(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

Ad "vlaky vyšší kvality" - jediná značka, kterou zná širší populace a která funguje, je Pendolíno a možná RegioJet. Na Vindobonu a další "ikony" můžete nostalgicky vzpomínat v důchodu, přidejte si k nim i Orient Expres a Great Western Railway. Studenty bych nevytahoval: pokud každý týden ve čtvrtek večer jezdíte z kolejí k mamince na buchty a každou neděli zpět, asi si pamatujete, co tak asi jezdí.
Neumí a také uz se nevyrábí. Takze je to spekulace o nicem.
To co bylo na relaci Praha-Dresden-Berlin lákavé oproti autobusu, bylo právě přímé spojení s Brnem, Pardubicemi..
Proto bych si přál, aby zůstal podobný koncept jako nyní (ČD/DB) jen s tím rozdílem, že by se nasadila buď vratná souprava typu RJ, nebo jiná lokomotiva než Bastard.
PS. Umí ICE-T 3 kV ss ?
ICE-T jsou snad schváleny pro provoz na síti SŽDC? TAK JAKÉ NEMUSELO...
Proč prostě nejedou do Německa pro papíry, proč to tak trvá??
Protože prozatím nesplňují technické požadavky dané EBA. Až to ve Škodě vychytají, tak "papíry" budou.
Razdělení ramen je přání DB. Když si myslí, že s RJ udělají díru do světa, tak proč ne.
Jinak je opravdu pravda, že tak 30% lidí je tranzit skrz Prahu, alespoň v tomto spoji.
Otázka spíš zní, jestli natruc DB a RJ, mimo dvouhodinový takt (cca do prokladu) a bez dotací posílat ještě tu nerozlomenou Hungarii, případně i Vindobonu navíc.
Jinak k těm časům, Praha-Berlín je v pohodě zvládnutelnej za 4 hodiny 10-15 minut. Mašina by se musela pro vlaky začínající v Hamburgu točit v Berlíně, a v Praze je přepřah zvládnutelný za 8-9 minut, opět viděno na vlastní oči. Takže stahovat čas je kde, jen by se muselo chtít. A při nejhorším dá se jet bez přepřahu mimo hl.n. a stát jen v Holešovicích, byť je to trochu nevýhodnější.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











