..: Výpravčí či výhybkáři přejdou pod SŽDC :..

Výpravčí, foto: Bertovec Praha — Ministr dopravy Vít Bárta začíná plnit některé ze svých předsevzetí, alespoň co se týče železnice. Na řadu totiž nyní přišla klíčová otázka převodu některých zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jedná se o výpravčí, výhybkáře, závoráře či hláskaře a další zaměstnance tzv. živé dopravní cesty, kteří se přímo starají o provoz na trati. Tento krok navazuje na dřívější předání infrastruktury a završí tak další fázi transformace české železnice.

Návrh ministra dopravy již schválila vláda. Pod SŽDC tak přejde až 9 500 zaměstnanců Českých drah. Přesná čísla se však ještě upřesňují, stejně jako otázka, kteří zaměstnanci konkrétně budou přesunuti. Ministerstvo si slibuje úsporu nákladů, jelikož nyní musí stát za tyto zaměstnance drahám platit velké peníze. Nově je bude platit přímo, avšak zaplatí Českým drahám asi 400 milionů korun za uniformy či vybavení. Proti přesunu zaměstnanců se již ohradili odboráři, kteří se kvůli tomuto tématu s ministrem dokonce sešli, avšak jednání pro ně nakonec dopadla neúspěšně. V současné době se bojí hlavně propouštění, které SŽDC pravděpodobně plánuje, neboť musí ušetřit asi 6 % financí a úspory se jistě budou hledat také na platech zaměstnanců a s tím související rušení pracovních míst. Otázka, zda bude správce infrastruktury platit drahám peníze za užívání nádražních budov či stavědel, v nichž mají dotyční zaměstnanci zázemí, je zatím bez odpovědi.

Paradoxem je, že ČD vlastní i budovy u tratí, kde dopravu provozuje soukromý dopravce. V současné době je podobný problém například s nádražím ve Varnsdorfu, kde ČD chtějí po dopravci Trilex tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží cestujicími Trilexu. Do doby vyřešení problému zůstane nádraží pro veřejnost zavřené.

Zdroje: ŽelPage, iDnes.cz, Vláda ČR, ČTK, SŽDC, E15


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.2.2011 (8:00)
Related newsopen/close

More on Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registered user aron 
19.02.2011 (13:43)  
Kuba: A která že trať u nás je ta nejlukrativnější? Já bych řekl že ta, co je dotovaná MD nebo kraji, to znamená třeba i ta nejzapadlejší lokálka, ale trať Praha-Ostrava rozhodně není nejlukrativnější, protože za ní nový dopravce neobdrží ani korunu dotací a bude se muset sakra snažit a podnikat na vlastní triko.
Registered user Kuba 
19.02.2011 (13:39)  
Z Vaší reakce bych usuzoval na tvrdého zastánce unitární a monopolní železnice.

Tvrdý zastánce nejsem, ale jsem tomu nakloněn.

Tak Vám přeji hodně zážitků na humanizované kožence a ve skřípajícím a hučícím Regioš..uku. Je mi Vás líto.

Litovat mě nemusíte, já Vás za Vaše názory taky nelituju. A upřímně radši pojedu v "hlučící" Regionově, kde vím, že když se v zimě otevřou dveře, je tam pořád stejně teplo, oproti třeba supermodernímu Desiru, kde když se otevřou dveře tak si tam připadám jako v Letenské tunelu, což obzvláště teď v zimě potěší. A o kožence - musíte si taky spočítat, kolik ČD vlastní a provozují vozů. Tady se prostě 10-15let nic nedělalo a zaspal se vývoj. Ono prostě nejde ze dne na den koupit 1000 Xmz vozů. Ono je jednoduché si pořídit 50 "kvalitních" vozů a jezdit na té nejlukrativnější trati v ČR, to bych dokázal taky, mít na to prostředky.
Registered user Mr. T 
19.02.2011 (13:19)  
Podle mého názory by ČD měli být pouze dopravcem. Jako rozumné bych viděl ještě převod nádražních budov pod SŽDC - současná situace je Kocourkov. Budova ČD a nástupiště SŽDC... A také bych pod ně převedl pokladní. Pak by si sama SŽD spočítala, kde je stačí pouze přístřešek jako u mhd, nebo udržovat rozpadlé nádraží s čekárnou na lokální trati...
Registered user ReActor  mail  
19.02.2011 (12:53)  
Odbory chápu, mimo propouštění se mohou zaměstnanci obávat i ztrátě výhod. Nic bouřlivého to nebylo, nehrozilo se stávkou, nic. Spíše to vidim na ujišťování se, že zaměstanci nepřijdou o své pozice. Jak uvedl nejnedůvěryhodnější iDnes "při přesunu by nemělo dojít k propouštění"

Zaměstanci a budovy je dosti rozdílná věc. Bylo by od ČD velice hloupé, aby nádraží jen tak nechaly SŽDC. Pokud je snaha udělat ČD společností jako každou jinou, nikdo ji nemůže zakázat podnikat ve více oblastech... tj. Může mít své autobusy, spolupracovat s jinými společnostmi, pronajímat nevyužité budovy i nechat si platit za pronájem budov využívaných jinými.
=> Stejně jako má RJ podporu autobusů SA, Viamont svoji infrastrukturu apod...
Editor or ŽelPage Administrator Vlad  mail  
19.02.2011 (12:31)  
Kubo, zkus se na to podívat komplexně a s mírným výhledem do budoucna.
Teď v Opavě je jediný osobní dopravce - ČD. Ale jedním z prvních úseků, které MD vysoutěží, bude provoz rychlíků na větvi Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník. A v ten moment už v Opavě budou (možná) dopravci dva. Každý si bude prodávat jízdenky sám? To považuji za nerozumné.
A pojedu-li v budoucnu třeba z Bohumína do Vrbna pod Pradědem (do Ostravy s ČD, z Ostravy do Milotic s novým dopravcem, z Milotic do Vrbna pak s VIAMONT Regio, chci si koupit jeden lístek na jednom místě.
V Nizozemí preferují jízdenkové automaty. Dáváte přednost obsluze u okýnka? Není problém, ale připlatíte si za každou jízdenku 0,5 EUR.

Když si umím v systému AMS koupit na jednom místě jízdenky a místenky do různých autobusů různých dopravců (a umí to rozpočítat), proč by to nemělo jít u vlakových jízdenek?
Registered user junkrs 
19.02.2011 (12:17)  
messah:
Otázka převodu nádražních objektů do soukromých rukou je asi spíše dost byrokratický problém. Někde jsem četl, že i kvůli převodu několika málo m2 zahrádky u vechtru, by se muselo vyjadřovat přímo ministerstvo dopravy. Osobně bych také dal před zavřením přednost převodu do soukromých nebo třeba i obecních rukou. Ale nesmělo by se ve smlouvě zapomenout na nějakou podmínku, k čemu třeba dané objekty využívat, aby to nedopadlo taky zavřením.
19.02.2011 (12:14)  
Kuba ...Z Vaší reakce bych usuzoval na tvrdého zastánce unitární a monopolní železnice.

Tak Vám přeji hodně zážitků na humanizované kožence a ve skřípajícím a hučícím Regioš..uku. Je mi Vás líto.

Jen podotýkám, že mi je JEDNO, jestli kromě ČD bude jezdit Regiojet, Leo.., Alex, Trilex, Mazec....prostě chci mít na výběr a vidět, že i ČD se snaží chovat se k cestujícím jako k zákazníkovi, ne jako k substrátu...
Registered user Kuba 
19.02.2011 (12:05)  
Ještě na tom vidíte něco složitého?

Já na tom nevídím nic složítého, ale zbytečného.
Registered user chio 
19.02.2011 (11:57)  
Taky by mě zajímalo, jak pak budou fungovat stanice, kde výpravčí, hláskaři, hradlaři prodávají ve stanicích jízdenky?
Pokiaľ je vôľa, dá sa. Napríklad na Slovensku tiež niektorí výpravcovia predávajú lístky ako zmluvní predajcovia.

Príklad z môjho okolia: v Skalitom má ZSSK vlastného pokladníka a lístky sa predávajú iba dopoludnia (v nedeľu popoludní). V Čiernom predáva lístky výpravca (ŽSR) a predávajú sa od 3:40 do polnoci.
19.02.2011 (11:47)  
Kuba ..."proč by měly ČD dávat zdarma k užívání budovu...?"

Neměly, protože kdyby v minulosti MD (vláda, parlament,...) dotáhlo do konce rozdělení ČD na ČD (dopravce) a SŽDC, tak by dnes jakýkoliv dopravce prostě platil poplatek za používání nádraží SŽDC a byla by jen otázka kolik (podle počtu cestujících, podle počtu spojů,...kdo ví - to je jen otázka technická a obchodní).

A stejně tak prodej jízdenek, odbavování zavazadel, apod....provádí zaměstnanec SŽDC za úplatu pro příslušného dopravce (např. provize z prodaných jízdenek...).

Stejně tak by byla jasná otázka údržby, úklidu,....prostě vše v majetku správce infrastruktury a dopravce jen DOPRAVUJE.

Ještě na tom vidíte něco složitého?

Letenky taky prodává spousta externích prodejců za provizi, na letišti odbavují cestující tzv. handlingové firmy. Nebo si snad myslíte, že každé aerolinky mají na každém letišti kam lítají, své přepážky a zaměstnance na odbavení? Nemám na mysli přepážky leteckých společností pro prodej letenek!! Myslím přepážky tzv. check-in (příjem zavazadel, kontrola letenek a cestovních dokladů, výdej palubních vstupenek).
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko