Praha — Oprava dálnice D1 se v rozporu s původními plány odsouvá až na jaro příštího roku. České dráhy se přesto rozhodly provoz zvláštních vlaků pod produktovou značkou D1 Express, které mají spojovat Prahu s jihomoravskou metropolí, spustit již za týden. Dva páry vlaků tak doplní stávající spoje EuroCity provozované v celodenním hodinovém taktu. Kapacita tratě však zatím nutí expresy trochu přibrzdit; ty tak budou se svou jízdní dobou 2 hodiny 42 minut zatím o pět minut pomalejší, než zbývající spoje. Ke změně dojde v prosinci.
Zatím pomaleji…
Vlaky D1 Express budou jezdit vždy v pracovní dny, první spoje vyjedou již ve čtvrtek 4. října. Trasu mezi Prahou a Brnem, dlouhou 255 kilometrů, urazí za 2 hodiny a 42 minut – tedy o pět minut pomaleji, než jiné vlaky kategorie EuroCity. Důvodem je omezená kapacita tratě, kvůli níž musí expresy přibrzdit na 140 km/h. Nové D1 Expressy byly totiž do současného GVD zaneseny až dodatečně a proto se musely vejít do volných časových slotů. Ke zlepšení však dojde již s prosincovou změnou jízdního řádu, kdy se cestovní doba zkrátí na 2 hodiny a 35 minut a přibude navíc třetí pár spojů.
| Ex 546 | Ex 548 | Jízdní řád spojů D1 Express | Ex 557 | Ex 559 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 6.15 | 7.15 | odj. | Brno hl.n. | příj. | 19.45 | 20.45 |
| 8.57 | 9.57 | příj. | Praha hl.n. | odj. | 17.03 | 18.03 |
Na vlaky budou nasazeny dvě soupravy ve složení 380+Apee139+ARmpee832+Bee238+2x Bpee237 ve zvláštním barevném provedení. Všechny vozy jsou tedy vybaveny klimatizací či elektrickými zásuvkami; v průběhu podzimu se můžeme těšit také na spuštění bezplatného internetového připojení. Pro cestující v 1. třídě je plánován servis na místo (bezplatný nápoj a denní tisk, na objednávku donáška občerstvení z bistra), ve 2. třídě poslouží minibar. Ve voze č. 370 (Bee238) budou vyhrazeny oddíly následovně: oddíl č.1 služební, oddíl č.2 pro invalidy, oddíl č.3 pro dámy, oddíl č.4 pro matky s dětmi a oddíl č.10 pro minibar. Vůz č. 368 (Bpee237) bude veden jako klidový.
Wi-Fi nejen v dálkové dopravě
Jak bylo již vzpomenuto, D1 Expressy budou po pendolinech dalšími spoji Českých drah, na kterých bude dostupné připojení k internetu pomocí vnitřní Wi-Fi sítě. Oproti spojům SC Pendolino v nich však v současné době nebudou k dispozici portálové stránky vlaku. Ty jsou k dispozici právě jen ve vlacích SC Pendolino, kde probíhá testování a postupně jsou doplňovány různé služby. České dráhy proto chtějí tento portál podrobně představit a propagovat až po spuštění a otestování všech plánovaných služeb.
Spoji D1 Express však zavádění Wi-Fi připojení do vlaků Českých drah nekončí. Tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský k tomu pro ŽelPage doplnil: „Připravuje se spuštění Wi-Fi v osobních vlacích vedených jednotkami z rodiny RegioPanter (řady 440, 640, 650) a RegioShark (řada 844). Vlaky jsou vybaveny příslušným zařízením. V rámci zkušebního provozu se dolaďují některé detaily. Jednotky jsou zatím stále ve zkušebním provozu (s cestujícími), ve zkušebním provozu jsou mimo jiné zatím ve vlastnictví výrobců.“ Během zkušebního provozu tak bude připojení k internetu v kompetenci jednotlivých výrobců. „V současnosti funguje Wi-Fi za použití SIM karet výrobce. Postupně bude toto připojení převedeno ve všech vlacích na SIM karty ČD a bude potom dostupné i v těchto soupravách,“ dodal Petr Šťáhlavský.
Podle informací ŽelPage má zájem o zprovoznění Wi-Fi sítě v regionálních vlacích také Liberecký kraj. Mimo to České dráhy už dříve avizovaly, že Wi-Fi připojením budou v budoucnu vybaveny i jednotky Viaggio Comfort a plánuje se dosazení do zhruba 400 vozů klasické stavby pro dálkovou dopravu.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy

K tem desitkam procent narustu - opet jen moje teorie a priklad - pokud mi vzroste o 10% poptavka po zajezdech, protoze o 100% vzroste poptavka po zajezdech do Bulharska, tak to nevyresim tak, ze pridam zejezdy do Svedska.
Jak rikam - jako cestujici bych to uvital (mam rad prazdne(jsi) vlaky, jako objektivni pozorovatel si myslim, ze je to krok nesmyslny)
A pokud jde o to že, si lidi během 2 měsíců "zapamatují, že je to pomalé". Nezapamatují. Lidi nejsou šotouši aby si pamatovali nějaké jízdní doby. Chodí do IDOSu, tam jim vypadne vždycky spojení aktuální.
Už jen další vlak v JŘ způsobí, že se v IDOSu ve výsledku vedle častých busů ukáže. Akorát by to chtělo nějak zařídit, aby ve výsledních hledání Brno-Praha "nestrašily" pomalé R s jízdní dobou 3:40. To je vysloveně antireklama.
Ano, i mne to prijde divne (aspon predpokladam, ze tobe taky). Zaprve je to zmena, ktere si ne kazdy vsimne (preci jen existuje i u laiku nejaka predstava o tom, ze JR se meni v prosinci; ostatne jsou o tom i clanky v novinach a tak) a hlavne...
1) ted to neni doladene (delsi jizdni doba)
2) zadna D1 se ted neopravuje
Prijde mi to trochu jako ukazka nepruznosti CD - pocitalo se s tim, ze se D1 zacne opravovat letos, tak nekdy v lete vymysleli, ze budou D1E. Kdyz se ale oprava posunula, tak uz nikomu nejak nedoslo, ze padl ten puvodni zamer a zavadi se svym zpusobem nesmysl.
Tedy samozrejme, ja ty vlaky vitam (jakkoliv se mne netykaji) a z pohledu cestujiciho bych bral takt klidne az do prijezdu nekdy o pulnoci nebo v jednu, ale z pohledu nejak zhury se na to divam trochu jinak
(EDIT: Ach, koukám, že -1. No dobře, té nebohé duši se omlouvám za "zbytečný" příspěvek, který patrně je zcela mimo téma či je nečitelný nebo obrahuje nějaké těžko přijatelné hrubosti. Protože jak víme, nejsme ani na ýdnesu nebo fejsbůku abychom tu "hlasovali" o nějakem souhlasu, nebo dokonce nesouhlasu, navíc anonymně, aby to nikdo kromě autora neviděl, zato autor nevěděl od koho a proč, že... :-D )
Můžete trochu rozvést, co vlastně (jako nesrovnatelně) podle vás srovnávám? A co přesně by 840/841 měla zvládnout, kdyby ji někdo nedej Bože hnal přes Českou Třebovou?
Přiznávám ale, že mě český železniční pokrok od Slovenské strely 1938 za 2:49 k nadupanému Antonínu Dvořákovi za 3:00/01 poněkud neuspokojil.
Také ale všichni víme, že po koridoru to pinďa měl už 2007 namalováno za 2:23 i se zastávkou v Perníkově a že efekt klopení by měl teoreticky být jen nějakých 8 minut nebo kolik.
Á propos, v návrhu JŘ 2013 je D1 Express namalovaný na trati 260, ne 250.
PS: Premyslim, ze hlupaci jsou i Rakusaci (kam to mam nejbliz), kdyz ke Schricku taky staveli betonem. Ke hranicim uz snad bude asfalt...
nápodobně jsem přemýšlel, jestli na vás reagovat ...
už když se zamyslíte beton a zamyslíte asfalt ...
když vám praskne i malý kousek betonu, musíte opravit celý panel, zatím co když se udělá prasklina v asfaltu někdy ji stačí opravit triviálně termálním rozválcováním, když je to větší tak lokálně. Ten asfalt nemůže být pro dálnici použit nekvalitní ... že?
To co píšete o D1 je manipulace. Přibližně, skoro, částečně ... NE ... ta dálnice možná se opírá o nějaký výkop, o nějaký most přes který nevede, o prostě o pár dílčích staveb o dalších spoustu staveb, které změnou trasování obchází. Váš dojem s 30 lety je nesprávný a zmatečný
Je to plně socialistický koncept s velmi širokými pruhy, právě pro i koncepci přepravy tanků co nejblíže západu. Byla to zkouška našeho hospodářství ... Pane Moudro
Petr Lešek
mám pocit, že jde místy o dvě tratě vedle sebe, stavbu druhé vedle stávající a ta druhá od pohledu má oblouky na pěkně vysokou rychlost ... ale nechci se přít
A teď rozdíly: Z Vídně do Lince jezdí ve špičce vlaky fírtlštyndlich, někdy i hustěji. Intenzivně se pracuje na zečtyřkolejnění tak, aby třetí a čtvrtá kolej byly pojížditelné 200. Již nyná je jízdní doba z Vídně do Lince cca 1h45.
Ale kdoví, třeba tak za 20 let se u nás taky dočkáme.
A co se povrchu tyce, absolutne nechapu, proc by nemel byt z betonu. Jednak uspora v podobe mensi spotreby ropy na ten povrch, druhak uspora v podobe zivotnosti a udrzby. Betonovy povrch kvalitne udelany vydrzi velkou zatez veky. Zatezovany asfalt sebelepe udelany drive ci pozdeji bude s kolejemi. To jen k technicke strance Vasich mouder.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











