..: Generální stop zastavil v Praze hl.n. dva vlaky 22 metrů od sebe :..

MU Praha hl.n., R 791, R 783 na jedné koleji v Novém Spojení, 29.3.12, foto: Drážní inspekcePraha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.

Aktualizace — V reakci na probíhající diskuzi zda byl R 791 zastaven použitím generálního stopu, či záchrannou brzdou jsme kontaktovali Drážní inspekci. Zatím je však zřejmé to, že pokud byla brzda použita, tak se na záznamu z rychloměru lokomotivy projeví stejně jako generální stop (GS). Dle odpovědi mluvčího DIČR Martina Drápala budou v rámci šetření MU provedeny časové analýzy jak záznamového zařízení na vlaku, tak i staničního zabezpečovacího zařízení, kde se vyšetřovatelé pokusí o určení sledu jednotlivých událostí, tedy i čas brzdění v porovnání s použitím GS.

Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.

Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:

Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:

Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.

Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC


Vítek_V | 5.4.2012 (18:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 26      Zpráv na stránku:   
01.04.2012 (23:18)  
Máme zabezpečovací zařízení (ZZ), staniční a traťová - různé stupně automatizace, zrovna na hlaváku je systém rámcově shodný s Evropským standardem.

No, pokud má pravdu ISF (byly tu protichůdné názory, ale dlouhá doba do použití GS by to podle mě potvrzovla) a nedovolená jízda se nesignalizuje ihned pro projetí, jak jsem si doteď myslel (po obsazení KO, který neměl být obsazen), tak i o tomhle pochybuju.... I když je pravda, že nevím, jak tohle mají zahraniční SZZ. Ale nevím, proč by to principielně nešlo.Stejně tak nevím, proč se GS nespouští automaticky ani proč na estakádě NS není přenos kódu...(i když chápu, že by to vlak nezastavilo).
registrovaný uživatel PES38 
01.04.2012 (22:57)  
pokud by účinkem GS byl již bouchlý ventil VZ, tak by měl kdokoliv ve voze dost problém stát a natož tahat za záchranu.
Ale nebyl jsem tam, nevím jakou rychlostí jel atd...


Předpokládám, že jel 50km/h (dovolená). V prvotních účincích bouchnutého VZ (kdy vzduchu je plný vlak a ještě ho mohutně doplňuje brzdič) to rozhodně žádný veliký vidle nejsou. Trvdé je až zaparkování :-)
registrovaný uživatel PES38 
01.04.2012 (22:55)  
Činnost pana Šimka neměla na průběh události, vzhledem k tomu, že byl použit GS, žádný vliv.

Dost možná ano. Stále ještě nevíme časový sled použití GS a ZB, podle všeho to vyplývá, že byla ZB použita dříve nebo stejně. Vzhledem k zastavení 22m od sebe, si troufám tvrdit, že nebýt ZB, udělalo by to bác. Ale to není rozhodující, rozhodují je, že:

1. Se nic nestalo /výměna se spraví/
2 Se p. MŠ nebál použít ZB (pokud bych si všiml toho, čeho on, udělal bych to taky).


Ono se u nás moc přivyklo, že se za ZB nesmí nikdy tahat (x krát jsem slyšel, jak ve vlaku rodiče vysvětlují dětem, ať na to nikdy nesahají, že by se pak průvodčí moc zlobil). Někteří by asi taky začali hledat průvodčího a vysvětlovat mu situaci(tenhle způsob se vymstil v Eschede, kde to stálo mnoho životů). Určitě je lepší to strhnout x krát zbytečně, nej to jednou katastrofálně prosrat. Na druhou stranu, bych nechtěl vidět ty dohady a tom, kdo zaplatí zpoždění vlaku, kdyby byla ZB použita neoprávněně. Jednou jsem také takto už po ZB šilhal, když se rychlík řitil proti návěsti 40 a výstraha traťovou osmdesátkou (kde z místní znalosti vím, že výměna je hned za návěstidlem), na poslední chvíli přede mnou (asi 80m od klacku) to strhl za mě fíra. Prolétli jsme tam tehdy odhadem 60, byla to rána jako z děla, lidi zaječeli, popadala zavazadla z polic a vozy se kývaly jako na moři...
01.04.2012 (22:52)  
kave: Dovolím si jen drobnou úvahu - pokud by účinkem GS byl již bouchlý ventil VZ, tak by měl kdokoliv ve voze dost problém stát a natož tahat za záchranu.
Ale nebyl jsem tam, nevím jakou rychlostí jel atd...
Nechme to na DI, ta vcelku přesně řekne kdo a kdy za co tahal a kdy přišel GS.
registrovaný uživatel kave 
01.04.2012 (22:26)  
Sim: Činnost pana Šimka neměla na průběh události, vzhledem k tomu, že byl použit GS, žádný vliv.
registrovaný uživatel Sim 
01.04.2012 (21:49)  
rpet > no a ja si zase myslim, ze kdyz uz to fira (pravdepodobne) podelal, ze by mel libat ruce vsem, kteri se zaslouzili o to, ze bude mit jeste moznost to vysvelovat u soudu misto toho, aby ho ze zbytku kabiny tahali po kouskach.

Takze, pokud bych byl nepozornym firou, radsi mit za zadama nekoho, kdo za to zatahne jednou zbytecne, nez aby za to nezatah vubec.

A protoze se (pocitam zamerne) chytate te mene podstatne casti meho prispevku, zeptam se znovu. Snizila se nejak cinnosti pana Simka bezpecnost provozu, nebo to "prinejhorsim" nemelo v dane situaci zadny vliv?
01.04.2012 (21:45)  
rpet: Děkuju za rozšířené obzory, ale čím dál víc je mi záhadou, co je pro vás vlastně horší varianta: tisíckrát neoprávněně sundaná ručka, nebo katastrofa způsobená projetím červené, kdy tu ručku bohužel nikdo nesundal?
01.04.2012 (21:42)  
Protože se zde stále dokola objevují různé konstrukce a překrucování mých slov, tak si dovolím závěrečné shrnutí.
Psal jsem: "S dovolením bych se vyjádřil, koukal jsem vykloněn z pravého okna prvního vozu, prvního kupé za lokomotivou. Říznutím výměny jsem si nebyl zcela jist a proto jsem nestrhnu brzdu už na výměně. V jednom místě je vidět do tunelu. Za tímto místem již nejsou výměny, takže jsem věděl přesně, po které koleji jedeme a na které koleji stojí dvě bílá světélka. Potom už nebylo co řešit. Zde je plánek odkud se dá vidět do tunelu. http://mapy.cz/s/3rEl Opravdu mi nejde o zviditelnění a zatažení brzdy si všimli někteří spolucestující a zároveň slyšeli unikající vzduch z otevřené záklopky."
Mapu jsem nakreslil v rychlosti a měla ilustrovat, že do tunelu je vidět včas a tedy jsem vlak viděl, když jsem si teď prohlížel fotografie z místa (opravdu jsem se při zatáhnutí nekoukal po krajině, abych věděl, kde přesně to bylo), tak jsem nakreslil novou, která danou situaci zpřesní. http://mapy.cz/s/3suE Vlak z Děčína stál přibližně 80 metrů za začátkem tunelu a na toto místo je vidět z přibližně 210 metrů. Brzdu jsem použil až po zpozorování protivlaku a ne po rozřezu, protože jsem si rozřezem nebyl jist.
Již rozřez je pro mě dostatečným důvodem k zastavení vlaku a pokud v budoucnu nějaký zpozoruji vlak zastavím.
Na to abych věděl kdy se může jet proti stůj znám předpisy dostatečně dobře a pokud se vše děje standardně, tak mě to ani neznepokojuje, ale pokud mi nesedí více věcí (odjezd vedlejšího vlaku na volno, jízdní styl, který neodpovídal jízdě dle rozhledových poměrů, absence přivolávačky,....) tak opravdu zpozorním.
A to, že za záchrannou brzdu se netahá jděte vysvětlovat 189 lidem do Eschede.
registrovaný uživatel rpet  mail  
01.04.2012 (20:36)  
@ danovy poradce:

Nechtělo by to trochu soudnosti v uvažování?

presne toho se vam snazime nabidnout v mire vice, nez vrchovate.

nez prijdete opet s naznakem kritiky, prosim, prectete si jetse jednou komentar Michala Simka a prohlednete si jeho mapu. nasledne si prectete i nase komentare. a dojdete k - prinejmensim - dvema zajimavym faktum:

1. je podivne, ze pan Simek zatahnul rucku v miste, kde nemohl videt, co v tunelu stoji, pripadne nestoji. kdyz tedy nevidel, proc za ni tahal? udajne proto,ze videl, jak souprava projela cervenou a mel pocit, ze rizli vymenu.

2. z toho plyne nas komentar: jsou situace, kdy je nutne na zaklade rozkazu k jizde projet pres cervenou. nevim, kolikrat za rokse takova situace stane, ale pokud by pokazde za takto regulerniho stavu "pozornypan Simek" sundal rucku, nechtel bych byt na miste firy.

snad vam to ponekud rozsirilo obzor.
registrovaný uživatel ISF 
01.04.2012 (18:20)  
Projetí samozřejmě výpravčí pozná už ve chvíli, kdy si mašina šlápne do KO za návěstidlem zakazujícím jízdu. Už v té chvíli, kdy se to za klackem obsadí a začne to houkat (+ se shodí kolizní cesty), byl čas na GS, nevím, na co v dopravě čekali.

Obsazením úseku za návěstidlem k žádnému houknutí vůbec nemusí dojít, pokud se neporuší podmínky jiné postavené jízdní cesty nebo například nedojde k rozřezu. Projetí řeší až VNPN, které ale potřebuje kolové senzory u návěstidel.
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 26      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko