Praha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.
Asi nejméně dopadne na cestující zrušení rychlíků na hlavním koridoru z Prahy na Moravu. Tam přestanou jezdit posilové rychlíky 1484 a 1485, které jsou dnes vedeny jednotkami City Elefant. Omezeny budou také rychlíky 865 a 876 mezi Prahou a Pardubicemi, které nově pojedou pouze jeden, respektive dva dny v týdnu. Zatímco v polohách těchto vlaků lze většinou využít jiné spoje, na opačné straně republiky bude omezování asi trochu citelnější. Pokračuje se totiž v redukci okrajových vlaků na trati 170. Rychlík 767, který ještě před dvěma lety jezdil večer z Chebu do Prahy, byl nejprve v roce 2011 zkrácen do Plzně. Letos pak dojde k jeho definitivnímu zrušení, stejně jako tomu je u vlaku 766 mezi Plzní a Chebem. U dalšího rychlíku pak dochází k omezením u jednotlivých dnů v týdnu.
Asi největší důvod k protestům má ale zmíněný kraj Vysočina, kde se omezení dotknou mnoha rychlíků. Zrušeny budou vlaky 671 a 690, vlaky 691, 922, 924, 925, 926 a 927 pak budou jezdit v části trasy pouze jeden nebo dva dny v týdnu. Několik dalších rychlíků pak potkají omezení mírnějšího charakteru. V neposlední řadě budou omezeny také dva rychlíky mezi Ústím nad Labem a Libercem nebo Bohumínem a Brnem.
Ačkoliv ale výčet omezených spojů není příliš dlouhý, faktem zůstává, že i když se omezení mohou zdát vcelku nevýznamného charakteru, mohou mít zásadní efekt na přehlednost a účelnost taktového grafikonu a jeho přívětivost k cestujícím. Příkladem toho, jak by zavedení intervalového jízdního řádu asi nemělo dopadnout, je trať 200. Původní dvouhodinový takt rychlíků v relaci Praha - Písek - České Budějovice byl natolik omezen, že nyní nejsou výjimkou ani šestihodinové díry v taktu během dne.
Seznam zrušených či omezených spojů dálkové osobní železniční dopravy
| vlak | (ze stanice -) omezený úsek (- do stanice) | jezdí | bude jezdit |
|---|---|---|---|
| 750 | Plzeň hl.n. 6.07 - Cheb 7.28 | denně | v pracovní dny a sobotu |
| 766 | (Praha hl.n. -) Plzeň hl.n. 22.07 - Cheb 23.28 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 767 | Cheb 20.33 - Plzeň hl.n. 21.55 | denně | bude zrušen |
| 671 | Havlíčkův Brod 5.03 - Brno hl.n. 6.41 | v pracovní dny | bude zrušen |
| 690 | Brno hl.n. 19.21 - Havlíčkův Brod 20.56 | v prac. dny a neděli | bude zrušen |
| 691 | (Praha-Smíchov -) Havl. Brod 21.02 - Brno hl.n. 22.29 | v pátek a neděli | v pátek |
| 830 | Bohumín 5.35 - Brno hl.n. 7.57 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 831 | Brno hl.n. 6.02 - Bohumín 8.30 | v prac. dny a sobotu | v pracovní dny |
| 865 | Praha hl.n. 5.47 - Pardubice hl.n. 7.00 (- Brno hl.n.) | v prac. dny a sobotu | v pondělí |
| 876 | (Brno hl.n. -) Pardubice hl.n. 21.00 - Praha hl.n. 22.15 | denně | v sobotu a neděli |
| 894 | Kolín 21.14 - Ústí nad Labem západ 23.05 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 895 | Ústí nad Labem západ 18.47 - Kolín 20.40 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 661 | (Plzeň -) Jihlava 18.39 - Brno hl.n. 20.36 | denně | ve čtvrtek, pátek, sobotu a neděli |
| 922 | Jihlava 5.25 - Jindřichův Hradec 6.41 (- Plzeň) | v pracovní dny | v pondělí |
| 924 | Havlíčkův Brod 7.00 - Jihlava 7.23 (- Plzeň) | denně | v pondělí a sobotu |
| 925 | (Plzeň -) Č. Budějovice 18.10 - Jindř. Hradec 19.14 | denně | v pracovních dny a neděli |
| (Plzeň -) Jindř. Hradec 19.14 - Havlíčkův Brod 20.58 | denně | v pátek a neděli | |
| 926 | Jihlava 19.34 - České Budějovice 22.01 | denně | v pátek a neděli |
| 927 | České Budějovice 4.10 - Jihlava 6.33 | v pracovní dny | v pondělí |
| 928 | Brno hl.n. 19.20 - Jihlava 21.19 | v prac. dny a neděli | ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1167 | Ústí nad Labem hl.n. 19.28 - Liberec 21.37 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1168 | Liberec 18.28 - Ústí nad Labem hl.n. 20.32 | denně | v letním období denně v zimním období ve čtvrtek, pátek a neděli |
| 1484 | Třinec 15.44 - Praha hl.n. 20.27 | v neděli | bude zrušen |
| 1485 | Praha hl.n. 15.07 - Třinec 19.49 | v pátek | bude zrušen |
| 21.5.2013 (7:00)
1. Rozhodují o tom nekompetentní blbci.
2. Stanjurovi lidé dostali jasný úkol: Žaluda něčím naštval MD, nebo se provinil proti zákonům vládnoucí mafie a je potřeba mu ukázat drápky, aby si uvědomil, kdo drží v ruce prachy.
Výběr rušených vlaků probíhal podle následujících kritérií:
Jede vláček kolejáček,
kolik vozů asi má?
pět a půl, ty si vůl,
teď už nic,
raz dva pic.
A tím by ty rychlíky přišly o velkou část cestujících z tratě 130, kteří míří do Prahy (a patřičně za tuto vzdálenost platí). Oni se totiž na vlak vykašlou a budou jedit busem/autem, bude li nutno přestupovat, navíc na nespolehlivá EC či pomalý zastávkový rychlík od Děčiná.
Dalším krokem by bylo postupné zrušení ořezaných rychlíků pro nedostatečné tržby a tudíž vyšší ztrátu. Uvědomte si, že Praha je 12x větší než typické krajské město a tomu odpovídá i zájem lidí do Prahy jezdit.
"proč vozit plný CE, když jede poloprázdné Pendolino?" - a proč nevést obojí zároveň? Znamená zrušení nějakého R, že 100% cestujících půjde do Pendolina?
S tím R 924 jste dal dobrý příklad. Neb v 6:47 jede osobák - na vzdálenost 27 km by měl vyhovovat a jízdní doba není příliš rozdílná: Ergo - v čase blízkém jedou (jely) dva spoje, jeden dotovaný státem, druhý krajem - a tato relace je dle mého chápání ryze krajská.
Něco z toho jsou vyloženě prasárny, například R 924 bývá nacpaný děckama co jedou do Jihlavy do školy. To tam mají chodit jen v pondělí? To asi neklapne. Ani poslední rychlík z Brna do Havlíčkova Brodu není žádná putovní výstavka prázdných vozů, ale hojně využívané spojení. Stejně tak ten večerní rychlík do Jihlavy...
Všecko to samozřejmě vede na to, že jsou to spojení která mohou (nebo možná budou přímo muset, pokud se z toho nechtějí pos...) nahradit kraje, ale ty taky na nic nedostaly peníze...
můžete prosím popsat důvody proč je nepoužitelný? jaké změny, to způsobily, či jaké jsou Vaše požadavky, děkuji
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










