Praha — Ministerstvo dopravy již vypracovalo definitivní seznam staveb, které příští rok pozastaví nebo vůbec nezahájí. Ačkoliv byl rozpočet tohoto resortu navýšen o necelé čtyři miliardy korun, výrazné šetření se dotkne, bohužel, další výstavby obchvatu hlavního města a v neposlední řadě také železničního koridoru do Českých Budějovic, jehož termín dokončení bude už potřetí odsunut. Zelenou naopak dostává výstavba dalšího úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a modernizace nejfrekventovanější české dálnice D1. Lze tak říct, že ministerstvo přímo preferuje rozvoj neekologické automobilové dopravy.
Koridor do Budějovic? Počkejte si deset let…
Ministr Dobeš původně požadoval pro svůj resort 8,8 miliardy korun, což se však ukázalo jako nereálné. Rozpočet byl nakonec navýšen o necelou polovinu požadované částky – o 3,8 miliardy. Červenou proto dostala zejména další výstavba IV. tranzitního železničního koridoru, vedoucího z Prahy do Českých Budějovic, a to minimálně v úseku Nemanice - České Budějovice. Termín jeho dokončení bude odsunut už potřetí; podle původního plánu měl být hotov již minulý rok. Jak poznamenal mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla, nyní se může koridor dočkat dokončení až v roce 2020. „Z našeho pohledu je to už věc, která je i mezinárodní ostudou,“ podotkl náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba.
Škrty se netýkají pouze této lokality – odložena bude i modernizace trati 171 v úseku Černošice - Karlštejn a trati 320 v úseku Český Těšín - Dětmarovice. Mezi stavby, které by měly bez problémů dále pokračovat, patří například tzv. průjezd Plzní (modernizace železničního uzlu Plzeň za zhruba 1 miliardu korun) nebo modernizace úseku Plzeň – Rokycany, který je součástí III. tranzitního železničního koridoru. Částka zhruba půl miliardy korun bude investována do zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech.
Peníze nejsou už ani na kontrolu čistoty
Usilovné hledání úspor ve státním rozpočtu se dotklo i kontroly čistoty v tuzemských vlacích. Dohlížet na dodržování smluvních podmínek mezi ministerstvem a Českými drahami teď bude jediný člověk, ostatní kontroloři byli propuštěni. Jedna kontrola tak připadá přibližně na jeden z čtyřiatřiceti tisíc vypravených vlaků. Statistiky Drážní inspekce však jasně hovoří již nyní o meziročním poklesu kontrolovaných vlaků na šestinu, tedy z loňských 420 spojů na letošních 75. Je nutné podotknout, že i přes tento nepříliš vysoký počet kontrol bylo uděleno celkem 455 pokut v celkové výši sedm milionů korun. České dráhy přiznávají, že výsledky těchto šetření jim výrazně pomohly ve zlepšení kvality služeb – na úklid najaly novou firmu a nastavily nové standardy kvality cestování.
Zdroj: ČT24, ČTK/Finanční noviny

-- Tohle nejak souvisi s ekologicnosti toho nebo onoho?
Souvisí. Ekologie není jenom o energii a emisích, ale i o záboru místa. V USA to sice "vyřešili" rozšírením silnic v aglomeracích na 8 pruhů i více, to ale kvalitě života v tom městě příliš nepřidá ...
Nejde ani tak o druh energie, jako o množství. A té vlak spotřebuje na oskm méně než auto (pokud srovnáváme moderní auto a moderní vlak, ne mnohá vozidla z našeho vozového parku).
Tohle nejak souvisi s ekologicnosti toho nebo onoho? Ta cisla v clanku (ktera take nedovedu posoudit, ale je na nich zajimave to, ze kdyz to ma vyznit na "podporu" verejne dopravy a delala to "urcita skupina lidi", tak to asi tezko zkreslovali na stranu IAD...) se venuji mytu ekologicnosti. Na kterou "nenapadne" narazime i ve zcela nesmyslne hlasce v tomhle clanku...
Jestli mají problém s tímhle kouskem, tak co pak tunely Ševětín - Nemanice (které by opravdu pomohly)? Na to dojde až my budem pod drnem.
Já si právě myslím, že spousta lidí by raději využila moderního vlakovýho spojení, než se unavenej nebo rozespalej potácet autem jednou nohou v hrobě a druhou v kriminále. Jenom se k tomu právě musí vytvořit ty podmínky. A to, bohužel, není zadarmo.
Přesně tak. Kdyby se dodělal IV.koridor celý (prý 2h rychlík a 90 minut pendolíno) a ty dvě silniční spojení nechaly v současném stavu, tak z toho může být druhá Ostrava. Modal split by se konečně posunul ve prospěch železnice ..
...kolik lidi dnes jezdi do Budejovic autem a kolik ve smradlave kozence? A kolik lidi bydli po trase I/3, kteri snaseji tu neumernou dopravni zatez?
Já si právě myslím, že spousta lidí by raději využila moderního vlakovýho spojení, než se unavenej nebo rozespalej potácet autem jednou nohou v hrobě a druhou v kriminále. Jenom se k tomu právě musí vytvořit ty podmínky. A to, bohužel, není zadarmo.
Jinak co se týká úseku Praha-Beroun, zrovna tuhle jsme si s kolegou v práci říkali, že se tam snad po modernizované trati svezeme až na Senior pas (je nám oběma +-35) :-))
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











