Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

No, pokud má pravdu ISF (byly tu protichůdné názory, ale dlouhá doba do použití GS by to podle mě potvrzovla) a nedovolená jízda se nesignalizuje ihned pro projetí, jak jsem si doteď myslel (po obsazení KO, který neměl být obsazen), tak i o tomhle pochybuju.... I když je pravda, že nevím, jak tohle mají zahraniční SZZ. Ale nevím, proč by to principielně nešlo.Stejně tak nevím, proč se GS nespouští automaticky ani proč na estakádě NS není přenos kódu...(i když chápu, že by to vlak nezastavilo).
Ale nebyl jsem tam, nevím jakou rychlostí jel atd...
Předpokládám, že jel 50km/h (dovolená). V prvotních účincích bouchnutého VZ (kdy vzduchu je plný vlak a ještě ho mohutně doplňuje brzdič) to rozhodně žádný veliký vidle nejsou. Trvdé je až zaparkování :-)
Dost možná ano. Stále ještě nevíme časový sled použití GS a ZB, podle všeho to vyplývá, že byla ZB použita dříve nebo stejně. Vzhledem k zastavení 22m od sebe, si troufám tvrdit, že nebýt ZB, udělalo by to bác. Ale to není rozhodující, rozhodují je, že:
1. Se nic nestalo /výměna se spraví/
2 Se p. MŠ nebál použít ZB (pokud bych si všiml toho, čeho on, udělal bych to taky).
Ono se u nás moc přivyklo, že se za ZB nesmí nikdy tahat (x krát jsem slyšel, jak ve vlaku rodiče vysvětlují dětem, ať na to nikdy nesahají, že by se pak průvodčí moc zlobil). Někteří by asi taky začali hledat průvodčího a vysvětlovat mu situaci(tenhle způsob se vymstil v Eschede, kde to stálo mnoho životů). Určitě je lepší to strhnout x krát zbytečně, nej to jednou katastrofálně prosrat. Na druhou stranu, bych nechtěl vidět ty dohady a tom, kdo zaplatí zpoždění vlaku, kdyby byla ZB použita neoprávněně. Jednou jsem také takto už po ZB šilhal, když se rychlík řitil proti návěsti 40 a výstraha traťovou osmdesátkou (kde z místní znalosti vím, že výměna je hned za návěstidlem), na poslední chvíli přede mnou (asi 80m od klacku) to strhl za mě fíra. Prolétli jsme tam tehdy odhadem 60, byla to rána jako z děla, lidi zaječeli, popadala zavazadla z polic a vozy se kývaly jako na moři...
Ale nebyl jsem tam, nevím jakou rychlostí jel atd...
Nechme to na DI, ta vcelku přesně řekne kdo a kdy za co tahal a kdy přišel GS.
Takze, pokud bych byl nepozornym firou, radsi mit za zadama nekoho, kdo za to zatahne jednou zbytecne, nez aby za to nezatah vubec.
A protoze se (pocitam zamerne) chytate te mene podstatne casti meho prispevku, zeptam se znovu. Snizila se nejak cinnosti pana Simka bezpecnost provozu, nebo to "prinejhorsim" nemelo v dane situaci zadny vliv?
Psal jsem: "S dovolením bych se vyjádřil, koukal jsem vykloněn z pravého okna prvního vozu, prvního kupé za lokomotivou. Říznutím výměny jsem si nebyl zcela jist a proto jsem nestrhnu brzdu už na výměně. V jednom místě je vidět do tunelu. Za tímto místem již nejsou výměny, takže jsem věděl přesně, po které koleji jedeme a na které koleji stojí dvě bílá světélka. Potom už nebylo co řešit. Zde je plánek odkud se dá vidět do tunelu. http://mapy.cz/s/3rEl Opravdu mi nejde o zviditelnění a zatažení brzdy si všimli někteří spolucestující a zároveň slyšeli unikající vzduch z otevřené záklopky."
Mapu jsem nakreslil v rychlosti a měla ilustrovat, že do tunelu je vidět včas a tedy jsem vlak viděl, když jsem si teď prohlížel fotografie z místa (opravdu jsem se při zatáhnutí nekoukal po krajině, abych věděl, kde přesně to bylo), tak jsem nakreslil novou, která danou situaci zpřesní. http://mapy.cz/s/3suE Vlak z Děčína stál přibližně 80 metrů za začátkem tunelu a na toto místo je vidět z přibližně 210 metrů. Brzdu jsem použil až po zpozorování protivlaku a ne po rozřezu, protože jsem si rozřezem nebyl jist.
Již rozřez je pro mě dostatečným důvodem k zastavení vlaku a pokud v budoucnu nějaký zpozoruji vlak zastavím.
Na to abych věděl kdy se může jet proti stůj znám předpisy dostatečně dobře a pokud se vše děje standardně, tak mě to ani neznepokojuje, ale pokud mi nesedí více věcí (odjezd vedlejšího vlaku na volno, jízdní styl, který neodpovídal jízdě dle rozhledových poměrů, absence přivolávačky,....) tak opravdu zpozorním.
A to, že za záchrannou brzdu se netahá jděte vysvětlovat 189 lidem do Eschede.
Nechtělo by to trochu soudnosti v uvažování?
presne toho se vam snazime nabidnout v mire vice, nez vrchovate.
nez prijdete opet s naznakem kritiky, prosim, prectete si jetse jednou komentar Michala Simka a prohlednete si jeho mapu. nasledne si prectete i nase komentare. a dojdete k - prinejmensim - dvema zajimavym faktum:
1. je podivne, ze pan Simek zatahnul rucku v miste, kde nemohl videt, co v tunelu stoji, pripadne nestoji. kdyz tedy nevidel, proc za ni tahal? udajne proto,ze videl, jak souprava projela cervenou a mel pocit, ze rizli vymenu.
2. z toho plyne nas komentar: jsou situace, kdy je nutne na zaklade rozkazu k jizde projet pres cervenou. nevim, kolikrat za rokse takova situace stane, ale pokud by pokazde za takto regulerniho stavu "pozornypan Simek" sundal rucku, nechtel bych byt na miste firy.
snad vam to ponekud rozsirilo obzor.
Obsazením úseku za návěstidlem k žádnému houknutí vůbec nemusí dojít, pokud se neporuší podmínky jiné postavené jízdní cesty nebo například nedojde k rozřezu. Projetí řeší až VNPN, které ale potřebuje kolové senzory u návěstidel.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











