal stížnost a pak jsme dostal omluvu...
Podotýkám, že u žluté firmy se ke mě chovají jako ke klientovi... Proto se těším na konkurenci.
Kraje BY MELY BYT zarukou, ze se naplanuje pokud mozno co nejoptimalnejsi VEREJNA doprava (zahrunujici bus, vlak, klidne i taxiky). MD pomuze s provazanosti mezikrajske, ale stale jeste "regionalni" dopravy. Zaroven do toho zahrne dalkovou dopravu a taky kapacitu pro dopravu nakladni, o ktere kraje obvykle nevi zhola nic.
Z toho vyjde potrebna kapacita, kterou bude nutno dosahnout (vyhledove napriklad v horizontu x, x+5, x+10 let atd.).
A nejenom kapacita, ale taky parametry typu elektrizovat ano/ne, zasadne modernizovat ano/ne, stavajici stav staci pro obdobi odted do x (x+5...) ano/ne a tak dále. Samozrejme taky v mnoha pripadech zrusit ano/ne.
Teprve s takovymhle komplexnim dokumentem v ruce muzete zacit resit financovani staveb, nakup vozidel, souteze o provozovani atd.
Tak to byla na nedelni odpoledne hezka pohadka :-)
Edit: takoveto planovani je uplne to same, jako kdyz nekde silnicari opravuji most a armada jim rekne, ze ten most musi mit unosnost x tun. Proste proto, ze je naplanovany nejaky SYSTEM - v tomto pripade se to jmenuje Urcena Silnicni Sit. Silnicari (dosadte si CD) nemusi vubec vedet, proc to tak je a treba jim do toho ani nic neni, navic obvykle jsou takoveto akce spolufinancovany.
Vas unitarni dopravce DB vytrhal na mnoha tratich vyhybky ve stanicich, podle hesla "kdyz ne DB Cargo, tak tady nebude nakladat ani nikdo jiny". To je cesta tak akorat do hajzlu.
Potom by se vidělo, jestli má význam na trati jako je do Špk dělat elektrizaci atd. Bohužel se jaksi u nás neumí dělat "údržba", všichni vidí jenom, že je to potřebné z gruntu přestavět - protože se z toho nejvíc vyrejžuje :-(
Ale buďte v klidu, totéž je v celém státě, ten systém není skoro nikde :-(( Viz. zdravotnictví, obrana apod., všude se jenom hasí nejpalčivější věci, ale podstata se nemění...
Cenova jednani s 15 "zdroji" penez, hrozba konkurence a vyberova rizeni ze strany objednatelu na dodavku sluzeb.
Anebo se zůstane na stejných penězích, ale sníží se výkon.
Ano, ale to znamena propousteni a tedy ekonomicke chovani.
Zatim co SZDC nenuti nic k nicemu. A jeste si mohou prostavet investice do infrastruktury, kde se jim to hodi (do kapes) a ne, kde je to dopravne prinosne (viz treba ET vc. PEU Spk-Zbr).
Přerov, St. 12
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










