Praha — České dráhy neustále pracují na zvyšování kvality svých služeb – posledním počinem bylo zavedení prémiových služeb v první třídě několika vybraných vlaků. Mezi tyto kroky jistě také patří zřízení postu ombudsmana kvality. Od 1. března 2011 bude dohlížet na kvalitu poskytovaných služeb bývalý ředitel pražské ZOO, Petr Fejk. Právě od Fejkových úspěchů a zkušeností ve vedení ZOO si České dráhy stejně jako ministr dopravy slibují výraznou pomoc v boji s přicházející konkurencí.
Fejk by se měl starat o zlepšení komunikace drah s veřejností, zejména pak při vyřizování stížností a podnětů došlých do listárny, další systémové změny kvalitativních standardů služeb a školení personálu. Dohlížet bude také na nové projekty pro cestující, mezi které patří i zmíněné služby ve vozech první třídy. Důležitým aspektem pro cestující je mimo jiné i chování vlakových čet, což připustil i samotný generální ředitel ČD Petr Žaluda. Vzorem pro ČD mají být Německé či Rakouské spolkové dráhy.
Post ombudsmana kvality byl v rámci Českých drah vytvořen až v těchto dnech; dosud byly standardy služeb zejména v kompetenci Odboru produktů a obchodu ČD.
Zdroje: České dráhy; foto: Wikipedia Commons

Pokud chápou ČD funkci takto, tak lze panu Fejkovi popřát k nevděčnému místu a nad ČD mávnout rukou. Populární tvář jako fackovací panák je hezký tah, ale asi vydrží zlepšovat štít ČD jen krátce. Viz dosavadní paní ombudsmanka.
Pokud chápou ČD tuto funkci jako někoho, kdo má:
1. vedení ČD předkládat vize a projekty shrnutelné pod "orientaci na zákazníka"
2. vyjadřovat se (silným hlasem, schopným změny) ke všem probíhajícím či chystaným činnostem ČD právě z pohledu "orientace na zákazníka"
(polopaticky - stejně jako se každý projekt dává, například v rámci analýzy rizik, k povinnému vyjádření právníkům a daňařům, dávaly by se všechny projekty tomuto člověku)
3. řídit a kontrolovat jak vlastní projekty podle bodu 1 tak ovlivňovat celofiremní projekty dle bodu 2.
Pak to samozřejmě není ombudsman, ale cosi ještě nad klasickými PR manažery. Nejde totiž jen o vztahy s veřejností, ale i o změny ve firmě ve vztahu k veřejnosti. Na což klasický ombudsman či PR manařer nemá dost síly - pokud nemá podporu GŘ či představenstva, kteří orientaci na zákazníka prosadí silou.
Netuším, kterou cestu mají ČD a pan Fejk na mysli - respektive bylo by hezké, kdyby to byla ta druhá.
Pozn. To, že nastupující ombudsman netuší, kolik stojí jízdenka z Prahy do Brna, je mimořádně dobrý příklad a může to být jeho výhoda.
V ideálním případě by to měl být on, kdo bude ČD brutálně tlačit do vize jednoduššího ceníku. Detaily a konkrétní sazby ať spočítají k tomu kompetentní, ale on by měl být ten, kdo vyvíjí ten tlak a zdůvodnit ho průzkumy, konkurencí atd.
Totéž samozřejmě s čistotou, ne-komunikací, návazností přípojů atd...
Jinak, co se týče kontroly, pochopitelně ne každou stížnost, ale namátkově a preventivně prověřovat, jestli se dělá to, co s dělat má. A prostě nechat padat hlavy v případě, že se tam někdo chová jako idiot, nebo nedělá vůbec nic.
U těch mimořádností si myslím, že problémy jdou spíš na vrub SŽDC, průvodčí když nic neví tak toho moc nenadělá. I když i tak může říct cestujícím aspoň to, aby viděli, že se aspoň snaží...
S přehledem nejhorší zkušenost mám s pokladními (ač nechci paušalizovat, je to cca 50:50). Neinformovanost, nepříjemné chování, neochota... a tak dále, známe asi všichni.
Ombudsman nemůže zvládnout všechno kontrolovat. Veřejné fórum (zákazníci kladou dotazy, pracovníci odpovídají) by se kontrolovalo "samo od sebe".
Když nějaký pracovník odpovídá na dotaz/stížnost s vědomím, že jeho odpověď uvidí všichni, bude odpověď daleko kvalitnější, než když odpovídá mailem jednomu člověku.
Mno a pokud Fejk bude ten, který veškerý personál naučí chovat se k cestujícím jako k zákazníkům a ne jako k obtížnému hmyzu, bude jeho role 100% naplněna.
Ale jinak, má vlastní zkušenost s průvodčími je víceméně pozitivní, pravda, čas od času člověk narazí na vola, ale jinak bývají už celkem slušní. Horší to bývá se znalostmi a s reakcemi v případě nějaké mimořádné události.
Fejk by mohl být garantem tohoto projektu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











