Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

Pozná stávající ZZ nějak (někdy?) že došlo k nepovolené jízdě, dříve než dojde k poškození výhybky?
ano, pozna. predstav si, ze jedes po hlavni silnici z bodu A do bodu B, a ja jsem tvuj dispecer, ktery hlida, aby se tvoje cesta obesla bez nasledku a nehod. pro moji informaci mam pred sebou panel, na tom panelu je zobrazena cela mnou kontrolovana oblast silnic a silnicek. neco jako imaginarni mapa. a na te mape je tvoje cesta, kterou jsem ti "postavil" vyznacena zlute. coz znamena, ze ty mas na sve ceste zelenou, vsichni ostatni cervenou (zjednodusene).
pokud do tvoji jizdni cesty nekdo vjede nasilim (projede svuj semafor na cervenou), na mem panelu se to projevi indikaci cervene barvy prave v tom useku, kde byla tvoje jizdni cesta narusena. zaroven zazni zvukovy signal, ktery mne na to upozorni, a system sam o sobe (nebot je tak navrzen) shodi vsechny navesti v dotcenych okolnich obvodech z jakekoliv navesti na navest stuj - tedy i tvuj nasledujici semafor bude mit navest stuj. tim se system jisti, aby nedoslo k nehode.
Takže mám být v klidu, protože tentokrát se nic nestalo? A mám se modlit, aby příště byl protější vlak dost daleko, aby to "zabezpečovací zařízení" stihlo ubrzdit?
Sorry, v klidu nebudu. Současný systém prostě neodpovídá počátku 21. století a jenom si koleduje o velký průšvih. A dle četnosti malých průšvihů se obávám, že to není jen plané strašení.
A Děčíňák stál v tunelu hlouběji než 20 metrů.
honzatvs
mě by zajímalo co bylo v tomto úseku kódováno? Červená?
Nic. Ani kdyby kódování řízeno bylo (jakože není), nekódovalo by se taky nic, protože pro tento vlak nebyla postravena vlaková cesta.
jonáš
Vývoj ani implementace něčeho už jinde dávno vyvinutýho a lépe funkčního (bezpečnějšího) se nekoná, čeká se přece na to "svatý" ETCS a do tý doby musíme vydržať
Motáte dohromady staniční ZZ (který celkem je na úrovni okolních zemí) s mobilkou, kde to fakt není nejlepší.
Martin Hochman
Posledním mrtvým u něhož bylo důvodem selhání zabezpečovacího zařízení byl onen strojvedoucí Lv vlaku v Moravanech.
Já bych neřekl, že Moravany byly selháním zabzař. Nastal bohužel případ, který při návrhu nebyl uvažován pro jeho malou pravděpodobnost. Nicméně to je pouze slovíčkaření.
Doteď jsem si myslel, že ano, ale zdá se mi že ne, nebo měl dispečer měl se spuštěním gen.stopu značné zpoždění..od nástupiště do tunelu je to přeci jen doba...výhybka je až na mostě?
Z tohoto by snad mohli někteří zde diskutjící pochopit, že ono zařízení jen pasivně nepřihlíží průběhu, ale taky koná tak, aby bylo MU zabráněno, případně aby byly sníženy následky.
jiste. a to je presne to, co se nekterym nelibi, protoze to znemozni plivat na zabezpecovacku a jeji obsluhu, a zaroven to znemozni oslavovat vitezstvi a hrdiny jeste pred tim, nez bitva skonci.
ja osobne jsem rad, ze se tu najde par takovych uzivatelu, jako jsi ty. kteri premysleji logicky.
protoze zabezpecovaci zarizeni jinou formu mysleni, nez striktne logickou, zaplat panbuh neumoznuje.
zapomínáte na výpravčí na panelu, pokud dojde k rozřezu výhybky. Nevím co se přesně stane u zařízení ESA-11, ale u RZZ vám začne(okamžitě) zvonit nepříjemný zvuk(hodně nepříjemný) a indikace výhybky svítí červeně(není dohled). U ESA-11 to bude něco podobného.
ano, presne. to je dalsi z detailu, ktery je logicky:
vypravci slysel randal z rozrezu veksle, tak si sednul, zapalil si cigo, a pockal, az to nejaky pozorny cestujici shodi ruckou.
to jsfakt jedinej, komu to prijde nejaky divny??
paneboze, opravdu jsi takovy tele??
rozhodne nemam v umyslu obhajovat CD, nebo SZDC. ale take se nebudu vyjadrovat jak debil jen proto, ze je to "in".
jsou pouze DVE moznosti: bud selhal lidsky faktor, nebo selhala technika.
nikdo z nas zatim nevi, co z toho plati.
a ty uz jsi takovej frajer, ze si dovolis soudit na zaklade "toho, co jsi se [buh bi kde] docetl"???
to snad ani neni mozny...
Z tohoto by snad mohli někteří zde diskutjící pochopit, že ono zařízení jen pasivně nepřihlíží průběhu, ale taky koná tak, aby bylo MU zabráněno, případně aby byly sníženy následky. Předpokládám, že ihned po projevu řezané výměny na st. zab. zař. byl výpravčím použit pokyn "generální stop". Než ten pokyn zadáte je tam malá časová prodleva. Traťová rychlost je na onom zhlaví Prahy hl.n. 50 km/h všemi směry. Rychlosti ve směru na/z nového spojení nejsou návěstěny.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











