Doplněno: — Brno — Škodovka narazila – snaha Českých drah o nákup šestnácti souprav Siemens Viaggio Comfort z neodebrané objednávky ÖBB totiž dostala novou šanci díky dnešnímu rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten v pondělí ráno zastavil správní řízení, které Škoda Transportation iniciovala koncem června kvůli záměru ČD odkoupit rakouské soupravy bez otevřeného výběrového řízení. Prvostupňové rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné; po doručení verdiktu bude mít Škodovka patnáct dnů na to, aby podala odvolání a nechala rozhodnutí přezkoumat. Pokud této možnosti využije, je případný podpis smlouvy mezi ČD a Siemensem blokován až do ukončení odvolacího řízení. Šetření u ÚOHS se tak teoreticky může natáhnout až do konce října, což by vyžadovalo další prodloužení nákupní opce ze strany Siemensu, která aktuálně trvá do 30. září.
„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dnes rozhodnutí, kterým na základě důkladných právních analýz zamítl návrh společnosti Škoda Transportation ve věci veřejné zakázky na dodávku 16 kusů netrakčních komfortních jednotek pro dálkovou osobní dopravu, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření společnosti České dráhy,“ uvádí se ve velice stručném stanovisku, které ÚOHS zveřejnil v odpoledních hodinách. Antimonopolní úřad tímto krokem potvrzuje, že České dráhy neporušily zákon o veřejných zakázkách, když se netrakční jednotky od Siemensu rozhodly koupit přímým zadáním bez tendru. Spor o railjety se přitom rozhořel právě nad otázkou, zda je plánovaná akvizice skutečně mimořádně výhodná a časově omezená, jak tvrdily dráhy.
Ještě v polovině léta však kauza nabrala zcela nový rozměr, když při protichůdných odborných posudcích o výhodnosti railjetů začal ÚOHS zkoumat oprávněnost účasti Škodovky v celém případu. Poté, co plzeňský výrobce odmítl dodat dokumentaci k vlastnímu konkurenčnímu produktu, jenž by mohl dráhám nabídnout jako možnou alternativu, se debata z technických otázek přesunula k výkladu klíčových zákonů: zatímco zákon o veřejných zakázkách požaduje, aby předkladatel námitky byl relevantním soutěžitelem, jenž je schopný nabídnout alternativní produkt, Škoda samotná se naproti tomu stavěla do obecnější pozice dotčené osoby, jak jí definuje správní řád. Firma, jež v uplynulých desetiletích získala podstatnou část svých zakázek mimo otevřená výběrová řízení, totiž několikrát deklarovala svůj aktivní zájem napravit netransparentní prostředí udělování veřejných zakázek v Česku, a s touto vznešenější ambicí také oficiálně vstoupila do celé kauzy.
Zdroj: Ekonom.cz

Díky za info. Nikde to tu není, tak se zeptám. Jsou railjety klimatizované?? Dnes už by to mělo být standardem, ale stejně bych to měl radši od někoho potvrzené. Poslední tři týdny v béčku byly fakt luxusní xD
Předně ty vámi kritizované sedačky jsou naopak velice pohodlné a dobře sklopné. Podporují ergonomický tvar lidského těla, samozřejmě pokud nemáte 150 kg, pak chápu, že se radši vozíte v "osmisedačkovém" kupé. Samozřejmostí jsou zásuvky mezi sedadly, klimatizace, obrazovky s informacemi o průběhu cesty a přípojích, jídelní lístek, možná i wifi, což je však záležitost, kterou nevím, jak ČD ještě vyřeší.
Dalším plusem jsou samotné koncepce souprav. V každé by měl být k dispozici jídelní vůz a k tomu ještě oddíl, zabírající zhruba polovinu jednoho vozu, který je označen jako Board Cinema. Předpokládám, že v Rakousku to bylo koncipováno zejména na děti, které se obvykle při několikahodinových cestách nudí a toto je ideální cesta, jak je zabavit, aby přitom ve velkoprostorových oddílech neječely a nepobíhaly.
Dalším plusem je rychlost 230 km/h. V Česku ji zatím neužijete, leč kdyby tato souprava jezdila na trase Praha - Linz Hbf, je plně využitelná v celém rakouském úseku. Garantuji ze své zkušenosti, že rychlost vůbec nepocítíte. Zatím to snad stačí ... Railjety přinesou zlepšení kvality služeb, oživení o železnici a další podněty pro konkurenci.
Pokud railjet, tak co se resi? Nejaky sedadla? Tak sedadla (nebo dokonce barva!) muzou byt dobry nebo spatny snad v cemkoliv, ne?
Přesto ho zde mohu úspěšně rozvíjet. Ať se totiž ČD podaří koupit tyhle "railjety", nebo ne tyhle, ale něco podobného, nebo vůbec nic, tak pravděpodobně Béčka budou padat ze skály podobným tempem. Ať chceme nebo ne, nejvyššší expresní vrstva se postupně dostává do kategorie "na podnikatelské riziko", zatímco objednávka od státu bude klesat. Pokud tam ČD nenasadí něco velice slušného, udělají to za ně jiní, a průměrně slušné vozy ČD budou Béčka vytlačovat z té pomyslné skály tak jako tak, jen trošičku později. Navíc tu máme harmonogram soutěží o rychlíkové tratě, a vzhledem k zájmu soukromníků nečekám, že by se to dalo vysoutěžit nejen s béčkem, ale ani s něčím pouze neurážejícím. Takže nové vlaky, nejspíš jednotky, a další Béčka z kola ven.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











