Praha — Ministr dopravy Vít Bárta začíná plnit některé ze svých předsevzetí, alespoň co se týče železnice. Na řadu totiž nyní přišla klíčová otázka převodu některých zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jedná se o výpravčí, výhybkáře, závoráře či hláskaře a další zaměstnance tzv. živé dopravní cesty, kteří se přímo starají o provoz na trati. Tento krok navazuje na dřívější předání infrastruktury a završí tak další fázi transformace české železnice.
Návrh ministra dopravy již schválila vláda. Pod SŽDC tak přejde až 9 500 zaměstnanců Českých drah. Přesná čísla se však ještě upřesňují, stejně jako otázka, kteří zaměstnanci konkrétně budou přesunuti. Ministerstvo si slibuje úsporu nákladů, jelikož nyní musí stát za tyto zaměstnance drahám platit velké peníze. Nově je bude platit přímo, avšak zaplatí Českým drahám asi 400 milionů korun za uniformy či vybavení. Proti přesunu zaměstnanců se již ohradili odboráři, kteří se kvůli tomuto tématu s ministrem dokonce sešli, avšak jednání pro ně nakonec dopadla neúspěšně. V současné době se bojí hlavně propouštění, které SŽDC pravděpodobně plánuje, neboť musí ušetřit asi 6 % financí a úspory se jistě budou hledat také na platech zaměstnanců a s tím související rušení pracovních míst. Otázka, zda bude správce infrastruktury platit drahám peníze za užívání nádražních budov či stavědel, v nichž mají dotyční zaměstnanci zázemí, je zatím bez odpovědi.
Paradoxem je, že ČD vlastní i budovy u tratí, kde dopravu provozuje soukromý dopravce. V současné době je podobný problém například s nádražím ve Varnsdorfu, kde ČD chtějí po dopravci Trilex tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží cestujicími Trilexu. Do doby vyřešení problému zůstane nádraží pro veřejnost zavřené.
| 19.2.2011 (8:00)
Je pravda, že ČD zaspala na vavřínech, co se vozového parku týče. Ale na druhou stranu, nemyslíte si že pro to teď dělají maximum? Hromada příměstkých souprav. Plno spojů nízkopodlažních nebo vybavených plošinou. A další jsou objednané. Něco jiného je mít vozový park čítající tucet lokomotiv a do stovky vozů a něco jíneho mít lokomotiv stovky a vozů tisíce.
Na přesunu zaměstnanců k SŽDC budou škodni jenom zaměstnanci. Už teď to v praxi vypadá tak, že přejezd, který má udržovat SŽDC udržují výhybkáři, protože než by někdo z SŽDC přijel, vyskočil by tam motorák z toho namrzleho ledu ve žlábku. Stejne tak je to s vymetáním výhybek a dalším. Pokud tedy přejdou výpravčí, výhybkáři a ostatní k SŽDC, dostanou to v rámci úspor do popisu práce a nebudou vědět co dělat dřív. Nehledě na to že budou mcot vyhodit některé lidi od traťovky. A není v dnešní době kdy je málo práce dobře že státní podnik zaměstnává tolik lidí? Je to stejné jako u těch vašich jízdenek v automatu. Jednoduchou jízdenku tak lze koupit už teď, ale co když přijde někod kdo ani u okýnka neví co chce? Dokáže si pak koupit jízdenku v automatu? Nehledě na to že opět můžou propouštět. Buďte rádi že máte práci a neříkejte dalším kde mají šetřit a vyhazovat. Počkejte až Vás nahradí stroj.
A jak říkáte o stanicích kde lidé kupují lístky jenom před vlakem párkrát za den. Někdy tomu tak skutečně je, ale výpravčí nemůže stíhat vše, vemte si, že sjednáváte jízdu vlaku se sousední stanicí, musíte kontrolovat volnost vlakové cesty, musíte to naříkat výhybkářům, ti Vám volají zpět, do toho čeká fronta nervózních zákazníků že potřebují jízdenku pak nevědí co vlastně chtějí, a ještě k tomu je venku vánice a Vy musíte třeba vymést výhybku aby ste ten vlak vůbec dostali tam kde máte zrovna volno. No a co potom? Pokud z toho vypravčí nezcvokne tak dostane vlak minimálně zpoždění. A najednou si všichni zastánci sjednocení začnou stěžovat jaká to byla blbost atd.
Som rád, že to je iné, než u ZSSK, kde si niektorí sprievodcovia pravidelne vyskakujú do študentov iba preto, že vedia, že študent im za to nerozbije hubu ako nejaký 30 ročný svalovec. Počkať - naozaj je to iné? Nie, nie je... Bohužiaľ
Z toho důvodu bych výpravčí zrušil všechny a pokladní zanechal jen na vytížených nádražích. A ejhle,hned tu máme úsporu několik stovek milionů
Ano,konkurence může donutit státního dopravce k jinému přístupu,ale zase to má své háčky,kdy se soutěžení může promítnout opačně,neviděl bych to zase tak pozitivně..
Co se týče prozákaznického přístupu čd,s jednotlivými zaměstnanci si za celou dobu svého ježdění vlakem (od brzkých dětských let po současnost cca 18 let) nepamatuji problém s některým zaměstnancem čd,vesměs příjemní,vstřícní lidé ochotní poradit,pomoci,či jen tak popovídat když mohou..Nemám skušenost s neochotou,nepříjemností u zaměstnanců čd,ale tak to je věc názoru a jednotlivců..
Otázku obrany ČSD, ČD, potažmo státu jako majiteli za posledních 20 úroveň železnice ponechávám bez odpovědi,protože proti úřednické birokracii v tomto státě která systémem padajícího lejna jede z ministerstva až do vedení čd a postupně spadne až na jednotlivé zákazníky nelze z mé strany jakožto zákazníkovi řešit.Musely by se zvednout desetitisíce hlasů,aby ti nahoře začali jednat..
...je mi jedno, kdo tu bude jezdit a pevně zatím věřím, že přítomnost konkurence donutí ČD chovat se k zákazníkům jako k zákazníkům...od roku 95 působím v privátním sektoru a sakra dobře vím, co znamená prozákaznický přístup..něco, co ČD předvádějí jen vyjímečně. Takže kdo je tu nekritický???
A ještě dotaz...kdo bránil ČSD, ČD, potažmo státu jako majiteli za posledních 20 úroveň železnice - infrastruktura, vozidla, služby - změnit??? Cestující, zákaznící objednávající přepravu nákladů? To asi těžko.. Howgh!!!
Zároveň mi přijde komické,jak se p. Jančura nafukuje,že vše zvládne,přitom ještě nemá nakoupené vlaky pro vlastní činnost a dvě,nebo tři pronajatá desira + 8 lokomotiv není dostatečný park pro zahájení činnosti.Z jeho strany zesměšňování a očerňování čd beru za tentýž způsob,jakým vyloženě nefér přístupem a očerňováním vyštval z autobusové linky K.Vary-Praha původního dopravce fy Letuška,první společnost jezdící na této lince s luxusními autobusy.Tudíž bych zase tak moc na čd nenadával.
Mimoto,níže tu správně připomíná Kuba,že čd svůj park nemohou ze dne na den obnovit a omladit a machrovat s pár kousky dokonce ještě nenakoupených vozů umí opravdu každý,nejen p. Jančura či jiní dopravci mající zájem jezdit po českých kolejích..
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










