Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

Máme zabezpečovací zařízení (ZZ), staniční a traťová - různé stupně automatizace, zrovna na hlaváku je systém rámcově shodný s Evropským standardem. Tato zařízení slouží výpravčím a brání jejich chybám (nejdou postavit kolizní cesty atp, (pochopitelně podle jejich technické úrovně), vyprávět, co myslím, vám nemusím, předpokládám.
Pak máme vlakový zabezpečovač (VZ) - to je autonomní systém, nicméně závislý na ZZ, neboť traťová část čerpá informace ze ZZ a posílá je na mobilní část na vozidle. Toto zařízení má naopak pomáhat strojvedoucím a zabraňovat jejich chybám.
Pokud uděláme takové neumělé porovnání ZZ/VZ.
Telefon / výpravka - Na vozidle není nic
Hradlový poloaut. blok - LS-90
Reléovka AŽD71, autoblok - PZB, ATC, TASC.... řekněme
ESA11 - ETCS
Generální stop není automatická funce zabezpečovače omezující lidské chyby a bránící jim, je to systém záchrany, když už průser běží (vlak nám projel zakazující/omezující návěst a kamsi se řítí).
Říkat jak by fíra jel třeba na příkaz proti stůj je snadné - je to stejné jako když nemůžete stavět cesty na ESE automaticky, ale musíte na to "nouzovou" obsluhou.
To máte určitě pravdu...ale co to má PROBOHA společného s probíhající diskuzí?? Tady se bavíme o tom, u nás není ani technická zábrana ani reakce (zastavení vlaku) na tak triviální a zároveň zásadní věc jako nedovolené projetí Stůj.... Vždyť na tuto událost by stačila i ta jízdní zarážka z 19tého století!!!
Bohužel pravdu pravdoucí se od DI dozvíme až někdy v parnym létě, jestli ne až o švestkách. A to už bude málokoho zajímat.
Jenže nastává spousta případů, kdy se jede buď proti Stůj, nebo proti kódu červené a je to naprosto v souladu s předpisy. ...
Jenže v takovém případě to nesmí jít pouhou standardní obsluhou VZ (živák). V sousedních zemích je na to speciální tlačítko PZB Befehl.
Rozumím tomu správně, že ten vlak měl brzdnou dráhu z 50ky 250m? To snad ne...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











