Praha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.
Asi nejméně dopadne na cestující zrušení rychlíků na hlavním koridoru z Prahy na Moravu. Tam přestanou jezdit posilové rychlíky 1484 a 1485, které jsou dnes vedeny jednotkami City Elefant. Omezeny budou také rychlíky 865 a 876 mezi Prahou a Pardubicemi, které nově pojedou pouze jeden, respektive dva dny v týdnu. Zatímco v polohách těchto vlaků lze většinou využít jiné spoje, na opačné straně republiky bude omezování asi trochu citelnější. Pokračuje se totiž v redukci okrajových vlaků na trati 170. Rychlík 767, který ještě před dvěma lety jezdil večer z Chebu do Prahy, byl nejprve v roce 2011 zkrácen do Plzně. Letos pak dojde k jeho definitivnímu zrušení, stejně jako tomu je u vlaku 766 mezi Plzní a Chebem. U dalšího rychlíku pak dochází k omezením u jednotlivých dnů v týdnu.
Asi největší důvod k protestům má ale zmíněný kraj Vysočina, kde se omezení dotknou mnoha rychlíků. Zrušeny budou vlaky 671 a 690, vlaky 691, 922, 924, 925, 926 a 927 pak budou jezdit v části trasy pouze jeden nebo dva dny v týdnu. Několik dalších rychlíků pak potkají omezení mírnějšího charakteru. V neposlední řadě budou omezeny také dva rychlíky mezi Ústím nad Labem a Libercem nebo Bohumínem a Brnem.
Ačkoliv ale výčet omezených spojů není příliš dlouhý, faktem zůstává, že i když se omezení mohou zdát vcelku nevýznamného charakteru, mohou mít zásadní efekt na přehlednost a účelnost taktového grafikonu a jeho přívětivost k cestujícím. Příkladem toho, jak by zavedení intervalového jízdního řádu asi nemělo dopadnout, je trať 200. Původní dvouhodinový takt rychlíků v relaci Praha - Písek - České Budějovice byl natolik omezen, že nyní nejsou výjimkou ani šestihodinové díry v taktu během dne.
Seznam zrušených či omezených spojů dálkové osobní železniční dopravy
| vlak | (ze stanice -) omezený úsek (- do stanice) | jezdí | bude jezdit |
|---|---|---|---|
| 750 | Plzeň hl.n. 6.07 - Cheb 7.28 | denně | v pracovní dny a sobotu |
| 766 | (Praha hl.n. -) Plzeň hl.n. 22.07 - Cheb 23.28 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 767 | Cheb 20.33 - Plzeň hl.n. 21.55 | denně | bude zrušen |
| 671 | Havlíčkův Brod 5.03 - Brno hl.n. 6.41 | v pracovní dny | bude zrušen |
| 690 | Brno hl.n. 19.21 - Havlíčkův Brod 20.56 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 691 | (Praha-Smíchov -) Havl. Brod 21.02 - Brno hl.n. 22.29 | v pátek a neděli | v pátek |
| 830 | Bohumín 5.35 - Brno hl.n. 7.57 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 831 | Brno hl.n. 6.02 - Bohumín 8.30 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 865 | Praha hl.n. 5.47 - Pardubice hl.n. 7.00 (- Brno hl.n.) | v prac. dny a sobotu | v pondělí |
| 876 | (Brno hl.n. -) Pardubice hl.n. 21.00 - Praha hl.n. 22.15 | denně | v sobotu a neděli |
| 894 | Kolín 21.14 - Ústí nad Labem západ 23.05 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 895 | Ústí nad Labem západ 18.47 - Kolín 20.40 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 661 | (Plzeň -) Jihlava 18.39 - Brno hl.n. 20.36 | denně | ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli |
| 922 | Jihlava 5.25 - Jindřichův Hradec 6.41 (- Plzeň) | v pracovní dny | v pondělí |
| 924 | Havlíčkův Brod 7.00 - Jihlava 7.23 (- Plzeň) | denně | v pondělí a sobotu |
| 925 | (Plzeň -) Č. Budějovice 18.10 - Jindř. Hradec 19.14 | denně | v pracovních dny a neděli |
| (Plzeň -) Jindř. Hradec 19.14 - Havlíčkův Brod 20.58 | denně | v pátek a neděli | |
| 926 | Jihlava 19.34 - České Budějovice 22.01 | denně | v pátek a neděli |
| 927 | České Budějovice 4.10 - Jihlava 6.33 | v pracovní dny | v pondělí |
| 928 | Brno hl.n. 19.20 - Jihlava 21.19 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1167 | Ústí nad Labem hl.n. 19.28 - Liberec 21.37 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1168 | Liberec 18.28 - Ústí nad Labem hl.n. 20.32 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1484 | Třinec 15.44 - Praha hl.n. 20.27 | v neděli | bude zrušen |
| 1485 | Praha hl.n. 15.07 - Třinec 19.49 | v pátek | bude zrušen |
| 21.5.2013 (7:00)
1. Memorandum s kraji. Ministerstvo přispívá krajům na provoz vlaků nemalou částku a musí proto šetřit. Kde jinde než na rychlících, které jsou často vytíženější než některé zapadlé lokálky objednávané kraji...
2. Vstup soukromých dopravců => snížení cen a úbytek cestujících => křížové financování nedotovaných vlaků dotovanými.
Obávám se, že bod číslo 2 bude čím dál aktuálnější s každým dalších vysoutěženým rychlíkovým spojením. Rozhodně nejsem proti soutěžím a vstupu soukromých dopravců, ale je třeba se zamyslet a zajistit, aby se ve výsledku neplatily mnohem vyšší dotace než dnes (dotace na vysoutěženou linku + skryté navýšení dotací ČD)...
Hold si těch pár lidí z mezizastávek musí najít jiné spojení...
Kolik ušetří ty změny státu? 4mld * 0,67% dělají 26,8 milionů ročně. Už se ve státě nenajde 27 mega? Pěkný.
U ostatních těžko říci, jsou to takové rychlíky regionálního významu, kde bych čekal spíš zapojení dotčených krajů. Pokud ty spoje přežily dodnes, asi nimi někdo jezdí a pomáhají síťovému efektu a taky udržení civilizace, která nekončí osmou večerní. Pokud předpokládáme, že amortizace probíhá na jiných výkonech, nemělo by provozování těch spojů až tolik stát. (Pokud stojí, lze soutěžit...)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










