(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

Tak to si troufám nesouhlasit. I absolutní nešotouši již, kteří chtějí po cestě sledovat film na notebooku, pracovat, chatovat, dělat kraviny, prostě chtějí zásuvku (obzvláště studenti) dnes moc dobře vědí, které soupravy a výkony disponují jakým počtem zásuvek na kupé.
Viz zaslechnutá diskuze: Cože? Jedeme Mahlerem? OK, vezmu z pokoje prodlužku! (Rozumějte zdroj pro 6 studentů s notebooky do kupé)
Jak komu, ale pokud jsou navazující spoje v taktu, tak takové plavání vytváří další nepřípoje. Je mi to sice, fuk, v ČT na mě čeká zaparkovaný gumokol, ale za to nemám toho smartfouna, stejně jako tuny dalších lidí. Pokud takt, tak pořádně. :)
Edit: Když to za sebe shrnu. Jezdit skrze Prahu bez přeprahu je nereálný protože by se muselo jezdit přes Malešice bez úvratě. S přepřahem rozdíl oproti rozlomení není. Průběžná el. jednotka (ať už Pendolino nebo ICE-T) je v současné době demagogie. 380 je hudbou budoucnosti. Moc možností nezbývá. Přepřaha jinde po cestě než je Praha a Drážďany je kravina, protože se doba protahuje.
Ideální by bylo jezdit něčím modernějším aby se vynechal přepřah v Drážďanech.
Ale k tématu, pořád se řeší, co tam bude jezdit. Co třeba 380 ? Proč prostě nejedou do Německa pro papíry, proč to tak trvá?? Já už si začínám myslet, že to někdo úmyslně zdržuje, asi někdo nemá zájem, ale to jezdilo po Evropě. Třeba takovej Bombardier ? Proč třeba Taurus nejezdí do Děčína, jak dříve jezdil?? Vyřešil by se tím přepřah v Drážďanech, stejně jako v případě 380tky. A přemejšlel někdo nad tím, že by se třeba koupily jednotky ICE-T ?? Podle mě jsou lepší než Pendolino, jsou hezčí, a navíc by se nemuselo řešit papírování a rovnou by se mohlo jezdit Vídeň - Praha - Hamburg, a to bez jediného přepřahu, klopilo by to, a v trase Berlín - Hamburg by to jelo 230 km/h. Kolik by se tím mohlo uštřit? Netrvala by cesta přes Prahu stejně rychle jako přes Norimberk?? Jedna jednotka, maximální možná rychlost, ani jeden přepřah, kvalita vyšší než nějaká Vindobona ?? Je hodina reálná? Já bych řekl že ano.
(Mimochodem, ty dvě fotky v článku srandovně připomínají pražské mosty - most Legií přes Střelák s tramvajema a výtoňský železniční jako s průhledem k Vyšehradu. To je schválně? :-D )
Jan Šlezingr: S tím se dá souhlasit, zapamatovatelný takt je pohodlnější, ale stejně ty vlaky jsou v paměti lidí zapsány jako něco co ve své době bylo super extra třída, tak na to dají. Na druhou stranu na takový Railjet určitě uslyší :-)
Já myslím, že jste úplně mimo. Neželezniční bežná populace si najde spoj v IDOSu a co má na papíře, tím jede. Pravidelný cestující ví, že z Brna do Prahy to jede vždycky v XX:40 a je mu fuk, jak se ten který spoj tenhle rok jmenuje. Nikdo nepojede konkrétním vlakem, jen proto, že se jmenuje Vindobona.
Trend je opačný - pravidelné předvídatelné spoje, které naopak mají celý den jedno jediné jméno: SC Pendolino, RegiJet. Náhodné výstřely jednou denně už nikoho neberou.
Předvídatelný a pravidelný přestup v uzlu je mnohem lepší, než každodenní "vlak je opožděn z důvodu pozdního příjezdu se sousedního státu...." (Avala typicky).
mohu prosím vědět co máte na mysli "slováci ze severu"? děkuji
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











