Praha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.
Asi nejméně dopadne na cestující zrušení rychlíků na hlavním koridoru z Prahy na Moravu. Tam přestanou jezdit posilové rychlíky 1484 a 1485, které jsou dnes vedeny jednotkami City Elefant. Omezeny budou také rychlíky 865 a 876 mezi Prahou a Pardubicemi, které nově pojedou pouze jeden, respektive dva dny v týdnu. Zatímco v polohách těchto vlaků lze většinou využít jiné spoje, na opačné straně republiky bude omezování asi trochu citelnější. Pokračuje se totiž v redukci okrajových vlaků na trati 170. Rychlík 767, který ještě před dvěma lety jezdil večer z Chebu do Prahy, byl nejprve v roce 2011 zkrácen do Plzně. Letos pak dojde k jeho definitivnímu zrušení, stejně jako tomu je u vlaku 766 mezi Plzní a Chebem. U dalšího rychlíku pak dochází k omezením u jednotlivých dnů v týdnu.
Asi největší důvod k protestům má ale zmíněný kraj Vysočina, kde se omezení dotknou mnoha rychlíků. Zrušeny budou vlaky 671 a 690, vlaky 691, 922, 924, 925, 926 a 927 pak budou jezdit v části trasy pouze jeden nebo dva dny v týdnu. Několik dalších rychlíků pak potkají omezení mírnějšího charakteru. V neposlední řadě budou omezeny také dva rychlíky mezi Ústím nad Labem a Libercem nebo Bohumínem a Brnem.
Ačkoliv ale výčet omezených spojů není příliš dlouhý, faktem zůstává, že i když se omezení mohou zdát vcelku nevýznamného charakteru, mohou mít zásadní efekt na přehlednost a účelnost taktového grafikonu a jeho přívětivost k cestujícím. Příkladem toho, jak by zavedení intervalového jízdního řádu asi nemělo dopadnout, je trať 200. Původní dvouhodinový takt rychlíků v relaci Praha - Písek - České Budějovice byl natolik omezen, že nyní nejsou výjimkou ani šestihodinové díry v taktu během dne.
Seznam zrušených či omezených spojů dálkové osobní železniční dopravy
| vlak | (ze stanice -) omezený úsek (- do stanice) | jezdí | bude jezdit |
|---|---|---|---|
| 750 | Plzeň hl.n. 6.07 - Cheb 7.28 | denně | v pracovní dny a sobotu |
| 766 | (Praha hl.n. -) Plzeň hl.n. 22.07 - Cheb 23.28 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 767 | Cheb 20.33 - Plzeň hl.n. 21.55 | denně | bude zrušen |
| 671 | Havlíčkův Brod 5.03 - Brno hl.n. 6.41 | v pracovní dny | bude zrušen |
| 690 | Brno hl.n. 19.21 - Havlíčkův Brod 20.56 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 691 | (Praha-Smíchov -) Havl. Brod 21.02 - Brno hl.n. 22.29 | v pátek a neděli | v pátek |
| 830 | Bohumín 5.35 - Brno hl.n. 7.57 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 831 | Brno hl.n. 6.02 - Bohumín 8.30 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 865 | Praha hl.n. 5.47 - Pardubice hl.n. 7.00 (- Brno hl.n.) | v prac. dny a sobotu | v pondělí |
| 876 | (Brno hl.n. -) Pardubice hl.n. 21.00 - Praha hl.n. 22.15 | denně | v sobotu a neděli |
| 894 | Kolín 21.14 - Ústí nad Labem západ 23.05 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 895 | Ústí nad Labem západ 18.47 - Kolín 20.40 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 661 | (Plzeň -) Jihlava 18.39 - Brno hl.n. 20.36 | denně | ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli |
| 922 | Jihlava 5.25 - Jindřichův Hradec 6.41 (- Plzeň) | v pracovní dny | v pondělí |
| 924 | Havlíčkův Brod 7.00 - Jihlava 7.23 (- Plzeň) | denně | v pondělí a sobotu |
| 925 | (Plzeň -) Č. Budějovice 18.10 - Jindř. Hradec 19.14 | denně | v pracovních dny a neděli |
| (Plzeň -) Jindř. Hradec 19.14 - Havlíčkův Brod 20.58 | denně | v pátek a neděli | |
| 926 | Jihlava 19.34 - České Budějovice 22.01 | denně | v pátek a neděli |
| 927 | České Budějovice 4.10 - Jihlava 6.33 | v pracovní dny | v pondělí |
| 928 | Brno hl.n. 19.20 - Jihlava 21.19 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1167 | Ústí nad Labem hl.n. 19.28 - Liberec 21.37 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1168 | Liberec 18.28 - Ústí nad Labem hl.n. 20.32 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1484 | Třinec 15.44 - Praha hl.n. 20.27 | v neděli | bude zrušen |
| 1485 | Praha hl.n. 15.07 - Třinec 19.49 | v pátek | bude zrušen |
| 21.5.2013 (7:00)
Ale lehatko vidim Kosice-Cheb. O jakem ruseni lehatka je rec? To zakonceni s cenou bude asi klicove - inu za 250 korun tam vlak nejede, takze nezbyde nez jet levne autem...
Fakt nechapu, ale je to asi jedno.
Jiri Hovorka - nojo, ted je to prazdne. Pockej o prazdninach, jak to bude jezdit natriskany. No, vlastne uz nebude:-((
Už dost dlouho je to tak, že si studenti sestavují rozvrh sami a tudíž na pátek se snaží si žádná cvičení nezapsat a na čtvrtek jen dopoledne. A na přednášky se chodit nemusí.
Takže v pátek jde do školy jen ten chudák, co musí zrovna ten semestr dělat předmět, který má cvičení jen v pátek.
V pátek jezdí z Prahy pracující "náplavy", protože ti obvykle do té práce musí i v pátek.
Nízkou obsazenost 661 můžu jen potvrdit. V pracovní dny se pohybuje kolem 30 lidí
Ze vsech zrusenych vlaku verim te "natriskanosti", o ktere tady ctu akorat u toho paru z Trince. Vlak vecer do Brna bude tak plnej jako ranni metro z Kacerova na Haje...
R 661 - jediný období,kdy jezdí slušně vytížen,jsou právě letní prázdniny. Takže uděláme co,soudruzi? zrušíme jej. A zrovna od 1.července...jejda to nám to vyšlo. Ať ta lůza,co jezdí vlakem,vidí kdo je tu pánem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










