(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

Jinak velkoprostorove mam taky radeji.
Talenty 2 měly docela problémy se softwarem, vícenásobným řízením a s brzdami, takže mne nepřekvapuje, že se jejich schvalování protáhlo.
Určitě to bránily DB jako takové Talenty 2 byly pak jen určitá "náhoda."
Navíc pokud by se nasadily 1216.2 a SiViC. Dalo by se jezdit bez přepřahů. Alespoň z Vídně. 1216.2 nesmí do Maďarska. Na této větvi bych asi viděl 380 po schválení.
1) Chválím jakoukoliv jinou soupravu než tu od ČD - chybí velkoprostorové vozy, vozy se služebním oddílem, s oddílem pro kola atp. Soupravy ÖBB nebo MÁV-START mi přijdou v tomto směru lepší. České soupravy jsou bohužel v tomto směru celkem omezené :(
2) Schválení řady 380 v Evropě brzdí Němci, a to z jednoho prostého důvodu - proč by si měli pouštět cizí lokomotivu na svou infrastrukturu, když mohou vydělávat na tom, že jede jejich lokomotiva do Prahy? EBA a EBC jsou v takovém postavení, že mohou diktovat podmínky celé Evropě, a toho prostě využívají. Navíc se v Německu chystá tendr na další lokomotivy a škodovácký stroj představuje konkurenci pro tradiční německé výrobce - další důvod pro jeho neschválení na německém území ;) Vlivní lobbisté jsou činní nejenom v Čechách... A nedivil bych se ani tomu, kdyby tomuto schválení bránily ÖBB prostřednictvím obou zmíněných institucí - Rakušáci jsou na Čechy vysazení více než Němci a na nové stroje ČD měli daleko vyšší nároky než německá EBA. Asi se touto cestou mstí za Temelín...
3) Pendolina byla do Německa uvažována, ale bylo rovněž vypočteno, že na rameni z Drážďan dále do hloubi Německa by jedna jednotka kapacitně nestačila. Vzhledem k nekompatibilitě Pendolin s jednotkami ICE a neochotě ČD vypravovat dvě spřažené jednotky bylo jednoznačně rozhodnuto ve prospěch klasických souprav s lokomotivou v čele. Možná mám staré informace - kdo ví víc, nechť upřesní :)
*) pokud nejste ultrašotouš nebo nemáte strach z létání
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











