Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

já moc nechápu, proč jste tak nedůvěřivý.
uz jsem to popsal o kus niz - odjezdu pres cervenou jsem v zivote zazil "X" a nasobne "X" jsem i sam daval firum. vedel jsem, co delam, jak to delam a proc to delam - na rozdil od cestujicich ve vlaku, kteri sice mohli tusit, ze je "neco spatne", ale nemohli vedet proc, a nemohli vedet, jak dalece je ta situace kontrolovana personalem drahy.
hypoteticky:
v tunelu (dvoukolejnem) na "spravny" dojde k poruse hnaciho vozu, souprava stoji. vse ostatni musi po "spravne" ve smeru a po "nespravne" v protismeru. dejme tomu, ze pri silnem provozu v dane casti zhlavi nelze nastavit radne zaver jizdni cesty, nebot mi to nedovoli ZZ. jedinou moznosti je poslat soupravu pres nouzak (a tim si pravdepodobne rozjebu ostatni zavery), a nebo rozkazem pres cervenou na nespravnou. nepouziju nouzak, pouziju rozkaz. souprava se pohne v souladu mym resenim. ovsem zapomnel jsem prestavit vymenu "nouzovym prestavenim vymeny" do spravneho smeru a dojde k jejimu rozrezu - a to je podle vas duvod k tomu, aby kazdy cestujici bral za rucku?
cestujici kouka z okna vpravo (kde by mel byt odjezdovej klacek - a ja fakt nevim, jak je to na hlavaku na k26, zd a je klacek na levy, nebo na pravy) a vidi, ze souprava se hnula i pres cervenou, a zpozorni. ma dojem, ze jsme rizli vymenu,presouva se k oknu vlevo, vidi v tunelu dve tecky a bere za rucku.
tak jako tak: jak jste spravne podotknul, z leveho okna nic videt nemohl. rucku by zatahnul az ve chvili, kdy uz by vlak zpomaloval na GS a doufam ze i na zasah firy.
pokud by se presunul k oknu pravemu, do tunelu by videt mohl, ale s nejvetsi pravdepodobnosti opet az pred nim (z te fotky je videt oblouk, kde by mu v rozhledu branil teren). opet bere za rucku - ale v tu chvili uz s nejvetsi pravdepodobnosti souprava dojizdela na GS a doufam i zasah firy.
proste a jednoduse:
vsem nam v tom chybi jasne a overene informace. je zde prilis mnoho nejasnych a obecnych tvrzeni. muj nazor je ten, ze bez ohledu na vase stesky o kvalite ZZ system zafungoval tak, jak mel, a domnivam se, ze stejneho nazoru bude i DI.
jsem toho nazoru, ze obe soupravy by bezpecne zastavily v dosatetcne vzdalenosti od sebe i bez pouziti zachranne brzdy kymkoliv a kdekoliv.
samozrejme, muj nazor nijak neanuluje moje otazky, jez se mi rodi v hlave, a jez ze slusnosti ke zdejsi komunite zamestnancu drah nevyslovuji nahlas, pametliv jejich reakci z minulych diskusi, kdy nas hromadne a navztekane ujistovali, ze vsichni pracuji na 100% a za smesne mzdy.
je mi totiz prinejmensim podezrele, ze by fira projel cervenou, a zvesela se dival na to, jak mu masina najizdi na jinou masinu be jakehokoliv zasahu - podotykam, ze rozrezu si fira vsimnout vubec nemusel, rozrez vymeny neni hlucna zalezitost. takze by musel byt nejspis mrtev, nebo jinak indisponovan, aby nijak nezasahl. ale zadnou zpravu o umrti firy jsem nezaznamenal, tudiz nejspis zije. takze fira sedi (stoji) na stanovisti, kouka se na trat, do tunelu vidi o dost drive, jak pan Simek, a z toho, jak to pan Simek lici, je jasne, ze fira neudelal vubec nic - proste se jen dival na to, jak mu souprava vesele najizdi na jinou soupravu a proto zasahl a stahnul rucku. a nikomu z vas to vubec neprijde divny. coz mne mate, protoze ve vetsine zde diskutovanych kauz a temat jste vy, zamestanci drah ti prvni, kteri maji spoustu otazek - a uprimne receno, velmi casto se jedna o otazky jasne, logicke, z nihz je "citit" letita praxe a prehled. tentokrat nic, nikdo nema zadne argumenty, pripominky, informace - proste nic. a to mne znervoznuje, nebot u vas to proste nebyva zvykem. je snad neco, co vite, a zatim jste s tim neprisli na svetlo bozi??
nikdo z nas doposud neprinesl zadna jasna fakta, proto odmitam odsuzovat kohokoliv, stejne tak jako odmitam velebit kohokoliv. nejasnosti je v tomto pripade hned nekolik a to na obou stranach (jak u firy, tak u pana Simka). do je duvod me zdrzenlivosti.
Rozriznout vexli ... ja to nikdy nezazil (nastesti), takze netusim, co je to za rachot, ale ... jak to, ze to fira nezaregistroval? Krome toho, ze predpokladam, ze i masina pri tom "nadskocila", byla jeste sance, ze si toho vsimne jeste pred prejetim vyhybky, ze nema jazyky spravne postaveny ... tady uz je mi to proste divny. Ze by si nevsimnul vubec niceho a jel v pohode dal a ani se nesnazil koukat dopredu na dalsi svetla, jestli nahodou neni neco spatne.
Jeste bych to asi pochopil na dieselu, pokud fira cumi z okna na dobihace, pripadne si kontroluje, zda jsou zavrene vsechny dvere aspon na jedne strane (vime jaky je spoleh na pruvodci), tak treba Baruna dela takovej ramus, ze by si rozrezu vsimnout mozna nemusel... ale tohle byl preci Persan, nebo ne?
rpet > at mela reakce pana Simka primou souvislost se zastavenim vlaku, nebo v konecnem dusledku prisla par vterin pozdeji a tvorila az jakousi pojistku za jinym systemem, ktery v realu vlak zastavil, je to nakonec fuk - ja jsem rad, ze se obcas najde nekdo, kdo si vsima cesty a je ochoten vyuzit sve zkusenosti pro zvyseni bezpecnosti, zejmena v pripade, kdy standardni "system" zklame.
I kdyby to zatahnul o neco pozdeji a jiny system vlaky nezastavil, mohlo dojit k hromade - ale k podstatne mensim nasledkum, nez kdyby neudelal vubec nic. Kdyby delal to, co obsluha vlaku a fira. Paralela s Bratislavou se primo nabizi.
A protoze i dnes plati (skoro vic, nez kdy driv), ze na zachrannou brzdu se nehrabe, protoze z toho kouka akorat tak flastr, dekuju panu Simkovi (jmenem vsech cestujicich na kolejich v CZ), ze na sebe vzal to riziko a zatahl za ni.
Jestli prave tohle zatazeni bylo pricinou, proc vlak zacal brzdit, nebo v tom bylo jeste neco jineho, to je koneckoncu jedno. I kdyby v tom vlaku strhlo brzdu deset lidi, podekovani by si zaslouzili vsichni a ne jen ten jeden, ktery by byl zarucene prvni.
Je to jako by ve Studence nekdo chtel shazovat zasluhu firy s tim, ze kdyz spadnul most, vzal s sebou draty a bez nich vlak s bananem v cele tak jako tak zacne zpomalovat.
A kdybych viděl, že jedeme na nesprávnou kolej do tunelu (a zvlášť si všiml na odjezdu té červené), tak by mě to už sakra alarmovalo, co se to děje. Vlaky se u portálu tunelu míjí pravidelně. Fakt jen stačilo znát situaci (tj. vědět, že už jsme za výhybkou a vždy se jezdí vpravo).
M. Šimek:Ale teď mě jen napadá taková drobnost, pokud jste si všiml červené na odjezdu, musel jste se dívat po směru jízdy vlevo z okna. A z téhle pozice byste viděl vlak v tunelu až těsně před ním (asi tak 100 metrů). Takže jste se přesunul k druhému oknu?
jsem to nejak nepochopil. muzes ten dotaz nejak ucesat? nebo z toho nejak vypointovat ironii?
to jen abych se zorientoval.
post-script: riznutejch veksli na neobsazeny KO jsem zazil tolik, ze na to neprilis rad vzpominam (kdo nekdy vyndaval eletromotorickej prestavnik z loze vi, o cem mluvim...), a to i pres fakt, ze zabezpecovacku jsem jako svuj obor neskutecne zral a miloval temer k smrti...
nezlobte se, ale neverim vam. neni to nic osobniho, nezname se, nikdy jsme spolu nijak nekomunikovali, takze se skutecne nejedna o nejakou skrytou averzi, ci tak neco.
jen a pouze neverim vasi verzi, nic vic, a nic min. a jsem zvedavy na vysledky vysetrovani MU DI stejne tak, jako hromada dalsich.
pokud se vysetrovanim prokaze, ze vas zasah byl ten, ktery zabranil primemu stretu obou souprav, pak vam samozrejme vasi zasluhu nijak upirat nebudu a klidne vam slozim poklonu za vasi duchapritomnost.
nic mene, do te doby (ukonceneho vysetrovani) nikomu (a tudiz ani vam) svatozar nad hlavu kreslit neminim.
jeste jednou zduraznim: nejedna se o nic osobniho.
Znova opakuji: i kdyby ten přenos tam byl stokrát, tak by to vlaku nezakázalo odjet!!!
např. na trojici náhodně generovaných čísel z pěti, než povolí rozjezd proti stůj.
V německé bance jsem dostal sešitek s TANy, což byl seznam čtyřmístných čísel, kterými jsem potvrzoval transakce. Myslíte něco takového?
Už si to fakt živě představuji.
A tušíte třeba, že červená svítí i když jedete na nedostatečnou? To by se fíra uTANoval.
A co tam máte dále? : - )
Heslo dobrý, ale ..
a) PHS bohužel současná legislativa vyžaduje
b) ETCS prozatim současná legislativa nevyžaduje
A výsledek? Hádejte ;-)
Již šestý rok tento systém používám v autech a to rozhodně nemám auto za milióny. Akorát ostatní si vibrující sedačku okamžitě vypnou.
A to se o zabezpeční naší železnice říct nedá.
Ale dá. Udělal se obrovský pokrok. Jen to zabezpečení přímo na lokomotivu pokročilo jen o krůček, ale v tom jsme jako ČR nevinně. Vinnen je tím projekt evropského zabezpečovače, plně poplatný době svého vzniku, kdy peníze nebyly žádným problémem. Osobně bych byl nejspokojenější, kdyby byl projekt ETCS zahozen do kanálu a namontovali jsme si německé PZB (Indusi), které bychom vylepšili ponecháním liniového ukazovátka. A na tratě s rychlostí přes 120 km/h liniový LZB. Cenově to je ještě přijatelné, PZB by mohlo být na kdejaké lokálce (kde u nás nikdy nic nebylo a taky nebude).
A konec snění a závěr: podobné nehody se stávaly (třeba rok 1978 u Veselí nad Lužnicí 242 / 781), stávají a stávat budou. Strojvedoucí jsou jen lidé a lidé jak známo, dělají chyby.
Osobně se celou svou profesní kariéru děsím toho, že taky na desetinu vteřiny vypnu a provedu takovouto fatální chybu. A řešením není ani posilovat lokomotivní četu. to se o to víc kecá.
Rozjezd proti stůj ano, ale skutečný zabezpečovač vlaku ví co je před ním "za barvu" a před rozjezdem proti stůj se zeptá např. na trojici náhodně generovaných čísel z pěti, než povolí rozjezd proti stůj. Zadejte první číslo, fíra zadá. Řekne si o čtvrté a po jeho zadání o druhé číslo. Pět až deset vteřin. Proč tohle? Neměnné kombinace typu IDDQD jsou dobré tak do Důma (počítačová hra), tohle si každý zautomatizuje a pak to bude mačkat bezmyšlenkovitě, jak v tom Důmovi.
Martine Šimku, díky že jste zatáhl.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











