Praha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.
Asi nejméně dopadne na cestující zrušení rychlíků na hlavním koridoru z Prahy na Moravu. Tam přestanou jezdit posilové rychlíky 1484 a 1485, které jsou dnes vedeny jednotkami City Elefant. Omezeny budou také rychlíky 865 a 876 mezi Prahou a Pardubicemi, které nově pojedou pouze jeden, respektive dva dny v týdnu. Zatímco v polohách těchto vlaků lze většinou využít jiné spoje, na opačné straně republiky bude omezování asi trochu citelnější. Pokračuje se totiž v redukci okrajových vlaků na trati 170. Rychlík 767, který ještě před dvěma lety jezdil večer z Chebu do Prahy, byl nejprve v roce 2011 zkrácen do Plzně. Letos pak dojde k jeho definitivnímu zrušení, stejně jako tomu je u vlaku 766 mezi Plzní a Chebem. U dalšího rychlíku pak dochází k omezením u jednotlivých dnů v týdnu.
Asi největší důvod k protestům má ale zmíněný kraj Vysočina, kde se omezení dotknou mnoha rychlíků. Zrušeny budou vlaky 671 a 690, vlaky 691, 922, 924, 925, 926 a 927 pak budou jezdit v části trasy pouze jeden nebo dva dny v týdnu. Několik dalších rychlíků pak potkají omezení mírnějšího charakteru. V neposlední řadě budou omezeny také dva rychlíky mezi Ústím nad Labem a Libercem nebo Bohumínem a Brnem.
Ačkoliv ale výčet omezených spojů není příliš dlouhý, faktem zůstává, že i když se omezení mohou zdát vcelku nevýznamného charakteru, mohou mít zásadní efekt na přehlednost a účelnost taktového grafikonu a jeho přívětivost k cestujícím. Příkladem toho, jak by zavedení intervalového jízdního řádu asi nemělo dopadnout, je trať 200. Původní dvouhodinový takt rychlíků v relaci Praha - Písek - České Budějovice byl natolik omezen, že nyní nejsou výjimkou ani šestihodinové díry v taktu během dne.
Seznam zrušených či omezených spojů dálkové osobní železniční dopravy
| vlak | (ze stanice -) omezený úsek (- do stanice) | jezdí | bude jezdit |
|---|---|---|---|
| 750 | Plzeň hl.n. 6.07 - Cheb 7.28 | denně | v pracovní dny a sobotu |
| 766 | (Praha hl.n. -) Plzeň hl.n. 22.07 - Cheb 23.28 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 767 | Cheb 20.33 - Plzeň hl.n. 21.55 | denně | bude zrušen |
| 671 | Havlíčkův Brod 5.03 - Brno hl.n. 6.41 | v pracovní dny | bude zrušen |
| 690 | Brno hl.n. 19.21 - Havlíčkův Brod 20.56 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 691 | (Praha-Smíchov -) Havl. Brod 21.02 - Brno hl.n. 22.29 | v pátek a neděli | v pátek |
| 830 | Bohumín 5.35 - Brno hl.n. 7.57 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 831 | Brno hl.n. 6.02 - Bohumín 8.30 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 865 | Praha hl.n. 5.47 - Pardubice hl.n. 7.00 (- Brno hl.n.) | v prac. dny a sobotu | v pondělí |
| 876 | (Brno hl.n. -) Pardubice hl.n. 21.00 - Praha hl.n. 22.15 | denně | v sobotu a neděli |
| 894 | Kolín 21.14 - Ústí nad Labem západ 23.05 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 895 | Ústí nad Labem západ 18.47 - Kolín 20.40 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 661 | (Plzeň -) Jihlava 18.39 - Brno hl.n. 20.36 | denně | ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli |
| 922 | Jihlava 5.25 - Jindřichův Hradec 6.41 (- Plzeň) | v pracovní dny | v pondělí |
| 924 | Havlíčkův Brod 7.00 - Jihlava 7.23 (- Plzeň) | denně | v pondělí a sobotu |
| 925 | (Plzeň -) Č. Budějovice 18.10 - Jindř. Hradec 19.14 | denně | v pracovních dny a neděli |
| (Plzeň -) Jindř. Hradec 19.14 - Havlíčkův Brod 20.58 | denně | v pátek a neděli | |
| 926 | Jihlava 19.34 - České Budějovice 22.01 | denně | v pátek a neděli |
| 927 | České Budějovice 4.10 - Jihlava 6.33 | v pracovní dny | v pondělí |
| 928 | Brno hl.n. 19.20 - Jihlava 21.19 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1167 | Ústí nad Labem hl.n. 19.28 - Liberec 21.37 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1168 | Liberec 18.28 - Ústí nad Labem hl.n. 20.32 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1484 | Třinec 15.44 - Praha hl.n. 20.27 | v neděli | bude zrušen |
| 1485 | Praha hl.n. 15.07 - Třinec 19.49 | v pátek | bude zrušen |
| 21.5.2013 (7:00)
Všichni s LE jezdit nebudou, už proto, že se tam nevejdou. Poznámku o Přerovu nechápu, R1485 nejezdí přes Přerov.
... pokud nekdo jede posilakem, kdyz muze jet pendolinem, bude k tomu mit nejaky duvod
třeba cena? Tak si teď holt připlatí za SC nebo nepojedou vůbec nebo jen v plném expresu. To je trh. Kdo ví třeba přidaj na Pernera ještě vagón.
- z vyse uvedeneho mi vychazi, ze zadny jiny vlak by se modrym nemel tak dobre rentovat, jako prave tento. Je to typicka "rozinka" ... jestli nedokazou ufinancovat tohle, tak jak chteji potom resit cokoliv mene obsazeneho?
Možná se i rentuje. No a? Ale je to objednaný vlak. ČD dost dobře nemůžou tento vlak okamžitě převzít jako že ho budou provozovat samy. To by bylo silně netaktické, protože MD by pak takto salámově začalo zařezávat další spoje bez politických důsledků, protože by se jako nic nedělo ...
Je to jednoduché, jsem z Luhačovic, do práce chodím pěšky a vlak používám jen při cestování o víkendech. Nejčastěji jsem jezdil trasu Luhačovice - Veselí nad Moravou. Napřed zrušili vlak co odjížděl cca 07:41 z Luhačovic, že místo něj jede rychlík 8:16. Na něj nebyl přípoj. Po roce zrušili i rychlík v 8:16 (nejede sobata a neděle). Takže nepoužitelné pokud nemá cesta Luhačovice - Veselí nad Moravou - Luhačovice trvat 5hodin (Ve Veselí mi stačí 30 minut na vyřízení).
Další trasa co jsem jezdil bylo jednou ročně do Norimberku. Ideální spoj odjezd cca 21:45 z Luhačovic a v 10:30 jsem byl v Norimberku. Používal jsem lehátko na Excelsioru přes Plzeň. Napřed zkrátili lehátko jen do Plzně. Pak zrušili Praha - Plzeň a teď i CHeb. Takže Norimber už jen autem.
Poslední trasu co jezdím každý rok, tak je Varna. V ČR přípoje nejsou, takže jezdím do Budapešti autem a z tama teprv Albenou do Varny. Jen pro představu lehátko vyjde na 350,-Kč na noc. Při 5 lidech jen na lehátkách ušetřím 3500,- což pokryje náklady na auto 2x Luhačovice - Budapešť-Luhačovice. Přípoj totiž není ani na zpáteční cestě.
Občas jsem jezdil na výlet na úzkou Trenčianská Teplá - Trenčianské Teplice, ale napřed zrušili použitelné vlaky přes Vláru a loni i úzkou.
Dokonce když jezdím do Vídně tak musím jezdit autem do Starého Města u UH. a v Břeclavi nejsou přípoje a čekám skoro hodinu než něco použitelného pojede. ( Wien Praterstein).
Takže asi tak.
- pro slony zde jezdici behem vikendu pravdepodobne neni jine vyuziti
- je to ucelena relace, vychazejici z toho nejrozumejsiho mista (= vyjizdi z Prahy a po vikendu se zase vraci)
- diky tomu, ze to jezdi v ciste poptavanych casech, jezdily a jezdi tyto vlaky slusne zaplnene ... CD to dostanou v podstate naservirovane na stribrnem podnose
- cestujicim ten vlak asi chybet moc nebude, s nejvetsi pravdepodobnosti utecou k LECO (zvlast, pokud zacne stavet v Prerove) ... pokud nekdo jede posilakem, kdyz muze jet pendolinem, bude k tomu mit nejaky duvod
- z vyse uvedeneho mi vychazi, ze zadny jiny vlak by se modrym nemel tak dobre rentovat, jako prave tento. Je to typicka "rozinka" ... jestli nedokazou ufinancovat tohle, tak jak chteji potom resit cokoliv mene obsazeneho?
No a k tem ostatnim vlakum ... obcas jsem se vracel jednim z poslednich spoju z Prahy do Plzne ... a pokud v Plzni vylezlo z petivozove soupravy 7 lidi, bylo by levnejsi poslat kazdemu z nich limuzinu s dovozem pred barak, nez tahat trista tun sem a tam ... i kdyz me osobne budou tyhle vlaky obcas chybet, naprosto chapu, ze to bylo plytvani. Jenze v souvislosti se zrusenim tech posilaku na Ostravu to pak pusobi, ze je uplne fuk, jaka je obsazenost.
Jeste otazka na zasvecene:
Pokud ministerstvo objednava a dotuje rekneme ten posledni vlak Praha - Plzen, je to ve forme "pojede vlak", nebo "pojede petivozovy vlak s vozem prvni tridy, sluzebnim oddilem a xxx kapacitou druhe tridy"? Nebo jinak receno, pokud by modri misto petivozovyho vlaku poslali neco odpovidajiciho poptavce (rekneme kvatro, i kdyz je to cmoudik, takze to neni optimalni priklad), byl by to nejaky problem?
Ptam se proto, ze by mi - jakozto logicky mezikrok pri snaze setrit - prislo logicke, aby se napred kapacita prizpusobila poptavce a teprv v pripade dalsiho ubytku cestujicich bych spoj rusil ... i kdyz, to by taky mohlo znamenat, ze to vyjde a spoj se rusit nemusi ... a to by byl pruser :-X
Odjezd osobáku lze s "uzlovými" rychlíky sladit. Navíc - dotace + kompenzace "žákovského" jízdného - na této relaci (HavlBrod - Jihlava) mi hlodá červík v hlavě - zda administrativně upřednostnit pro žactvo právě spoj kategorie Os, před R - ale jak jsem už psal - jde o lokální, regionální záležitost.
Je pak otázkou, jaký je přínost takového způsobu konkurence a jestli by nebylo lepší na tuto trať vybrat VŘ, jehož vítěz tady bude jezdit.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










