Praha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.
Asi nejméně dopadne na cestující zrušení rychlíků na hlavním koridoru z Prahy na Moravu. Tam přestanou jezdit posilové rychlíky 1484 a 1485, které jsou dnes vedeny jednotkami City Elefant. Omezeny budou také rychlíky 865 a 876 mezi Prahou a Pardubicemi, které nově pojedou pouze jeden, respektive dva dny v týdnu. Zatímco v polohách těchto vlaků lze většinou využít jiné spoje, na opačné straně republiky bude omezování asi trochu citelnější. Pokračuje se totiž v redukci okrajových vlaků na trati 170. Rychlík 767, který ještě před dvěma lety jezdil večer z Chebu do Prahy, byl nejprve v roce 2011 zkrácen do Plzně. Letos pak dojde k jeho definitivnímu zrušení, stejně jako tomu je u vlaku 766 mezi Plzní a Chebem. U dalšího rychlíku pak dochází k omezením u jednotlivých dnů v týdnu.
Asi největší důvod k protestům má ale zmíněný kraj Vysočina, kde se omezení dotknou mnoha rychlíků. Zrušeny budou vlaky 671 a 690, vlaky 691, 922, 924, 925, 926 a 927 pak budou jezdit v části trasy pouze jeden nebo dva dny v týdnu. Několik dalších rychlíků pak potkají omezení mírnějšího charakteru. V neposlední řadě budou omezeny také dva rychlíky mezi Ústím nad Labem a Libercem nebo Bohumínem a Brnem.
Ačkoliv ale výčet omezených spojů není příliš dlouhý, faktem zůstává, že i když se omezení mohou zdát vcelku nevýznamného charakteru, mohou mít zásadní efekt na přehlednost a účelnost taktového grafikonu a jeho přívětivost k cestujícím. Příkladem toho, jak by zavedení intervalového jízdního řádu asi nemělo dopadnout, je trať 200. Původní dvouhodinový takt rychlíků v relaci Praha - Písek - České Budějovice byl natolik omezen, že nyní nejsou výjimkou ani šestihodinové díry v taktu během dne.
Seznam zrušených či omezených spojů dálkové osobní železniční dopravy
| vlak | (ze stanice -) omezený úsek (- do stanice) | jezdí | bude jezdit |
|---|---|---|---|
| 750 | Plzeň hl.n. 6.07 - Cheb 7.28 | denně | v pracovní dny a sobotu |
| 766 | (Praha hl.n. -) Plzeň hl.n. 22.07 - Cheb 23.28 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 767 | Cheb 20.33 - Plzeň hl.n. 21.55 | denně | bude zrušen |
| 671 | Havlíčkův Brod 5.03 - Brno hl.n. 6.41 | v pracovní dny | bude zrušen |
| 690 | Brno hl.n. 19.21 - Havlíčkův Brod 20.56 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 691 | (Praha-Smíchov -) Havl. Brod 21.02 - Brno hl.n. 22.29 | v pátek a neděli | v pátek |
| 830 | Bohumín 5.35 - Brno hl.n. 7.57 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 831 | Brno hl.n. 6.02 - Bohumín 8.30 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 865 | Praha hl.n. 5.47 - Pardubice hl.n. 7.00 (- Brno hl.n.) | v prac. dny a sobotu | v pondělí |
| 876 | (Brno hl.n. -) Pardubice hl.n. 21.00 - Praha hl.n. 22.15 | denně | v sobotu a neděli |
| 894 | Kolín 21.14 - Ústí nad Labem západ 23.05 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 895 | Ústí nad Labem západ 18.47 - Kolín 20.40 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 661 | (Plzeň -) Jihlava 18.39 - Brno hl.n. 20.36 | denně | ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli |
| 922 | Jihlava 5.25 - Jindřichův Hradec 6.41 (- Plzeň) | v pracovní dny | v pondělí |
| 924 | Havlíčkův Brod 7.00 - Jihlava 7.23 (- Plzeň) | denně | v pondělí a sobotu |
| 925 | (Plzeň -) Č. Budějovice 18.10 - Jindř. Hradec 19.14 | denně | v pracovních dny a neděli |
| (Plzeň -) Jindř. Hradec 19.14 - Havlíčkův Brod 20.58 | denně | v pátek a neděli | |
| 926 | Jihlava 19.34 - České Budějovice 22.01 | denně | v pátek a neděli |
| 927 | České Budějovice 4.10 - Jihlava 6.33 | v pracovní dny | v pondělí |
| 928 | Brno hl.n. 19.20 - Jihlava 21.19 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1167 | Ústí nad Labem hl.n. 19.28 - Liberec 21.37 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1168 | Liberec 18.28 - Ústí nad Labem hl.n. 20.32 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1484 | Třinec 15.44 - Praha hl.n. 20.27 | v neděli | bude zrušen |
| 1485 | Praha hl.n. 15.07 - Třinec 19.49 | v pátek | bude zrušen |
| 21.5.2013 (7:00)
Ten vlak zrušilo MD, nikoliv ČD. A z hlediska MD je to úspora, protože někde ve smlouvě maj nějaké číslo za vlkm, které se zrušením "uspoří", bez ohledu jaký je skutečný ekonomický výsledek toho vlaku.
Samozřejmě, že pokud ten vlak ve skutečnosti vydělával, mohou to třeba ČD po prázdninách zavést znovu (okamžitě po zrušení to udělat nelze, to už jsem psal, ale v září se to dá nějak okecat).
Ale spíš si myslím, že se budou snažit naplnit Pendolína nějakou kampaní, že už to není tak drahé jako bývalo a jako si většina lidí myslí. Ostatně už se trochu snaží, rozdávají slevové kupony.
Ano, souhlas ... nicmene, pokud jsem uz z Prahy ve vagone sam a po celou dobu cesty se to nezmeni, nemam potrebu proverovat, jestli nahodou v sousednim voze nejede skolni vylet, abych tu mou "statistiku" pouzit jako zaklad pro hodnoceni obsazenosti.
bartik09 > o by potom to neobjednani bylo pro CD vlastne vyhra, ne? Nemusely by ten vejvar rozpoustet mezi ztratovy vlaky...
...vasi logikou by bylo pro CD optimalni, aby se zrusily a MD u nich nic neobjednavalo, bo by s tim nebyla zadna prace
turista > Poznámku o Přerovu nechápu, R1485 nejezdí přes Přerov. Ty posilaky hojne pokryvala frekvence ze zastavek, kde bezne vlaky nestavely - Lipnik, Studenka, Vitkovice a ani dal za Ostravou to nejezdilo prazdne. Lide z techto stanic tedy nadvlak tezko pouziji, zato nekterym muze vychazet slusne prestup z Prerova.
Všichni s LE jezdit nebudou, už proto, že se tam nevejdou. Nerikam ze vsichni, ale odhaduju, ze nejvetsi cast - podle zastavek vlaku a predpokladaneho slozeni klientely. Rozhodne vidim jako zcestnou uvahu ve stylu "proc ho nezrusit, kdyz si stavajici cestujici muzou v budoucnu priplatit za Pendolino".
Možná se i rentuje. No a? Ale je to objednaný vlak. ČD dost dobře nemůžou tento vlak okamžitě převzít jako že ho budou provozovat samy. To by bylo silně netaktické, protože MD by pak takto salámově začalo zařezávat další spoje bez politických důsledků, protože by se jako nic nedělo ...[i]
Tim chcete rict, ze zruseni tohoto vlaku neni ekonomicky opodstatnene, nybrz je to ciste politicke rozhodnuti?
paja.butcher > [i]e otázka jestli zrovna v těch vozech je taková úspora
To prave to, co nevim - logicky by mela byt jizda vlaku slozena z nakladu na energii (= vlastni pohyb), cestu (= platba SZDC) a vlastni naklady na vlak (= personal, uklid, amortizace vozidel) ... s tim, ze cesta by mela byt slozena z fixni slozky (dany usek je blokovan, bez ohledu na typ vozidla/vlaku) a pohyblive (v souvislosti s opotrebenim, vztazene na typ a hmotnost vlaku).
Jestli je to takhle i v realu, nebo je vic slozek fixnich, to nevim ... a cim vic fixnich slozek (= nezavislych na hmotnosti vlaku nebo poctu naprav), tim mensi uspora pri zkraceni vlaku. Az se samosebou dostaneme do bodu, kdy pri dane obsazenosti jizdne nezaplati ani ty fixni castky, takze i "vlak nulove delky" bude porad drazsi, nez "zadny vlak" (k tomu pravdepodobne dochazi na tech spojich, o kterych jsem psal v predchozim prispevku).
nehledě k tomu, že tím pak jednou jede školní/seniorský) výlet a je vymalováno.
S ohledem na to, ze pro takovehle pripady je v prepravnich podminkach zminka o nutnosti hlaseni predem, bych se tohodle nebal.
Nicméně i tak, obecně, pokud máme nějaký uzel a z něho více různě rychlých vrstev a chceme umožnit přestupy mezi nima, nevyhneme se prostě tomu, že pojede osobák a rychlík krátce po sobě a v nějaké relaci se budou zdvojovat... Druhá věc je kdo to má platit a zda jsou ty dvě vrstvy všude a vždy třeba. Je to další omezení spojení Brna a Budějovic. Určitě by se dalo bavit třeba o tom, že zmizí nebo se více omezí Os na 225 a nahradí je ty rychlíky (už tak dost pomalé) za eventuální účasti kraje, ale to je taky strašná kravina vymyslet v červenci, žejo.
s Hejtmanem (R 924) si cestující žádnou z těchto starostí nedělají, neb má 4 vagony a přilehlé obce projíždí, takže Brodští studenti prožijí cestu v klidu a pohodlí.
Obecně - proč ne, ale toto a právě toto je regionální záležitost (na "dlouhé štrece" HavlBrod - Jihlava, tuším 27 km), a ne k řešení a placení z úrovně MD. Pokud si radnice Havl Brodu a Jihlavy pro návoz žactva a studentstva v rámci stávajícího rozpočtu objednají další Pendolino - je to jejich věc.
Jízdní doba rozdílná není, rozdílná je obsazenost. Zatímco v autobusech se lidi mačkají jako sardinky a do osobního vlaku postupně přistupují noví cestující, než dojede do Jihlavy, tak s Hejtmanem (R 924) si cestující žádnou z těchto starostí nedělají, neb má 4 vagony a přilehlé obce projíždí, takže Brodští studenti prožijí cestu v klidu a pohodlí.
Pamatuji si, že jste u D1 expresů zastával prázdnotu, aby "kravaťáci" jezdili pohodlně/nerušeně, u Hejtmana naopak takovou formu pohodlí odsuzujete. Protože lidé budou nuceni přesunout buďto do děsně natřískaných autobusů nebo do méně pohodlných Os vlaků, tak zrušení Hejtmana považuji za zlo.
Protože cena. Za osobák Břeclav - Vídeň - Břeclav jsem dal loni cca 170,-Kč. Kolik by to samé stálo v EC, kromě ušetřených 15 minut?
posuzovat využití vlaku jen podle počtu vystupujících v Plzni není ideální, R na 170-tce plní i úlohu ZDO (není teď důležité zda je to dobře/špatně) pro návoz z Hořovicka do Prahy. Proto je nutné započítat i cestující vystupující po cestě.....
Můj rekord je 14 lidí v kupé a druhý 11 lidí na představku, ale ani tak si to nedovedu představit, jak do jednoho Bmz narvat 200 lidí.
Jinak také nechápu, co tímto rušením chtějí ušetřit...
A třeba CE dají na nějaký R o víkendu místo soupravy nějakého R, co jezdí denně.
Také nechápu, proč přesedání je pro některé takový problém, osobně kolikrát jezdím Olomouc-Hodonín a přestupuju na EC v Přerově, proto mi třeba vadí, že EC na Ostravu jezdí hned před R na Olomouc, kdyby jezdili navzájem v hodinovém taktu a v Přerově bych měl přestup na Os na Olomouc, tak bych měl spojení Břeclav-Olomouc co hodinu. Nemluvě o tom, že ihned po EC z Přerova do Ostravy jede R od Brna.
Jako první bych zrušil vlaky, kde lze udělat přípoj a nemusí tak jezdit dva vlaky hned po sobě.
Aniž bych MD cokoliv podsouval - je zcela zcestná úvaha, že tyto vlaky "vypadly" z objednávky MD, neboť by měly/mohly být rentabilní i bez dotace? Taková úvaha mně za uši netahá ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










