Berlín/Mnichov/Ostrava (aktualizováno 18. června 9:30) — České lokomotivy potáhnou regionální vlaky v Německu, informoval pondělní Aktuelle Bahnberichte, který vycházel z tiskové zprávy Deutsche Bahn o výsledku soutěže „Okružní vlaky – západ“. Velké výběrové řízení na linky München – Nürnberg přes Ingolstadt a Augsburg – Nürnberg, vedoucí částečně také po nové vysokorychlostní trase, vypsala Bavorská drážní společnost (BEG), jež následně zprávu potvrdila na svém webu. Kontrakt s platností od roku 2016 získal dopravce DB Regio s projektem nasazení dvou typů jednotek. Jednak dvoupodlažních souprav TWINDEXX Vario nejnovější generace (Do2010), dodaných firmou Bombardier Transportation, co je však zajímavější, že na jednu z linek pak plánuje dopravce nasadit kombinaci patrových souprav ze Škody Vagonka s lokomotivami typu 109E od Škody Transportation, jak naznačovala i tisková zpráva DB Regio, zatím ovšem bez jasných podrobnosti o pořízení těchto českých strojů. Ty Škoda potvrdila až o den později společně s dalšími podrobnostmi.
Ty nám prozradila na veletrhu Czech Raildays jako prvním Kateřina Kociánová ze Škody Transportation. Plzeňský výrobce dodá do Německa 6 lokomotiv řady 109E a také šest dvoupodlažních push-pull souprav, vycházejících ze současných jednotek řady 471, avšak se zásadními inovacemi. Maximální konstrukční rychlost těchto souprav bude 200 km/h, schváleny však budou pouze na rychlost 189 km/h, aby nebylo nutné vlaky schvalovat podle vysokorychlostních norem TSI. Jak ale uvádí Škoda, schválení do rychlosti 190 km/h požadovalo přímo DB Regio.
Soupravy budou mít 679 míst k sezení ve druhé třídě a 26 míst ve třídě první. Ve vlaku bude také prostor až pro 37 jízdních kol a dva vozíčkáře. Vlak bude vybaven také bezdrátovým připojením k internetu a vnitřním i vnějším kamerovým systémem. Vlaky budou tlakotěsné a plně klimatizované.
Pokud bude plán v této formě opravdu realizován, bude se po dlouhých letech jednat o první úspěšný export Škodovky směrem na západ, stejně první úspěch typu 109E mimo bývalého Československa. Aktuální generace elektrických lokomotiv Škoda byla představena v roce 2008 a dosud získala 2 objednávky od Českých drah a slovenské ZSSK na celkem 22 strojů. Teprve v minulých týdnech přitom tato řada získala, po dlouhých letech homologace, schválení pro provoz podle norem TSI, jež jí otevírá dveře na evropské trhy.
Zdroj: Aktuelle Bahnberichte, DB Regio, Škoda Transportation, ŽelPage

SYN: až to budou mít vyrobený a schválený, tak by snad opravdu mohli nabízet cosi co by reálně představovalo alternativu k RailJetům, a umožnovalo třeba obsluhovat linky směr Německo (Berlín/Hamburk případně další)...
Ešusem až do Hamburku, to by bylo terno :-)
Z (malého) rozsahu zakázky mám pocit že si je DB chce taknějak "vyzkoušet", a taky možná zatlačit na své "dvorní" dodavatele ve smyslu "jestli budete dělat moc velký boty, tak taky nemusíte příště dodávat nic"... anebo prostě otevřené výběrko kde si netroufli dát "něco jako spejšl dveře na Matize"...
Ví někdo jak dlouhé by asi měly být ty soupravy? Zběžný výpočet mi říká že při 2,6G celá zakázka by na jednu soupravu plus loko mělo vycházet nějakých 433M(Kč), čili zhruba za 100M zázrak a nějakých bratru 333M za vozy, to by při cenách řádu Slona nebo slovenských pater může stačit tak plus mínus na 5 vozíků...
Jo a mimochodem, až to budou mít vyrobený a schválený, tak by snad opravdu mohli nabízet cosi co by reálně představovalo alternativu k RailJetům, a umožnovalo třeba obsluhovat linky směr Německo (Berlín/Hamburk případně další)...
Zel.am: Němečtí výrobci teď mají dost jiných starostí, jak zvládat termíny na již nasmlouvaných zakázkách. Navíc šest vratných souprav - tedy šest lokomotiv a šestatřicet vozů ve dvou provedeních - není pro velké výrobce žádná výhra, zvlášť je-li spojena s nákladným vývojem nových vozů pro 200 km/h, které by pro příště nemusly najít odběratele; navíc vývoj je nutné provést v šibeničním termínu, takže pravděpodobnost zpoždění dodávky je vysoká. Velcí výrobci pokukují po velkých zakázkách, takže se MOŽNÁ rozhodli do toho ani nejít a Škodovka tak zůstala na vratné soupravy sama - nevím, zákulisí fakt neznám. Mé výše uvedené spekulaci nahrává pouze jediný známý fakt - že si DB ve Zhořelci paralelně objednala Twindexxy pro ramena, kde 160 km/h stačí.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











