Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Vy jste, milý pane ty vagony,lokomotivy RTe viděl, jak jsou připraveny vyjet? Já ne - zato bylo pak možno všude číst, jak ČD brání, nechtějí, moloch, všechno špatně, zkrátka obvyklé (ln mf ref resp) metání hnoje. No a jelikož nebylo ani mediálně využito případného placení storna (pokud vím, měly být náležitosti pronajímány) lze dovodit, že to byla účelová bublinka. Á la radar v Brdech.
A kdyz uz tento krok preskocime, dotycny poskozeny se nam sam ozve, tak ho stejne budeme ignorovat, abysme ten svuj titul jeste potvrdili, ze :-))))
babilon > vsak by epikem platit slo i ve vlaku, ale chybi onlajn spojeni. A jen tak mimochodem, dotedka mi neni jasne, jak to presne funguje s nahravanim udaju na kartu - dokupoval jsem si doplatek do jednicky na tyden pres net, na pokladne si nechal kartu (resp. udaje na ni) aktualizovat - ovsem bonusy z eshopovych jizdenek se mi na kartu nenahraly. K tomu doslo az pote, co jsem v cilove stanici penezenku dobijel.
Takze radsi vubec neresim, proc neni mozne aktualizaci dat udelat v automatu.
RTex nebyl podvodník? Tak co proboha celá jejich akce sledovala? Jenom (anti)reklamu! Bez mašin, vozů, smlouvy o pronájmech nebyly uzavřeny (alespoň placení storna z důvodů manýrů zlého Molocha nikdo neinzeroval), zadání bylo jednoznačné - poškození "hnůůůsného Molocha", Moloch brání, Moloch nechce, někdo možná chtěl postrčit schválení rušivých vozidel, atp. atp. Zájmů jiných, než (pouze)jezdit více než dost.
Ono není špatné si čas od času tyto záležitosti připomenout, někdo může zapomínat (jako já, když jsem zaměnil dva subjekty)......
Pokud chcete "nabít" normální peněženku, taky nestačí pár kliků doma a musíte k bankomatu. Šlo by to sice řešit virtuálním účtem (jako má např. Jančura), ale pak byste zase nemohl platit EPIKem ve vlaku.
Samosebou tu pokrok je, velmi vyrazny - ovsem stale je co zlepsovat a ve srovnani se sluzbami RJ (treba moznost stornovani jizdenky nebo "bezdotykove" odbaveni ve vlaku) je to stale malo. A jednoduche to neni ani nahodou, spis bych rekl, ze slozite je to stejne jako puvodni verze, ale pri teto urovne slozitosti to umi vic.
ale ja s tim preci nezacal! obrat se na hnattika, to je jeho parketa. ja jezdim autem, a litam letadly. vlak minimalne...
z toho Vás pánové vyvedou první zkušenosti, zpoždění budou mít ještě větší než ČD a hlavně na žlutásky nečekaj přípoje...
brani ti nekdo, nebo neco, jet s jinym dopravcem? pokud ma dopravce A pripoje smerem, kterym potrebuju jet, zatim co dopravce B nicim takovym nedisponuje, normalni a INTELIGENTNI clovek si zvoli spravnou variantu.
ti mene premyslivy jsou na zelpage a poukazuji na svoji vlastni slaboduchost...
ex post: Karel me predesel - diky, Karle -:)
Víte, co mi přijde komplikované? Když si v e-shopu koupím jízdenku, zaplatím jí kartou, ale pak si jí musím s prominutím jak debil vyzvednout na nádraží v automatu.
Nebo, když si doma z kreditky dobiju 600 do EPIKu, ale pak musím jít na nádraží s kartou, vystát frontu u okýnka, aby mi tam těch 600 Kč nahráli DOOPRAVDY.
Nebo, když si objednám SporoTiket a místenku. Doklady mi přijdou v PDF na mail. Na místence je napsáno, že je to platný doklad, na SporoTiketu, že to platný doklad není. Dojedu na nádraží, přijdu k automatu, přiložím kartu. Čekal byste, že se mi zobrazí: "Vážený zákazníku, vítejte. Máte zde doklady k vyzvednutí, klikněte, vytisknu je"? Já ano. Ó né. Nestane se nic. Takže vyzkoušíte polovinu nabídek, až se trefíte do položky E-shop. No a nakonec Vám vyjede co? Oba doklady :-)
Vám tohle připadá normální? Jednoduché? Intuitivní? Podívejte, jistě je to obrovský krok vpřed, že si vůbec můžeme online nějaký lístek u ČD koupit a jsem za to rád. Možnost nakoupit v automatu je taky fajn, je to pokrok. Ale prosím, neříkejte, že je to jednoduché. Do toho to má ještě hodně daleko.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.

































