Praha — Ministr dopravy Vít Bárta začíná plnit některé ze svých předsevzetí, alespoň co se týče železnice. Na řadu totiž nyní přišla klíčová otázka převodu některých zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jedná se o výpravčí, výhybkáře, závoráře či hláskaře a další zaměstnance tzv. živé dopravní cesty, kteří se přímo starají o provoz na trati. Tento krok navazuje na dřívější předání infrastruktury a završí tak další fázi transformace české železnice.
Návrh ministra dopravy již schválila vláda. Pod SŽDC tak přejde až 9 500 zaměstnanců Českých drah. Přesná čísla se však ještě upřesňují, stejně jako otázka, kteří zaměstnanci konkrétně budou přesunuti. Ministerstvo si slibuje úsporu nákladů, jelikož nyní musí stát za tyto zaměstnance drahám platit velké peníze. Nově je bude platit přímo, avšak zaplatí Českým drahám asi 400 milionů korun za uniformy či vybavení. Proti přesunu zaměstnanců se již ohradili odboráři, kteří se kvůli tomuto tématu s ministrem dokonce sešli, avšak jednání pro ně nakonec dopadla neúspěšně. V současné době se bojí hlavně propouštění, které SŽDC pravděpodobně plánuje, neboť musí ušetřit asi 6 % financí a úspory se jistě budou hledat také na platech zaměstnanců a s tím související rušení pracovních míst. Otázka, zda bude správce infrastruktury platit drahám peníze za užívání nádražních budov či stavědel, v nichž mají dotyční zaměstnanci zázemí, je zatím bez odpovědi.
Paradoxem je, že ČD vlastní i budovy u tratí, kde dopravu provozuje soukromý dopravce. V současné době je podobný problém například s nádražím ve Varnsdorfu, kde ČD chtějí po dopravci Trilex tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží cestujicími Trilexu. Do doby vyřešení problému zůstane nádraží pro veřejnost zavřené.
| 19.2.2011 (8:00)
Nevidím jediný důvod, proč by ČD měly zadarmo dát k užívání TRILEXu nádražní budovu ve Varnsdorfu? V dnešní komerční době se prostě za všechno platí. Jednou to je prostě majetek ČD, tak proč by to měl někdo používat zdarma.
Taky by mě zajímalo, jak pak budou fungovat stanice, kde výpravčí, hláskaři, hradlaři prodávají ve stanicích jízdenky? Pochybuju, že by prodaváli jízdenky dál, když to je vlastně pro cizí firmu. Tady by zase musely ČD něco SŽDC platit, aby to tak zůstalo a nebo, to je víc pravděpodobné, dojde ke zrušení prodejny jízdenek a to je další "plus" jak přilákat cestujíci. Takže každá mince má dvě strany, nic není jenom černé a bílé.
Vznik SŽDC
Na základě zákona o transformaci Českých drah, státní organizace (č. 77/2002 Sb.) došlo 31.12.2002 k zániku státní organizace České dráhy bez likvidace. K 1.1.2003 vznikly dvě nástupnické organizace, a to České dráhy, a.s. a státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
SŽDC je zapsána do obchodního rejstříku u Městského soudu v Praze, oddíl A, vložka 48384, IČ 70 99 42 34, DIČ CZ70994234.
* Hospodaří s majetkem státu, který tvoří především železniční dopravní cestu.
* Plní funkci vlastníka dráhy, zajišťuje provozování, provozuschopnost, modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty.
* Přiděluje kapacitu dopravní cesty a od 1.7.2008 je také provozovatelem celostátní železniční dráhy a regionálních drah ve vlastnictví státu.
V roce 2002 byl předkladatelem zákona č.77/2002-viz výše, odborář a socialista Kapoun. Ten ve spolupráci s Jaromírem Duškem a generálním Zeleným vymysleli fintu, jak uzákonit další všemocnost Českých drah. Do nově vzniklé SŽDC přešli lidí z ČD a ti byli a jsou stále loajální ke své matce-vychovatelce. Nyní ministr p.Bárta chce ty kapounoviny, duškoviny a zelenoviny napravit a já mu přeji mnoho úspěchů.
Také bych si přál, aby byli hnáni k zodpovědnosti ti, co zavinili tento "guláš"v podobě trestného činu Porušování práv a povnností při správě cizího majetku.
FRK
Nebylo by u nás použitelné to, co se praktikuje třeba v norsku - udělat z nádraží jistý styl trafiky a rychlé občerstvení, kdy cestující může přijít půl hodiny před odjezdem vlaku a dát si kafe nebo udělat to samé po tom co přijede z práce? Případně vzít si s sebou kafe v kelímku s víčkem do vlaku?
Třeba by se díky tomu nemusela zavírat některá nádraží.
Ale je otázkou, jestli tohle u nás někdy někoho napadne.
Každá nemovitost má (v účetnictví ČD) svou hodnotu. Nemůžete jen tak, z ničeho nic, je z účetnictví vyvést a to bez jakýchkoliv kompenzací, tedy zadarmo. A nebo za symbolickou 1,- Kč za nemovitost, za pozemek.
Kdybyste to udělal, tak by nemovitosti měly v účetní hodnotě u SŽDC hodnotu 1,- Kč a z té by se po dobu životnosti (odepisuje se 50 let) počítaly odpisy jako náklad, z toho se vypočítávaly náklady na "pronájem" dopravcům. Byla by to cesta do pekel, protože s tím by si SŽDC nevydělalo ani na prostou údržbu svých budov.
Tudy - převést bezúplatně nebo za symbolickou cenu - cesta nevede. Bohužel.
Ano, při dělení se nikdo neptal. Nemusel. Dělil se majetek jedné společnosti, vznikaly dvě nové, každá se svými právy.
Na rozdělení a vznik SŽDC stačil legislativní výčet: Usnesení vlády České republiky, jímž byla založena akciová společnost České dráhy: č. 733 ze dne 10.7.2002.
Nicméně nepopírám že právo se ne vždy řídí prostou logikou a zdánlivě jednoduché věci nás nutí dělat složitě...
Dříve byly České dráhy jediným podnikem, jedinou firmou.
V momentě, kdy se přistoupilo na dělení - zvlášť SŽDC coby správce a provozovatel drážní cesty a zvlášť České dráhy coby jeden z mnoha dopravců využívajících dopravní cestu, proběhlo rozdělení jen "polovičatě". Pod SŽDC zdaleka nepřešlo všechno, co by mělo. (Nechce se mi hledat v historii, ale myslím, že i díky hlasům odborářů to neproběhlo, jak by mělo).
Rozdělením vznikly dvě samostatné společnosti: České dráhy, akciová společnost (jediným akcionářem je prozatím Česká republika), a Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Každá z nich má v účetnictví zanesen svůj majetek.
A pokud se má tento majetek převést na jinou firmu, tak je nutná nějaká kompenzace. V tomto momentě finanční. (Za osobní ochranné pomůcky a stejnokroje zaměstnanců, kteří přejdou od ČD k SŽDC, za nemovitosti, které změní majitele...) I když jsou obě společnosti na první pohled státní, po ekonomické stránce to v daný moment nejde jinak.
Buď by se to mělo udělat pořádně hned na začátku a nebo - jak někde před nedávnem zaznělo - znovu sloučit ČD a SŽDC, předefinovat rozdělení majetku a znovu a pořádně to rozdělit.
A že je současný stav více než špatný, o tom svědčí fakt, že České dráhy, které nevyhrály tendr na Liberecku, zavřely stanici Varnsdorf, protože chtějí, aby jim TRILEX platil ošlapné...
Nelze si přát nic jiného, než aby současný ministr dopravy dotáhl přesuny a reorganizace do zdárného konce a tyhle chyby svých předchůdců rychle napravil.
Ještě spravedlivě dořešit ty nádražní budovy, které kdysi postavily různé společnosti, ale postupem času připadly státu. Pokud chce někdo (nechci specifikovat kdo) inkasovat ošlapné, tak od všech dopravců, České dráhy nevyjímaje.
Uzavírání budov z důvodu nevyřešeného ošlapného je už za hranicí zdravého rozumu.
Budovy (případně místnosti), ze kterých se řídí provoz by měly měly spadat do gesce SŽDC.
Potom bych považoval tuto věc v zásadě za dořešenou.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










