Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Vždyť jsem psal, že kontrolu lístku beru a jinak nic.
Mě nevadí konkurence na kolejích, ale to, že je žlutá. Zřejmě trpím nějakým nedefinovatelným odporem (to je možná silné slovo, ale jiné mě nenapadá) ke Žlutýmu. A nejde jen o vlaky. Když už musím jet někam dál busem, tak čímkoli jiným, jen ne žlutým. Asi se to některým zde nebude líbit, ale to ja tak všechno, co s tím můžou dělat.
A pak se objeví soukromá firma, která ukazuje, že na kolejích nemusí umět jezdit jen jeden monopolista a dokonale využívá všech marketingových možností. A tak když se nedá plivat pod heslem "žádné žluté vlaky neexistují" alespoň se chytáme každého stébla, každé chyby... A České dráhy se chovají zatím naprosto sebevražedným klidem a jen tak potvrzují, jak důležitá událost se odehrála.
Ale nechme si celkové hodnocení na pozdější dobu - po půl roce, po roce nebo ještě později.
Cize v oboch spolocnostiach musis mat jednu interakciu s palubnym personalom.
Jančura ovšem 100% odhadl to, co Češi chtějí - levné pivo a pěkné holky (kluky). A je jim pak upřimně jedno, jestli pojedou o hodinu déle a za víc peněz. Vot markeťink ;-)
Já tedy toto rozhodně nevyžaduji. Všechny ty služby navíc mě akorát otravují. Mě úplně stačí, když mi průvodčí zkontroluje lístek a pak ať už mě nikdo neruší.
spíš pokud chcete být objektivní, by jste měl poukázat na fakt, že z těch x vlaků CD je y na lokálkách, kde je přeci jen nižší riziko než na přecpaném koridoru....
Pro jednou musim nesouhlasit: To si nejsem jist. CD a CD C na takovych lokalkach udelaly take kiksy. Co treba D3 - Vodnany a Bavorov? Naopak. Na koridorech a zabezpecenych tratich i zab. zar. dokaze pri nepovolene operacci uplne zastavit provoz v uzlu. Dokaze to dispecer na D3? Takze nesouhlas. Toto si myslim, ze je objektivni nazor
A jeste neco. Nechci vypadat jako stoupence modrych, je pravda, ze se SNAD nekterym modrym rozsviti a zacnou neco delat. Ale ty pokladni, vl. cety, dispeceri a ostatni z provozu za to nemuzou. Zak si slovo substrat atd nech od cesty. Nebo budu rikat, ze jsi krexxn. Kdyz jezdi 12 hodin, nebo jsou v praci 2 dny se spanim 6 hodin mimo domov, co maji delat? Kdyz tam prijde debilek, ktery se chce prat a pak druhy, ze zapomel vystoupit, kdyz vlak tu stanici projizdi atd. Takze ty z tech lidi delas debxxy jak pises? Je mi te lito. Nadavej o nekolik pater vys, ale ne do provozu. To je ubohe
1) nezajistěná pistole - nepsal jsem nevydávat z.pasy, chtěl jsem říct, že pokud se mi taková věc stane, ponesu následky, a výmluva že je to dětská nemoc, u soudu/policie jako omluva neobstoji...
stejně tak, pokud chceme být objektivní, musíme uznat, že těch MU je více než je zdrávo a že tedy tuto stránku zatím moc dobře nezvládli, to je objektivní fakt, a výmluva dětských nemocí na tom nic nemění.....
ale jestli jste si vsiml, nikde jsem nepsal, že mu maj odebrat licenci....
2) to jak kdo k vlakům přišel nemá nic společného s úvahou, že někdo se stejným počtem MU odjezdí tisíce vlaků a někdo 6
spíš pokud chcete být objektivní, by jste měl poukázat na fakt, že z těch x vlaků CD je y na lokálkách, kde je přeci jen nižší riziko než na přecpaném koridoru....
Ta pistole je taky argument. Koleje jsou koleje a silnice silnice. Uase hrusky a pisek dohromady. 16 vlaku - 4 prusvihy. to ke kazdy ctvrty vlak RJ s prusvihem. A co udela Blesk? Vyveze se s Jancurou a dostane kafe. Cestou zpet si VYBERE nejaky R(vnitro), ne IC jako cestou tam. Takze nefer jednani. Uz je podano trestni oznameni na media. Kdyz chteji porovnavat, at si vybiraji vlaky stejne kategorie. Ano, CD by prohraly. Ale bylo by to jen ve Wifi, ktere u RJ stejne zlobi, na zachode nehraja m uzika a nelezou Vm do prxxle stewardi, kteri se 3x za cestu Praha - Pice vnucuji, zda neco nechces. To Vlakusky jen pozoruji a pri sebemensim zavrteni priskoci. Ano, jen v 1. tride. Vim, ale radeji pojedu s CD, nez si dopravat kafe v pojizdne rakvi. Promin, ale az se naucite jezdit, pak nebudu nic proti Vam mit. Tahle Tva politika, to mi v usich zni jako Ondrujovina. Koneckoncu ta ruzova: designed by Ondruj (omlouvam se za pravopis). Mate zlute vlaky a ruzove kosile? Kde je logika?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































