Praha — (Aktualizováno 15.6.11 - 18:45) Dlouho očekávaný nákup je o velký krok blíže k realizaci: přesně dva roky poté, co byla na železničním veletrhu Czech Raildays veřejnosti představena netrakční jednotka Siemens Viaggio Comfort pro dálkovou dopravu, oznámily České dráhy podle zákona o veřejných zakázkách záměr uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem na odebrání šestnácti souprav, jež v sousedním Rakousku jezdí pod obchodní značkou Railjet. Zájem o tento typ vozidel dopravce prezentoval již vloni 16. března na tiskové konferenci, týkající se obnovy vozového parku. Měsíc poté jsme informovali také o plánech společnosti převzít opci ÖBB v objemu šestnácti jednotek, kterou se Rakouské spolkové dráhy rozhodly neuplatnit. Dlouhé měsíce dohadů o převzetí poslední dodávky z celkového počtu 67 objednaných railjetů jsou teď patrně u konce. České dráhy s velkou pravděpodobností nakoupí všech zbylých 16 souprav v celkové ceně 200 465 900 eur. Při současném kurzu tak konečná cena činí 4,838 miliardy korun, a jedna souprava tedy vyjde na 302,39 milionu korun.
V rámci veletrhu Czech Raildays zástupci Českých drah také poodhalili své záměry, pokud k nákupu souprav dojde. Co se týče nasazení, tak nejdříve mají být nasazovány na vozební rameno (Hamburg) - Berlín - Praha - Vídeň - (Graz). S tím by také mělo dojít k uvolnění velkého počtu IC/EC vozů, které by pak mohly být nasazovány na mnohé vnitrostátní relace, ať se jedná třeba o spojení z Prahy do Českých Budějovic, nebo třeba také spojení Brna s Bohumínem přes Ostravu. V relativně krátké době by tak mělo dojít k radikálnímu zvýšení kvality vozového parku také u vnitrostátních dálkových spojů. Místo "koženek" by se tak i ve vnitrostátní rychlíkové dopravě měl objevit větší počet moderních klimatizovaných vozů.
Co se týče provedení o jaké mají České dráhy zájem, tak soupravy musí být pořízeny přesně v takovém provedení, v jakém je původně pořídily ÖBB. Případné změny pak budou muset být řešeny samostatnou smlouvou. Šestnách jednotek tak mělo být pro rakouské dráhy vybaveno například oddíly Premium Class, které České dráhy nechtějí. Je třeba ale vzít v potaz, že zatím fyzicky neexistuje ani jeden vůz z plánovaného nákupu. Můžeme tak vyloučit situaci, kdy by České dráhy odebraly soupravy v provedení ÖBB včetně vnějšího nátěru a vnitřního vybavení, které by bylo až následně demontováno a předěláváno do podoby pro ČD.
Zdroj: IS VZ US

No lepší je počkat, až budou v depu a do té doby tyto "drobnosti" neřešit...
Myslíte, že náplní podnikatelské činnosti ČD by mělo být nakupovat moderní soupravy a pronajímat je do zahraničí....?
tak Bmz ČD zajišťují de facto celou relaci Dresden - Berlin vč. toho vnitrostátního páru spojů + do Hamburku je to alespoň v jakémsi prokladu s ICE. Je docela zvláštní, že tahle docela zajímavá relace je zajišťována téměř výhradně vlaky EC odněkud z východní Evropy. Takže si myslím, že by to nakonec DB uvítaly - ale těžko odhadovat, nejsem drážní "insider".
Jak poslední dobou kolem toho bylo ticho, tak jsem osobně tipoval, že ČD s DB vytvoří nějakou soukromou firmu a ta to koupí společně (dle podílu km) - což by se nejspíš obešlo bez těch "výběrových" tanečků.
Vážně mi to přijde jako nejlepší řešení - těch našich Bmz není v Německu málo - vrátily by se domů + nějaké Bpmz DB - a radosti v českých zemích by bylo víc než dost.
Nebo ještě kombinovaný oběh Praha - Vídeň - Varšava, druhý den zpět
V úseku Berlin - Hamburg by byla využita Vmax 230 km/h, takže bych to vozil Taurusem - kterýho by v rámci reciprocity mohly zajistit DB (pronájmem nebo koupí od ÖBB - v dílnách ÖBB pár kousků pro přechodnost na SŽDC upraví - jak plyne z výše uvedeného, netřeba všech 16).
Dále by DB recipročně zajistily řádnou údržbu a úklid (bordelářští Češi toho nejsou schopni, viz stav našich Bmz).
A pak by nám sem ještě Němci mohli šoupnout pár desítek Bpmz (Bimzy ne!) do vnitra, zbytek dorovnat v cashi, ať se vrchní pánové z ČD můžou chlubit, jak jsou ziskoví.
Ať to Viaggo trochu vydělává - a né s tím jezdit ve vnitru za jízdné 1 Kč/km (jen Berlin - Hamburg je jízdenka za 70 EUR).
Toť Busmanův recept...;-)
Naopak pod touto hranici jsou vsechny zaby, tornada, veskere kozenky vcetne jejich dehumusaci, pri kterych zustaly puvodni lavice, ale take Acka a ABcka, u kterych v jednicce pri brzdeni clovek stejne ohluchne, pokud nema spunty v usich.
A k te pravdepodobnosti... pokud chci dnes z Plzne na Prahu, mam to 1:4 ze pojedu jako cestujici, jestlize zustanu ve vlaku (ale nesmim mit mistenku :-D). Tuhle pravdepodobnost dokazi 4 soupravy, kdy se na teto trase otoci kazda 1x denne.
Predpokladam, ze na trase Praha - Ostrava (pokud by se nejelo dal) by se jedna souprava mohla otocit 2x denne, jak to vychazi s relaci treba Praha - Brno - Bratislava (nebo Viden) netusim ... a proto se ptam, kolik cca sedmivozovych souprav rychliku u nas denne jezdi, coz ma s poctem vypravenych vlaku souvislost pouze neprimou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











