Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

Štastný náhody jsou přinejmenšim tři .. a) výpravčí nahmátne správnej knoflík, b) v místě výskytu mašiny je signál, c) mašina má funkčí a správně přepnutou RDST .. viz ta Jablůňka nebo třeba i Vraňany, byť to byl trochu jinej soudek moštu.
AL: jenže staniční železo zakopaný v zemi a ovládající barevný světýlka mi při "ujetí vlaku" moc nepomůže, když nemam na mašině tu mobilku, která by spustila rychlobrzdu. Takže jaký motání?
S tou viditelností, při vlaku cca 30 m hluboko v tunelu, postavenym na tý výhodnější vnější koleji z hlediska viditelnosti z oblouku, a šířce portálu skoro 10 m musej bejt světýlka viditelný ještě v úhlu cca 15 stupňů od osy, což mi vychází 450 m od portálu, ještě před Husitskou .. pokud tam teda nevaděj výhledu nějaký ty Kotasovy extrasloupy. Brzdilo se, pokud se pamatuju, asi na 250 m.
Jenže co je to JOPka? Jen rozhraní! To by ta JOPka musela ovládat SZZ, které má tuto funkci aktivovanou na staničních kolejích (tzn. staniční koleje s KO sloužící jako cílový úsek pro vlak. cesty) a souprava vozidel by musela z této koleje celá odjet (ztrátu šuntu neuvažuji). Například SZZ ETB, které je hojně na koridorech tuhle funkci nemá a mít ani nebude. Fce "Podezřelý zánik vlaku" je funkce GTN.
čtu si tady diskusi, jsem moc rád, že to tak dopadlo jak to dopadlo, lidská chyba je holt lidská chyba, vždycky za vším je člověk, a podle teorie pravděpodobnosti, se to jednou zkrátka musí stát.
Fascinuje mě však diskuse o tom pánovi, co zatáhnul za tu záchrannou brzdu. Já osobně bych mu moc děkoval za jeho duchapřítomnost, která by možná zastavila ten vlak i v situaci, kdy by žádný z jiných kroků či pracovníků nezafungoval. Avšak naskytuje se tu i jiný náhled. Nevím jaký čas potřeboval ten pán k rozhodování.
Kromě tohoto přístupu se tedy
mohl chtít zviditelnit tím, že
1. v této situaci zatáhl za záchrannou brzdu (nemohl by tedy dostat pokutu za zneužití?)
2. mohl se domluvit již předem s pracovníky železnice na nafingování celé situace.
3. bod 2. mohl provést jako agent konkurenčního dopravce!
Nechtělo by to trochu soudnosti v uvažování?
Na JOPce to vypravcimu napise evidenci ztráty šuntu, neboli podezřelí zánik vlaku. Pokud předtím neprovede určitá opatření kdyby jel proti stůj.
No a když pak ten vlak obsadí nějaký KO kolizní s postavenou vlakovou cestou (i třeba boční ochranu) tak ZZ schodí návěstidlo této narušené cesty na stůj.
Nechte si už konečně vysvětlit, že takové zabezpečovací zařízení, které bude pracovat zcela samo a úplně bezchybně nebo bezporuchově je UTOPIE. Už jenom proto, že ta zařízení konstruuje a sestavuje ČLOVĚK.
prave jsem si vzpomnel na kus textu ze skladby Clovek bez talentu od Prazskeho Vyberu:
"marna snaha..."
A nebo jeste jinak; kdyz uz se do nej takto poustite, vy vite o nejakem faktoru, jak mohlo jeho pocinani bezpecnost provozu snizit?
opet: nejdriv poradne cti, co o panu Simkovi pisu, a pak mne kritizuj.
nepouztim se do nej. jen neminim oslavovat hrdinu pred tim, nez si prectu, s cim prijde DI. projdi se diskusi zpet, napsal jsem to velmi jasne a srozumitelne.
ano, mas pravdu, upsal jsem se ve snaze byt pokud mozno co nejvice "polopaticky" - neumim ZZ vysvetlit jednoduse, ono to mozna ani nejde...
1) Proč nepovažuji GS za zabezpečovací zařízení jsem napsal v druhé půlce souvětí.
2) Nedomnívám se že automatické použití GS by bylo adekvátní reakcí. Tou by bylo:
a) u vlaku, který projel Stůj rychlobrzda (automaticky = VZ s kontrolou rychlosti)
b) shození návěstidla pro ohroženou vlakovou cestu a indikace tohoto stavu strojvůdci. Pokud tento včas nezareaguje, tak opět rychlobrzda.
Z toho se nyní stal jen bod b), což je málo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











