..: Trať Bruntál - Malá Morávka zrušena nebude :..

Motorový vůz M 286.1032 na trati z Bruntálu do Malé Morávky, foto: Miloš Malá Morávka — V posledních měsících se objevovalo stále více zpráv o blížícím se konci několika regionálních tratí, u nichž Ministerstvo dopravy zahájilo správní řízení ve věci jejich zrušení. S příchodem nového ministra Pavla Dobeše však věci nabraly nový směr – jak uvedl mluvčí resortu Martin Novák, všechna správní řízení byla pozastavena a momentálně se hledají jiné možnosti řešení. Jako jediná tak na černém seznamu drah v letošním roce zůstala trať 312, vedoucí z Bruntálu do Malé Morávky, jež byla zrušena hned v lednu. Ani tento verdikt už ale neplatí – díky snaze obcí a železničních sdružení se podařilo rozhodnutí zvrátit, a 17km úsek na severní Moravě tak i nadále zůstává na železniční mapě Česka.

Na konci srpna, téměř půl roku po faktickém úředním zrušení dráhy, vydal ministr Dobeš rozhodnutí, kterým zrušil předchozí výnos svého úřadu. Vyhověl tak osmi rozkladům, které Ministerstvo dopravy krátce po zrušení železnice obdrželo. Jako první podal proti zrušení tratě námitku Klub přátel lokálek (KPL), po němž následovaly místní samosprávy a malí provozovatelé nostalgických jízd. Rozkladová komise, která rozhodnutí zkoumala, zjistila v procesu formální chyby a shledala uplatněné postupy jako protizákonné. Právě na nedostatky v uspíšeném správním řízení přitom zájmové organizace již delší dobu upozorňovaly. Během řízení navíc projevily o dráhu zájem obce, které ji chtějí převzít do svého vlastnictví ve spolupráci s dopravcem KŽC Doprava.

Celý kolotoč jednání však ještě zdaleka nekončí. Rozhodování se teď vrací na stůl Odboru drah Ministerstva dopravy, který však proces pravděpodobně přeruší a přenechá Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta bude jednat se zájemci o převod této dráhy do jejich majetku.

Zdroj: Ministerstvo dopravy - Úřední deska, Klub přátel lokálek, KŽC


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 2.9.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PN  mail  
02.09.2011 (12:49)  
AD 6360: Nevím čí názory jsou extrémní, ale podle mne na Želpage mnohem horší světlo vrhají názory, které tu zastupují Marek Tomek a Tomáš Jirota. A co je horší, vrhají stín i na celou komunitu fandů železnice, protože naštěstí ne všichni jsme takový zaslepenci, abychom chtěli udržovat každou jednu zapadlou lokálku na úkor hlavních tratí.
02.09.2011 (12:36)  
Michal Jaroš: Děkuji, je vidět (a jsem tomu rád), že se redakce ŽP od šotonázorů distancuje. Možná se to někomu bude zdát přitažené za vlasy, ale extrémní názory ála PN pak vrhají strašlivé světlo na celý server, co je určitě škoda.
registrovaný uživatel Marek Tomek  mail  
02.09.2011 (12:33)  
Petře Nováku - podle všech relevantních právních názorů vyplývá, že dráha je veřejný statek. Čili nevidím nic špatného na tom, že existuje a vlastník je povinen se o něj starat.
02.09.2011 (12:21)  
Jen pro vysvětlení pro všechny, než tu zase začnou nějaké hádky - všechny tratě, které se měly zrušit, bez výjimek, přejdou pod soukromé vlastníky, všude jsou zájemci. SŽDC tím ušetří oproti zrušení, jelikož nemusí platit za demolici a trať může dále sloužit svému účelu. SŽDC do těchto tratí vůbec nic v posledních letech neinvestovala, s výjimkou občasného průřezu vegetace. Ti, co byli loni na akci 9 let ŽP na trati Čejč-Uhřice, kde SŽDC v médiích tvrdila, že tam investuje milionové částky na údržbu, tak jste viděli na vlastní oči, jak to není pravda (pomalá jízda po celém úseku 20km/h, PZZ nefunkční, i ta vegetace ne uplně v pořádku, a přišli na to den předem, že to není sjízdné traťovou rychlostí 40km/h, takže je vidět, jak často tam někdo byl). To samé mohu s přehledem říci o trati Čelákovice-Mochov či Bošice-Bečváry, kde jsem rovněž v létě sám jel. U trati Kralovice-Mladotice, která je zarostlá a 20 let neudržovaná, tak nechápu, jak tam SŽDC chce ušetřit. Rušením těchto lokálek (teď mluvím o těch, u kterých probíhalo správní říení na MD) se NIC neušetří, jelikož se do nich nic neinvestuje. SŽDC dle mého soukromého názoru částky na údržbu uměle nadhodnocují, viz příklad Čejč - Uhřice výše.
registrovaný uživatel PN  mail  
02.09.2011 (11:50)  
Marek Tomek: Ano, přesně tak, KPL žádné lokálky vlastnit nechce, chce aby je vlastnila SŽDC a platil stát. To je přesně ta zaslepenost šotoušů, proti které je třeba bojovat. A skvěle ji dokládá i ta petice, na kterou odkazuje Tomáš Jirota. Jsou v ní věci, se kterými se mohu ztotožnit, jenže ty zabíjí bezduchá demagogie příznivců lokálek, kteří si ani neuvědomují, že tím, že chtějí aby u nás byla hromada lokálek, byť i udržovaných za nižší cenu (viz ten požadavek na zřízení kategorie malodráha), škodí důležitějším tratím. Pokud jsou ty tratě lukrativní a smysluplné, jak se nám KLP a jemu podobní snaží namluvit, tak ať je převezmou a provozují za své a nebo najdou nějakého soukromého zájemce o ty tratě. Ale provozovat je z našich daní je nehorázné plýtvání, i kdyby se to týkalo jen nějakých „drobných“, protože i ty se dají lépe využít, třeba na to, aby se mezi Brnem a Přerovem „netrhaly šrouby“.
Michal Jaroš: Všechny až na výjimky? Nezlobte se na mě ale i kdyby ta výjimka byla jedna jediná trať v délce několika málo kilometrů, stále by to bylo příliš. A jak víme, že opravdu přejdou do soukromých rukou, že to zas někdo jako KPL, kteří podle té petice chtějí, aby ty tratě dál zůstaly SŽDC a investovaly se do nich peníze nás všech, nevloží a nepřekazí to?
02.09.2011 (11:32)  
Ano, všechny lokálky kde zrušení hrozilo, převezmou soukromí zájemci, až na výjimky. SŽDC tím ušetří milionové náklady na demolici a zrušení. SŽDC do těch lokálek už dávno nic neinvestovala!, proto je jejich stav takový, jaký je. Lidi typu Vás, PN, opravdu nechápu. Než něco příště vyřknete, zkuste si nejprve vaše tvrzení ověřit.
02.09.2011 (11:31)  
Panenko Podsrpenská, to je zase v alejích nablito. Číst však šotoušské perly je na druhou stranu úžasná zábava, ukazující, jak naši milí fandové železnice nemají o skutečné železnici ani páru.
PN: naprostý souhlas, ostatní podívejte se na meziměstské tratě typu Brno - Přerov, Plzeň - ČB či jiné, které doposud neprošly přestavbou na VRT, případně NBS (na 160-200 km/h), případně koridorizací (120-160) tam kde nemá VRT takový potenciál.
Tak například výše uvedený výrok (nebo výtok?) má u mne 100 bodů, protože srovnávat lokálku (a "ušetřené" peníze) s VRT, snad může jen opravdu jen ... Šlegr xD xD xD
registrovaný uživatel Marek Tomek  mail  
02.09.2011 (11:03)  
Přátelé, Klub přátel lokálek není dopravcem, nemá vozidla a ani ambici vlastnit dráhu. KPL pouze bojuje proti aroganci mocných a zaslepenosti šotoušů
02.09.2011 (10:54)  
PN - Vážený pane, do těch vašich údajně "nepotřebných lokálek" už stejně stát žádné peníze nedává, nanejvýš (ne)provádí nezbytné opravy, viz. neutěšený stav Švestkové dráhy, který zde byl i před zastavením pravidelného provozu krajem v roce 2007. I když zde jezdí jen letní víkendové vlaky JHMD, spoje využívali i místní. Vlak supluje povětšinou mizernou autobusovou dopravu, která nenavazuje na spoje vlaků apod. Letos kvůli sabotáži SŽDC jezdil motorák M 262 jen do Třebívlic. Argumenty proti rušení lokálek zde: http://www.zmenpolitiku.cz/petice/112/proti-optimalizaci-zeleznicni-dopravy/
02.09.2011 (10:51)  
240.025: ano, podivejme se nejen na tyto trate, ale zejmena z vlaku na jejich okoli. Az se bude koridorovat, budeme se cumet do zdi.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko