(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

Bavíme se o době po roce 2015. Kolik bude tou dobou lidí bez mobilního zařízení schopného komunikovat s "idosem" nebo spíš s jeho celo-EU verzí pro veškerou hromadnou dopravu? Řekl bych, že minimum, údaje o prodeji mluví celkem jasně. Nedivil bych se, kdyby to za několik let bylo vnímáno spíš jako v nemít v 90. letech hodinky, na kterých jsem se mohl podívat, jestli už to pojede...
(Nehodnotím, jestli je to dobře nebo špatně...)
Že existuje nemálo lodí, kteří z nejrůznějších důvodů (zdravotních, bezpečnostních, psychických, finančních aj.) neradi používají letadlo je jasné. Další věc ale je, že do EC Hamburk - Vídeň (-Villach) není kupodivu zakázáno nastupovat i jinde v Germánii a vystupovat až za Prahou. A vice versa. Přičemž přestup uprostřed cesty je vždy vnímán jako otravný, pro cestující neovládající češtinu i riskantní a nepřijatelný. Proto by mě zajímalo, jestli by se pár vlaků na ty nejdelší relace přecijen neuživilo, zvlášť, když na svých koncích poberou i obě špičky. Musíme si uvědomit, že třeba taková Vindobona jede svých téměř 1500 km 6:14 - 22:37. Nějaký takt k ní přichází v úvahu vždy jen v části trasy. Takové vlaky jsou trochu zvláštní zjevy a vnímám je spíš jako blízké ke kategorii EN.
ES 64 U4-A: A, D, I, SLO
ES 64 U4-B: A, D, SLO
ES 64 U4-C: A, D, CZ, SK
Jako náhrada EC (dnes každé 2h) by nestačila. Ale pokud ČD (a ten záhadný německý partner) chtějí jezdit tu linku na vlastní triko současně s DB+RJ (a tedy výsledný interval bude cca 1h), tak by stačit mohla, ne?
A navíc - tady přece už jde o byznys. Nevadí, že kapacita nestačí. Budou povinné místenky, budem mít 100% obsazenost, tudíž pěkně vyděláme (pak si můžem dovolit dávat dortíky nikoliv za 9 Kč, ale třebas zdarma), a ještě nás za to budou média chválit, jako Jančuru :-)
Typ D smi na cele uzemi DB, tedy 2xx, ktere brazdi nase koleje. Vsak uz tam jezdily (476/ 173)
Koupím si mezinárodní jízdenku Brno - Hamburg (častá relace), sveze mě Jančura?
Předpokladám, že něco jako sporotikety uznávat nebude.
90% cest v zahraničí jezdím na InterRail, ví vůbec Jančura co to je? Bude to uznávat? Nebo budeme zase exoti jak má být?
Jo a problém D/CZ byl již dávno vyřešen.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











