Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Blaboly o tom, jak se kvuli RailJetu muzou zhorsit sluzby na jinych tratich (vesmes dotovanych ze statnich/regionalnich rozpoctu), protoze jsou vyzobavany ty tresnicky tomu uz jen davaji korunu...
Já mám za to, že ČD nepotřebují (krom strojvedoucích) kohokoliv lákat. I kdyby zfleku režijky zrušily, naprostá většina zaměstnanců stejně zůstane, neboť kdyby měli dělat kdekoliv jinde, bylo by to pro ně horší než u ČD bez té režijky.
V tomto článku je přímo ukázkově "nezaujatá" pasáž:
Někteří cestující ale nechtějí při cestě do Brna nebo Prahy přestupovat a preferují raději přímý spoj. Ze Zlína do Prahy můžou využít například vlak Zlínský expres, ovšem plné jízdné stojí 384 korun. U Student Agency se dá trasa s přestupem v Olomouci koupit už za 230 korun.
Já oponuji:
Ze Zlína do Prahy můžou využít například vlak Zlínský expres, v němž se mohou svézt už za 200 korun. U Student Agency s přestupem v Olomouci stojí plné jízdné 350 korun.
Tak za prvé - jen tak pro ujasnění - vlakem nejezdím, protože tam, kam jezdívám, žádná trať nevede. Tudíž se můžu řadit k absolutně nezaujatým. Mě je upřímně jedno, jestli pojedu se společností Franty Joudy nebo Pepy z Depa. Ale určitě si vyberu tu, která mi bude více vyhovovat. Některé reakce tady mi připadají jako výkřiky někoho, komu vadí, že na spoje RJ neplatí režijky. To je celé. Já osobně bych tento nesmysl už dávno zrušil a nahradil třeba nějakým speciálním jízdným pro zaměstnance. Neumím si představit, že by třeba zaměstnanci masokombinátu měli zadarmo maso.
A také nevím, jak víc zaměstnanci drah pracují oproti ostatním odvětvím, že by měli mít nějaké výhody a další výhody pro rodinné příslušníky. Víte kolik by se režijkáři zaplnilo vlaků? To by byla panečku rentabilita. A tím jsem skončil...
Ale jistěže mohl. Připravuje se online propojení POPek.
Ale ono by to šlo i offline. Ano, nějaký vykuk by se mohl dostat do mínusu. Jenže to nevadí, známe jeho totožnost, můžem mu jeho InKartu, (za kterou dal peníze, záleží mu na ní), zablokovat, dokud to nevyrovná. A pokud nevyrovná? Škoda bude menší než přínos, který ta flexibilita celkově přinese ...
A presto, ze nevyjeli, cestujici na tom vydelali - primym nasledkem totiz byla eLiska a BExy.
Ono totiz, pokud by si byly CD jiste, ze vse delaji spravne a jsou ciste jak lilie, proc by nejak reagovaly na - vasimi slovy - metace hnoje?
zirecek > "nova gastronomie" uz bezi nejaky patek, prave pod hlavickou JLV. Pokud byla vypoved resena uz davno v minulosti, je to trestuhodne selhani PR u modrych, ze to vyslo "nahodou" prave ted.
Jako budoucí dopravce mám dvě možnosti:
1) Požádám o přidělení tras a teprve když mám jistotu, že je dostanu, tak budu za těžký prachy shánět vozidla.
2) Za těžký prachy seženu vozidla a pak budu čekat, jestli mi bude přidělena kapacita dopravní cesty.
Rozumný podnikatel volí první možnost.
Asi byste MĚL ZKUSIT PODNIKAT, abyste si uvědomil, že existuje něco jako úřední či technické překážky a pak teprve soudit. Existujě něco jako lokomotivní pool, ale jak nemáte razítka jste v řiti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































