Malá Morávka — V posledních měsících se objevovalo stále více zpráv o blížícím se konci několika regionálních tratí, u nichž Ministerstvo dopravy zahájilo správní řízení ve věci jejich zrušení. S příchodem nového ministra Pavla Dobeše však věci nabraly nový směr – jak uvedl mluvčí resortu Martin Novák, všechna správní řízení byla pozastavena a momentálně se hledají jiné možnosti řešení. Jako jediná tak na černém seznamu drah v letošním roce zůstala trať 312, vedoucí z Bruntálu do Malé Morávky, jež byla zrušena hned v lednu. Ani tento verdikt už ale neplatí – díky snaze obcí a železničních sdružení se podařilo rozhodnutí zvrátit, a 17km úsek na severní Moravě tak i nadále zůstává na železniční mapě Česka.
Na konci srpna, téměř půl roku po faktickém úředním zrušení dráhy, vydal ministr Dobeš rozhodnutí, kterým zrušil předchozí výnos svého úřadu. Vyhověl tak osmi rozkladům, které Ministerstvo dopravy krátce po zrušení železnice obdrželo. Jako první podal proti zrušení tratě námitku Klub přátel lokálek (KPL), po němž následovaly místní samosprávy a malí provozovatelé nostalgických jízd. Rozkladová komise, která rozhodnutí zkoumala, zjistila v procesu formální chyby a shledala uplatněné postupy jako protizákonné. Právě na nedostatky v uspíšeném správním řízení přitom zájmové organizace již delší dobu upozorňovaly. Během řízení navíc projevily o dráhu zájem obce, které ji chtějí převzít do svého vlastnictví ve spolupráci s dopravcem KŽC Doprava.
Celý kolotoč jednání však ještě zdaleka nekončí. Rozhodování se teď vrací na stůl Odboru drah Ministerstva dopravy, který však proces pravděpodobně přeruší a přenechá Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta bude jednat se zájemci o převod této dráhy do jejich majetku.
Zdroj: Ministerstvo dopravy - Úřední deska, Klub přátel lokálek, KŽC
| 2.9.2011 (7:00)
A Šlégr srovnává VRT a lokálky? Nějak jsem si nevšiml...
"Rozkrádání" podobných lokálek je zoufale ztrátový podnik. To, co vám zaplatí ve šrotu za kolejnice, ani nepokryje náklady na rozmontování. A za nudlovitý pozemek na zapadlém venkově mimo osídlení vám také nikdo moc peněz nedá.
V každém případě raději budu riskovat, že soukromníkovi dojdou peníze a trať bude chátrat, než aby ji SŽDC jednou provždy zařízla
Zapáté. Proč je motorák dražsí než bus - proto, že cena za vlkm - vlakokilometr je zprůměrovaná za vlak s deseti vozy i za solo motor bez pruvodciho. Kdyby to ČD rozpočítaly třeba na tuny nebo kapacitu, rázem by lokálky byly mnohem levnější.
Jistě cena za vlkm je zprůměrovaná, ale nechápu, proč by měl být km 810 dokonce levnější než km autobusu, jak jsou někteří přesvědčeni. I podle největších obhájců ř. 810 http://prch.wz.cz/index_soubory/stvanice.htm má 810 spotřebu 27 litrů, což tomu autobusu plně odpovídá. A problém nastane, když je třeba investovat do vozového parku, odpisy z Regionovy za 26 milionů se v té ceně jistě projeví.
Jinak na diskutovaných lokálkách se neušetří nic, protože provoz tam byl zastaven již dávno, proto se ocitly na pokraji zájmu SŽDC. Takže k té úspoře již došlo. Otázka spíš je, kolik se investuje do lokálek a regionálních tratí, které jsou v provozu, ono to nejspíš také nebude mnoho. Samozřejmě souhlasím s převodem lokálek za symbolickou cenu na drážní nadšence, obce či mikroregiony. Nechť tam funguje víkendový provoz.
Dovolím si odkázat na zajímavou diskuzi na dopravním netu: http://dopravni.net/zeleznice/11259/petice-proti-optimalizaci-zeleznicni-dopravy/
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










