(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

Zajímalo by mě, jak podrobně je většina německých a rakouských cestujících obeznámena s faktem, že zatímco na jiných nádražích ČR hlásí občas nesmysly, na Hlaváku obvykle hlásí co skutečně jede, ale zas se jim pro permanentní užvaněnost už některé vlaky do hlášení nevejdou, nechají ale vypadnout spíš ta hlášení, která mezin. turisty moc nezajímají. A na druhou stranu že v permanentní změti informací je celkém problém si vytáhnout ten "svůj" vlak dost včas na to, abych slyšel i důležitý začátek a že kvůli přetížení infrastruktury se čísla nástupišť přidělují někdy dost "operativně" na to, aby se to z haly v podpalubí, kde má přeci každý přestupující turista správně hlídkovat, v těch pár minutách bezpečně stíhalo. Nevím, třeba to všichni Němci vědí a nějaké agentury to tam přesně rozhlašují, takže když o půlnoci vzbudíte Berlíňana a zeptáte se ho, jak je na pražském "pragotronu" napsaný konec vlaku do Graz, tak řekne "samozřejmě Graz, rozhodně ne nejakou hatmatilkou Schtýrzsky Chrttetç jako by se to mohlo stát v jiném podobném státě, vím to i když jsem v Prag nikdy nepřestupoval. Takový jazykový zákon by tam nikdo neprosadil, vím přeci, jaké slovo mají v jejich parlamentu nacionální strany." :-)
Miliony lidí přesedají na letišti ve Frankfutru nad Mohanem a nikomu to divné nepříjde.
dojednávat detaily definitivního vypnutí sítě GSM
Nevěřím ve vypnutí GSM dříve, než za nějakých 15-20 let. Vždyť GSM nejsou jen mobily, ale miliony zabezpečovacích zařízení, všelijakých měření a dálkových ovládání nasazených v energetice, vodárenství a jiných kritických odvětvích. Za druhé sosud neexistuje jednotný nový a funkční standard pro evropu a přilehlé oblasti. Takže v tom roce 2016 se o tom tak možná začne vážně mluvit v anarchistických kroužcích. Viz nazeníní IPv6....
Na provoz větve Praha - Hamburk mám jinou spekulaci. RJ k tomuto účelu založí extra firmu podobně jako to udělal pro provoz na Slovensku. RJ nemá miliardy na rozdávání, takže 49% (nebo jiné %) této nové firmy může dostat DB, Keolis nebo jakýkoli jiný dopravce, banka, miliardář nebo třeba čínská firma.
(Mrwigles:
Aha, takže vy nevěříte, že DB jednají s RJ o provozu na větvi Praha - Hamburg? I přes citované výroky do novin od šéfů modrých i žlutých? Nebo že předtím chtěly ČD pořídit na větev Praha - Hamburk osmivozové railjety (narozdíl od sedmivozových na Praha - Graz) aby vyhověly německým požadavkům?)
Co se týká neschválení řady 380 na síti DB tak dle doslechu má řada 380 problém s podélným vrtivým kmitáním podvozků v rychlostech nad 160 km/h. Pokud někdo víte víc tak doplňte nebo opravte.
To víme my. Ví to ale také zahraniční cetující? Sám uvádíte, že to každá země má jinak.
Co je na tom pro neznalce češtiny riskantního? Informace jsou v podchodech i na nástupištích, používáme latinku jako všechny země kolem nás, máme stejný 24 hodinový čas, názvy měst uvádíme v originálním znění (ne jako MÁV "Bécs", "Poszony" a pod.), personál EC vlaků mluví vždy alespoň jedním světovým jazykem a jistě není problém po odjezdu z Libně/Holešovic informovat vlakovým rozhlasem o nástupišti přípojného vlaku. Nedělejte z toho kovbojku.
A to vám někdy kolem 2016 "statisticky" vychází další výměna. V tu dobu se budou dost možná dojednávat detaily definitivního vypnutí sítě GSM a žádné GSM mobily se už samozřejmě jako beznadějně zastaralé nebudou prodávat... :-) )
Jiste, hodne lidi taky jezdi Pardubice-Usti, ale rec je hlavne o tech z Vidne do Berlina/Hamburgu, ze? Kdyz pominu to letecke spojeni, tak i kdyby ten pripoj odjel a dotycny musel cekat 40 minut na dalsi vlak taktu, tak to je tedy na 10hodinove ceste opravdu problem...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











